Jump to content

Hvor lenge er belgen/blæra hard etter pumping?

Trondken

Recommended Posts

Som tittelen sier, hvor lenge er det vanlig at blæra/belgen er hard før man kan pumpe mer? Noen minutter? Timer? Og hvordan skal den kjennes ut ved kjøring?

Belgen blir hard ved pumping, men om jeg venter en stund (10 min) virker det som jeg får pumpet et par pump til. Lufting åpen på tanken, så mulig noe renner tilbake?

bellen skrev 9 minutter siden:

Ja, det er helt normalt. Belgpumpen er ikke bygd for å holde trykk over tid. Det er heller ikke helt bra å kjøre med høyt turtall når motoren er kald. Kjør rolig til motoren har fått litt varme. 

Takk! :thumbsup: Mye rart man lurer på når man er sjøsatt landkrabbe og driver "learning by doing". Er sånn jeg har funnet ut at ting har fungert best, og lar motoren stå og putre litt på tomgang før start. 

Redigert av Trondken (see edit history)
Trondken skrev for 3 timer siden:

hvor lenge er det vanlig at blæra/belgen er hard før man kan pumpe mer? Noen minutter? Timer? Og hvordan skal den kjennes ut ved kjøring?

hvor lenge den holder på trykket kommer nok an på hvor slitt innmaten, dvs enveisventilene i blæra er.  Har opplevd at disse har vært så dårlige at det var vanskelig å få pumpet bensin fram til motor, eller sågar ikke hindret bensinen i å renne ned i tanken igjen.  Da blir det tungt å få start :giggle:
Blæra er ikke hard ved kjøring.  Men er det trøbbel med tilførselen så kan den suges flat - noe som gjerne indikerer tett tanklufting e.l

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 49 minutter siden:

hvor lenge den holder på trykket kommer nok an på hvor slitt innmaten, dvs enveisventilene i blæra er.  Har opplevd at disse har vært så dårlige at det var vanskelig å få pumpet bensin fram til motor, eller sågar ikke hindret bensinen i å renne ned i tanken igjen.  Da blir det tungt å få start :giggle:
Blæra er ikke hard ved kjøring.  Men er det trøbbel med tilførselen så kan den suges flat - noe som gjerne indikerer tett tanklufting e.l

Thanks. Lært litt nytt og nyttig idag også :-)

det kan være nyttig å vite ja :smiley:

et annet tips, om man mistenker det er på tide å bytte så er dette en av de stedene det lønner seg å kjøpe org.vare og ikke biltema

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...