MarexSuncab_FD Posted May 30, 2021 Share Posted May 30, 2021 Hei, Har et problem med Yanmar 3GMD. Den er ekstremt vanskelig å starte, samt at den har ekstremt lavt turtall og røyker veldig svart røyk. Har gjort følgende; * luftet dieselsystemet * sjekket at stag på høyttrykkspumpe beveger seg lett (var et problem for 2 år siden) * byttet dieselfiltre * sjekket fødepumpen Når jeg skulle bytte slange på dieseltanken ser jeg at gjennomføringen er veldig løs? Ettersom det er søndag kan jeg ikke bytte deler, men lurer på om dette kan gjøre at motor suger falsk luft og dermed oppfører seg som beskrevet over? https://photos.app.goo.gl/SgjZPuCvbmut9e7t9 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted May 30, 2021 Share Posted May 30, 2021 Sort røyk er indikasjon på for lite luft i forhold til mengde diesel i sylinderen når blandingen tenner. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dude Posted May 30, 2021 Share Posted May 30, 2021 (edited) Dette kan utmerket godt være tilfelle, selv om sort røyk etter oppskriften kommer av for mye diesel, og for lite luft. Jeg hadde det slik på en bil, senest forrige uke. hadde bytta tank pga lekkasje. Etterpå var den klin umulig og få startet. gikk bare på tomgang, og masse røyk. Det viste seg å være bendet fra slangen til filter/oppsug fra den nye tanken som var blit bøyd slik at der var brudd/sprekk, slik at den sugde luft i stedet for diesel. Edited May 30, 2021 by dude (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts