kiv_tuning Startet 8.November.2005 Del på Facebook Startet 8.November.2005 Hei! Er helt ny og fersk når det gjelder båter. Men etter litt grubling så har jeg finni ut att jeg vil prøve meg på sjøen. Etter mye frem å tilbake. Har jeg kommet frem til sånn ca hva slags båt jeg vil ha. Og trenger noen erfarne synspunkter på dette. Noen kriterier jeg har satt: Mellom 24 og 28fot Sengeplass til min 2 God uteplass Ikke noen racer men heller ingen sinke. Dusj WC med innebygd septikktank. pris: 250-350 000nok Etter disse har jeg kommet frem til Bayliner 2450-2650. Er dette noe bra førstebåts valg? Er det noe annet jeg bør tenke på som første båts-kjøper? Spessielt ved kjøp av denne båt typen? Takker for svar! Mvh, Kent Idar V Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Er ikke bayliner amerikansk? Tror den er tilpasset forholdene der, så mulig den må tilpasses våre noe litt vanskeligere forhold her oppe... Har ikke all verden å tilføye her, men gå igjennom alt som finnes i prisklassen i segmentet ditt.. kan hende det dukker opp godbiter av merker du ikke har hørt om som gir mer båt for pengene. Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Etter disse har jeg kommet frem til Bayliner 2450-2650. Er dette noe bra førstebåts valg? Er det noe annet jeg bør tenke på som første båts-kjøper? Spessielt ved kjøp av denne båt typen? Takker for svar! Mvh, Kent Idar V Jeg har selv en Bayliner 2455 fra 1989 som jeg er godt fornøyd med. Har hatt denne i ett år nå. Dette er en stor 24 foter med stikk-køye. Det vil si det er soveplass til 2 voksne og 2-3 barn inne i båten. Kjennetegnet for de amerikanske båtene er at de ofte har stikk-køye og har utnyttet plassen godt. Min båt har Mercruiser V8 bensin med alfa one drev. Disse båtene er stort sett levert med besinmotor. Min båt bruker ca 35 liter i timer på marsjfart ca 22 - 23 knop og synes det er helt greit. En dieselmotor koster stort sett hundre tusen kroner mer enn en bensinmotor, så jeg kan kjøpe masse bensin for den prisen. Dessuten er en bensinmotor billigere å reparere hvis noe skjer. Dersom man sjekker bensinslanger/koblinger og tar alle forholsregler er ikke brannfaren noe større i en båt med bensinmotor. Jeg vet at Bayliner har hatt litt problemer med at noe innredning har løsnet ved høy sjø på disse båtene fra slutten av 80 tallet. Har satt på ett par ekstra beslag på min innredning. Vær oppmerksom på at de fleste amrikanske båter har byssa i cabinen, også bayliner. Enkelte ønsker å ha denne ute, men det er smak og behag. Jeg vet også at disse Baylinerene fra slutten av åttitallet har hatt noe problemer med det elektriske anlegget (dårlig kontakt i boblinger etc.). Jeg har byttet ut det elektriske anlegget på min båt. Jeg synes personlig at Baylineren har litt liten skap-plass i forhold til andre båter i samme størrelse, dette pga. stikk-køya. Jeg synes absolutt at Bayliner er en bra nybegynner båt. Du får mye båt for pengene. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
GOE Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Synes ikke det er så enkelt å anbefale bestemte båtmerker, men har selv vært eier av en Draco 2400 Styling 1987 mod. tidligere, og synes båten passer godt etter de kriterier du har satt. God sjøbåt med bra plass etter størrelsen. Uteplassen er god med bra med sitteplasser, (uteplassen kan nok virke noe kompakt.) Egen stikkabin og et greit toalettrom. Uten å si noe galt om amerikanske båter har jeg vel et inntrykk av at eldre norske båter er mere solid bygget og bedre skrudd sammen. Byssa er plassert ute. I min tidligere Draco satt det en V8 Mercrusier bensinmotor. Hadde ingen problemer med denne, men direkte rimlig i bruk er den ikke. Vet også at mange av disse etterhvert har fått innstallert dieselmotorer, ligger selvsagt noe høyere i pris enn en med bensin, men dette blir jo en vurdering. Ellers bør du jo generelt sjekke om båten ikke har skader,om den er tørr og ikke har lekkasjer og om det elektriske er i orden. Sjekk at motor starter lett, ikke har ulåter, at den er grei å sette i gir osv. Lykke til med ditt valg av båt og sjølivet. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Bitteliten Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Jeg synes Draco er et bra tips. Vær obs på at Redningsselskapet har advart mot at de har dårlige bensinslanger så sørt for å bytte disse eller at de er byttet. Om ikke kan båten være en brannbombe. Men så lenge du skal ha over 24 fot tror jeg kanskje at det ikke er helt samsvar mellom størrelse og penger - med mindre du aksepterer veldig gammel båt. Nidelv 23 er kanskje også et alternativ å vurdere? Ligger en på Finn Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 (redigert) Anbefaler gjerne Bayliner 2355-2455-245-2655-265-275 midten av 90-tallet og frem til i dag. Som nevnt er de aller fleste av disse levert med bensinmotor med unntak av 245/265/275 levert fra norsk importør etter 2000/2001. 