Jump to content

Hvordan få en båt som ikke har vært polert blank igjen?

Roger og Olina

Recommended Posts

Tok bort ett navneskilt som har stått akter og da så jeg litt sånn der "før og nå" jeg har forsøkt med forskjellige polering midler uten å komme i nærheten. Tok ett par bilder her etter jeg fjernet navneskilt. Vet ikke om det er så lett å se på bildene da. Sitter å taster fra mobilen...

20210530_160519.jpg

20210530_160458.jpg

tomcat skrev 8 minutter siden:

Dual Action, altså at det både roterer og vibrerer (utkast). Rupes er ofte DA maskiner, men finnes rene roterende modeller også. Jeg har en Bigfoot LHR15 mkII - og det er helt konge å jobbe med, slik at polering faktisk er gøy!

Er en Bigfoot jeg kjøpte også. Gøy, hmm ta med maskinen og kom å vis meg ??

Til vannnsliping av skrog så er dette din beste venn. Vannslipe med poleringsmaskin er bare teit, lykke til med og holde den helt flatt, få jevnt press og slipe jevnt. Jeg står ofte med denne maskina 12timer iløpet av en dag uten og bli ødelagt i armene 

Mirka deros med 5mm oscillierende "kast" 

IMG_20210526_162943.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Komodo skrev 17 minutter siden:

Er ikke det litt vel fint til å begynne med? Jeg ville sagt 600 papir først.

Hvis det bare er oksydering, så skal man ikke slipe så mye før det gjør stor forskjell. Iogmed at trådstarter faktisk må spørre om dette så antar jeg at han ikke har mye erfaring og da er det fort gjort at det blir ujevnt hvis man starter med 600-1000, med ett resultat som ikke ser bra ut når man står og ser på båten på nært hold 

Som Komodo nevner, start med 600/800 og videre på 1500. 
begynner du finere polerer du bare «toppene» på oksidert gelcoat, og resultat holder seg ikke pent lenge. De fleste moderne rubbinger henter fint opp 1200/1500 med en bra ullpad. Helst etterfulgt av en medium/fin polish med medium skumbad eller microfiber pad. Avslutte med voks eller sealer. Da får du noe som varer. 

Sjøblid og ubetinget positiv!

• 2 måneder senere...
Eika skrev On 30.5.2021 at 18.46:

Hvis det bare er oksydering, så skal man ikke slipe så mye før det gjør stor forskjell. Iogmed at trådstarter faktisk må spørre om dette så antar jeg at han ikke har mye erfaring

Da har jeg vannslipt litt i dag. Startet med 1000 så 2000 for deretter å rubbe for så til sist polere. Skal ha navnbytte på båten, så det var her jeg testet ut vannsliping. Har holdt på en del timer i dag og er ikke fornøyd med resultatet. Så @Eika så på den maskinen du anbefalte, men fyttekatta den kosta sideflesk. Kan evnt denne brukes? Har brukt Rupes i dag.

Når jeg rubbet, så brukte jeg saueskinn som @Shiny anbefalte..

Mirka koster opp til flere skjorter, det er blandt det dyreste men også det beste man får tak i :) har stått med mirka maskiner 4-5 timer idag ser fortsatt lyst på morradagen med like mye sliping 

jeg har aldri vært borti den maskina du har finni, så kan ikke si noe om den, men det som er viktigt er at du får sånn mellomleggsplate du kan legge imellom slipemaskina og "papiret" sånn at du ikke får deg en skikkelig karamell når du vannsliper 

Autosol funker også. Kan blandes med litt vann, evt. prøve Autosol akrylpolish, den er nok veldig skånsom iallefall. Bruker den på vindskjermen min.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev for 11 timer siden:

Autosol funker også. Kan blandes med litt vann, evt. prøve Autosol akrylpolish, den er nok veldig skånsom iallefall. Bruker den på vindskjermen min.

Godt tips, tenker du da på å bruke maskin eller for hånd?

