Jump to content

"Lanternespyd" på trebåt eller hva det kalles ?


vikers

Recommended Posts

Må lage nytt "spyd" til å ha frontlanternen på.

På Dorryen er dette et massivt stort spyd med "vinger", men jeg håper å kunne lage noe mindre og ikke så kraftig til Furuholmen. I dag er det også en slik "taustrammer" på hver side av kabinen som sikkert skal ha tau opp til en stang ( er dette stedet man fester vimpler?). :confused:

 

Min båt ser nesten slik: http://www.cmbweb.no/festina_lente.htm ut, men det er laget nye vinduer ved styreplass og tak med takluke over styreposisjonen.

 

Hva blir mest riktig her?

Beklager at det blir mange spørsmål og få hjelpsomme svar fra meg - men jeg er læregutt enda. Om litt kan jeg nok hjelpe til med endel selv også. :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei, mulig vi begge har feil, men jeg pleier å kalle det lanternemast...

 

Nå om det, når det gjelder lanternemast/spyd, synes jeg mahogny er et "must" som materialvalg, men du har jo eksperimentert en del på beis etc., så kanskje det går greit med annet tremateriale.

 

Furuholmen er liksom med standard høye og slanke spyd/master, som overstiger doghouse vesentlig, da gjerne med vaiere ned på sidene.

 

Kikke gjerne på hjemmesidene til furuholmen og få inspirasjon.

 

Fra tid til annen, men desverre altfor sjelden selges slike master/spyd på internet. Det kan jo være at du er heldig og får tak i et eksemplar der, om du skulle få problem med å lage dette selv......

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Supert Perlen.

 

Tror kanskje jeg har rette emnet i mahogny til dette, skal sjekke url du nevnte. Topplanterne skal jeg få plassert på en fin måte.

Forøvrig har jeg gått bort ifra lerk beiset i mahogny, og tror mitt endelige valg blir oljet + klarlakk med 10% mahognybeis i de første 5 strøk. Da ble fargen gyllenbrun samtidig som treverket vises flott.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til å se resultatet !

 

Jeg lagde forøvrig lanternemast sist vinter, i mahogny. Dog ikke så høy og slank slik som du bør ha, da jeg har en helt annen type båt som ikke ville kle en slik mast så godt. Det er ikke så vanskelig å lage. Det jeg imidlertid passet på når jeg lagde den, var å frese ut spor i bak-kant slik at jeg kunne felle inn kablene i denne for å få de minst mulig synlig.

 

Såvidt jeg kan huske, la jeg ut bildene på tråden "Perlen, og lille Perlen........"

Link to post
Share on other sites

Har forsøkt på min første mast her.

 

Bilde

Her er masten - vingene ble kanskje noe brede, men det passer i forhold til høyden på masten og vaierstrammerne på hyttetaket.

 

 

Bilde

Her er noen detaljer. Har avrundet noe og frest ut et buet spor i masten.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei, jeg løfter og låner denne tråden litt.

 

Jeg lagde som sagt i fjor ny lanternemast, stående på ei teak plate, skrudd ned i taket på overbygg.

 

Det er tydlig jeg ikke har tenkt godt nok, når jeg gjorde det, for jeg ser jo nå at jeg fra tid til annen kan ha behov for å legge ned denne masta.

 

Jeg har derfor en oppfordring til dere om hvordan jeg skal feste denne platen/masta på ei grei måte, slik at nedlegging skjer som en lek, dog slik at masta fortsatt er stabil og vil kunne stå i mot det som er av vinder etc..........

 

Å skru denne plata ned i overbyggstaket er ikke god løsning, i og med at denne ikke limes da, og man lett kan få vanngjennomtrenging....

 

Jeg vedlegger et bilde av slik masta ser ut, inklusive plate denne hviler på. Denne plata er nå tatt av/kasta (var ikke helt fornøyd), så ny er på trappene :

 

Bilde

 

Forslag ??

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrudd fast masta i taket. Masta står på ei plate med 4 hull og så har jeg limt fast 4 M8 skruer (rustfrie) opp gjennom taket slik at de stikker langt nok opp til å gå gjennom plata på masta og har plass for muttere oppå. Dermed kan jeg ta av masta når båten skal i hus om vinteren slik at den kommer gjennom døra. Selve masta har jeg limt sammen av 3 lag med meranti kryssfiner (2x9mm og 1x12mm) og midt inni masta har jeg limt inn et 11mm aluminiumsrør der jeg trekker opp ledningen til lanterna. Dette røret stikker noen få cm nedenfor plata som masta er festet på. Har laget et hull i taket der røret kommer ned slik at ledningen kommer ned og gjennom taket. Kobler sammen ledningene med sukker biter under taket. Jeg tenkte å lage til en gummipakning av en gummimatte jeg kjøpte på Biltema, men kom ikke så langt før jeg monterte masta. Men det ser ut til at det har holdt tett alikevel.

Link to post
Share on other sites

Jeg har laget min mast slik at den står på en plate - denne platen er hengslet i forkant til hyttetaket, og festet med kroker på begge sider. Slik står den godt og stødig, og det er gjort på 5 sekunder å legge den ned.

 

Hengsler og kroker i messing, som da ser rimelig greit ut.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei Vikers, har du bilde som jeg kunne sett på ??

Ikke på sittende bak, men kan ta et i morgen.

 

På denne måten sitter jo ikke masten "dønn", men mer enn godt nok - samt at det er litt greit å ikke måtte bruke verktøy for å legge masten ned.

 

Har samme løsningen på Dorry`n og det er bare greit å hoppe frempå for å legge ned masten bare noen meter fra lave broer/tunneler (vi har jo tunnel her i fjorden, som jeg akkurat går under med masten nede).

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...