2355/2455 med V6 motor bør du etter min mening styre langt unna da de er undermotoriserte. En 5.0 V8 er marginal for en 2655, men en brukbart valg for en 2355. Bensinforbruk på marsj for en 2655 ligger på ca 35-40 l/t ved 22-23 knop. Ved 5 knop bruker den ca 7,5 l/t. (Forbruk målt med flowmeter) Stikkcabinen i disse båtene er romslig, det fører også til at admiralen finner det opportunt å dra med masse greier som må ut på dekk når den skal bebos. Originalkalesjen (fra USA) "leaves a lot to be desired". Helly Hansen har også levert originalkalesje til en del av disse båtene, og er etter det jeg har hørt mye bedre, bla har den skrå bakvegg som standard. Hva skal man se etter? -Det beste er å bruke en motorkyndig til å se over/teste motoren, og en besiktigelsesmann for skrog/overbygg/innredning for å danne seg et bilde av hva som evt må gjøres og hvilken betydning dette får for prisen du vil betale. -Disse båtene er kjent for å lekke i fenderlist og i skruene som holder cockpitsofaene på plass. Sjekk for fukt i "pelsen" i "hylla" rundt sittegruppa i kabinen, (Fargede servietter funker bra) og i taket i stikken. -En titt under trappa ned til kabinen vil gi deg en pekepinn om normal vannstand i kjølsvinet. -Den grå/beige gelcoaten i "dashbordet" krakelerer etter noen år i sola. Det ligger forøvrig en del Baylinere i erfaringsdatabasen. Deriblant min. Lykke til Redigert 9.November.2005 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
olpi Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 (redigert) Anbefaler gjerne Bayliner 2355-2455-245-2655-265-275 midten av 90-tallet og frem til i dag. Som nevnt er de aller fleste av disse levert med bensinmotor med unntak av 245/265/275 levert fra norsk importør etter 2000/2001. 2355/2455 med V6 motor bør du etter min mening styre langt unna da de er undermotoriserte. En 5.0 V8 er marginal for en 2655, men en brukbart valg for en 2355. Bensinforbruk på marsj for en 2655 ligger på ca 35-40 l/t ved 22-23 knop. Ved 5 knop bruker den ca 7,5 l/t. (Forbruk målt med flowmeter) Stikkcabinen i disse båtene er romslig, det fører også til at admiralen finner det opportunt å dra med masse greier som må ut på dekk når den skal bebos. Originalkalesjen (fra USA) "leaves a lot to be desired". Helly Hansen har også levert originalkalesje til en del av disse båtene, og er etter det jeg har hørt mye bedre, bla har den skrå bakvegg som standard. Hva skal man se etter? -Det beste er å bruke en motorkyndig til å se over/teste motoren, og en besiktigelsesmann for skrog/overbygg/innredning for å danne seg et bilde av hva som evt må gjøres og hvilken betydning dette får for prisen du vil betale. -Disse båtene er kjent for å lekke i fenderlist og i skruene som holder cockpitsofaene på plass. Sjekk for fukt i "pelsen" i "hylla" rundt sittegruppa i kabinen, (Fargede servietter funker bra) og i taket i stikken. -En titt under trappa ned til kabinen vil gi deg en pekepinn om normal vannstand i kjølsvinet. -Den grå/beige gelcoaten i "dashbordet" krakelerer etter noen år i sola. Det ligger forøvrig en del Baylinere i erfaringsdatabasen. Deriblant min. Lykke til Greit å sjekke at den er CE-merket også hvis den er importert etter -98. Redigert 9.November.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Har selv hatt en Bayliner 2355 (24fot) 1996 modell. Var veldig godt fornøyd med en nydlig båt. Det var min første "store" båt. Ellers ville jeg sett på Sea Ray 245. Den finner du flere av på husvikholmen.no, de holder til i Drøbak. Gir deg gjerne et "kjørekurs".. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
kiv_tuning Svart 9.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2005 Takker for gode svar!! Har sett litt på Sea Ray, Men liker utformingen av uteplassen på Bayliner`n. Virker som om det er litt mere å bevege seg på. Og en stikkcabin er jo oxo positivt, etter som det bare er jeg og kona som kommer til å bruke båten så slipper man jo å slå ned bordet i cabinen når man skal legge seg. Har oxo funnet noen andre som jeg skal se på bla. Wellcraft 25 Exel, Celebrity Crownline og noen til. Men virker som man får en nyere båt for pengene når det gjelder bayliner. Det er vel å anbefale når det gjelder motor og drev? Innvendige og kosmetiske ting kan jeg fikse selv. Men motor og drev bør overlates til fagmenn og da kan det bli dyrt har jeg sett... Vet dere om noen besiktigelsesmann eller firma i Oslo/akershus som er å anbefale? På forhånd takk! Kanskje vi ses til sommer`n? Mvh, Kent Idar V Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Sea Ray har som regel diesel motor..... Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
jdahl Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Hei jeg har en 2655 1988 mod som snart skal selges, den er jo like stor som nyere 2855, den er oppgradert mye, 2 år gammel motor, drev er overhalt for 40 000 etter påkjørsel i år, (forsikrings skade) send meg en IM så kan jeg sende bilder og info. ligger på bilde her sammens med en Scand 29 hilsen jdahl Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Har selv en Wellcraft Excel 26 SE 1996 mod God i sjøen. 40 knop med 300 hk bensin. Max hk 330 Plass til 2 i baugen Plass til 2 i stikk køye og om du vil plass til ein på solseng under kalsesje til nøden da. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Trophy Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Eller denne med Steyr 246 dieselmotor og bravo 2 (2003 mod) send IM for prospekt Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.