• 7 måneder senere...
Guest skrev On 12.8.2021 at 22.17:

Mirka koster opp til flere skjorter, det er blandt det dyreste men også det beste man får tak i :) har stått med mirka maskiner 4-5 timer idag ser fortsatt lyst på morradagen med like mye sliping 

Jeg har nå bestemt meg for å droppe alternativet med lakkering, og heller gå for oppgradering av gelcoaten (mørkeblått 32 fot skrog som er sterkt falmet og med en del småskader). Første trinn blir sannsynligvis Abralon slipepads på eksentersliper. Mirka eksentersliper anbefales sterkt, men koster oppunder 6000 kroner.

Spørsmål til ekspertene:

Finnes det rimeligeralternativer for 150mm papir som kan anbefales?

Hva med trykkluft?

Er det nødvendig å kunne variere turtallet?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

enslagsgjest skrev 41 minutter siden:

Har også hørt mye bra om Dynabrade, men disse krever kompressor. De er riktignok litt billigere enn Mirka.

Har kompressor. Men den Dynabraden er jo ike mye billigere. Så da tror jeg heller jeg ville foretrukket Mirka. Men prisen smerter . . . . Jeg skal jo ikke akurat starte poleringsfirma heller . . .

NilsPils skrev for 21 timer siden:

Har kompressor. Men den Dynabraden er jo ike mye billigere. Så da tror jeg heller jeg ville foretrukket Mirka. Men prisen smerter . . . . Jeg skal jo ikke akurat starte poleringsfirma heller . . .

De mirka'ne er gode til det meste, bortsett fra polering, da må du ha poleringsmaskin i tilegg. 

Bruker mirka på glassfiberskader, gelcoatskader, vannsliping av gelcoat, vannsliping av "plexi", slipe treverk osv osv osv. 

Her er mirka tralla jeg drar med meg fra båt til båt

IMG_20220321_153723.jpg

Redigert av Grønngylt (see edit history)

Da går det mot Abralon og Mirka slipemaskin til rundt 6 båtpenger   :cryin:

Spørsmålene til ekspertene er da:

- Hvilke korninger trenger jeg på Abralon

- og omtrent hvor mange går det med . .?

- Våtsliping eller tørrsliping?

Det dreier seg om et 32 fot mørkeblått skrog som er sterkt oksydert og temmelig matt. Jeg har tatt hjem døra til badeplattformen for å trene meg på den. Ellers er jobben planlagt til juni med båt på land og fint (?) vær.

NilsPils skrev 1 time siden:

Da går det mot Abralon og Mirka slipemaskin til rundt 6 båtpenger   :cryin:

Spørsmålene til ekspertene er da:

- Hvilke korninger trenger jeg på Abralon

- og omtrent hvor mange går det med . .?

- Våtsliping eller tørrsliping?

Det dreier seg om et 32 fot mørkeblått skrog som er sterkt oksydert og temmelig matt. Jeg har tatt hjem døra til badeplattformen for å trene meg på den. Ellers er jobben planlagt til juni med båt på land og fint (?) vær.

Hvis du har erfaring med sliping, gå for mirka q silver 800, som du sliper tørt, så direkte til abralon 2000 vannsliping, så kjører du på med fastcut og saueull pad, så er det vanelig polerings prosedyre etter det. 

Hvis du vil bruke litt ekstra tid og safe'n, så kjører på med spruteflaske med salovann, så bruker du abralon 1000, så 2000, så fastcut med saueull, evt blå rupes pads 

Qsilver 800 og abralon 2000, har blitt den nye snarveien for meg, da er jeg ferdig slipa til lunsj hvis det er en 18-20foter, så bruker jeg ca like lang tid på rubbing og polering. Men det er mange veier til rom, det viktigste er at du finner noe du er komfortabel med og som leverer resultater. 

Ps: husk å kjøp mellomlegg til mirka'n, så holder borrelåsen på plata mye lenger. Så er det viktigt med mellomlegg uten hull til vannsliping, ellers kan du få deg en karamell du seint kommer til å glemme. Vannsliping med elverktøy krever litt ekstra forhåndsregler 

Hvor mye det går av slipe materiale er ikke jeg rette mannen å spørre, vi kjøper kassevis med papir/pads også skifter jeg meget ofte. Sparer heller tid enn papir, for og si det på den måten. Blir billigere for kunden

Redigert av Grønngylt (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...