Jump to content

Hvordan få en båt som ikke har vært polert blank igjen?

Roger og Olina

Recommended Posts

Grønngylt skrev for 1 time siden:

Hvis du vil bruke litt ekstra tid og safe'n, så kjører på med spruteflaske med salovann, så bruker du abralon 1000, så 2000, så fastcut med saueull, evt blå rupes pads 

Satser gjerne safe . .

Betyr dette uten Qsilver 800 først . . ?

Ellers takk for gode råd . . :smiley:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 2 måneder senere...

Må spørre spesialisten igjen.

Nå er båten på land og junior og jeg tar fatt på skroget i løpet av uken. Før finsliping blir det rep. av småskader over vannlinjen med polyestersparkel.

Vi har testet Mirkaen allerede. Jeg har hatt mange eksenterslipere gjennom årene, men dette er en helt annen liga . . ! Med abranett og støvsuger er den fantastisk til de fleste slipejobber. Skulle hatt en sånn for lenge siden.

Vi har også testet Abralon på skroget. Med 1000-korning sliter vi med å få bort skjoldene. Derfor vurderer vi å starte med grovere korning. Alternativet er da Abralon 500. Vil det være for grovt, eller vil det gå bra med etterfølgende A1000 + 2000 . . ?

Andre mulige forslag?

Som en vil forstå av bildet har vi en litt stor jobb foran oss. Har avsatt rundt tre uker, men da er det også en del annet på programmet . . .

IMG_0092.JPG

NilsPils skrev 21 minutter siden:

Må spørre spesialisten igjen.

Nå er båten på land og junior og jeg tar fatt på skroget i løpet av uken. Før finsliping blir det rep. av småskader over vannlinjen med polyestersparkel.

Vi har testet Mirkaen allerede. Jeg har hatt mange eksenterslipere gjennom årene, men dette er en helt annen liga . . ! Med abranett og støvsuger er den fantastisk til de fleste slipejobber. Skulle hatt en sånn for lenge siden.

Vi har også testet Abralon på skroget. Med 1000-korning sliter vi med å få bort skjoldene. Derfor vurderer vi å starte med grovere korning. Alternativet er da Abralon 500. Vil det være for grovt, eller vil det gå bra med etterfølgende A1000 + 2000 . . ?

Andre mulige forslag?

Som en vil forstå av bildet har vi en litt stor jobb foran oss. Har avsatt rundt tre uker, men da er det også en del annet på programmet . . .

IMG_0092.JPG

Hvilken Mirka maskin kjøpte du, og hvorkjøptedu den? 5 mm utkast? Er denne en god / bedre erstatning for eks Bosch vanlig eksentersliper? 

Martin_ skrev for 2 timer siden:

Hvilken Mirka maskin kjøpte du, og hvorkjøptedu den? 5 mm utkast? Er denne en god / bedre erstatning for eks Bosch vanlig eksentersliper? 

https://industrivarer.no/mirka-deros-650cv-150mm-solo

Jeg har to andre eksenterslipere. Jeg kommer ikke til å bruke mye annet slipeutstyr fremover, bortsett fra når jeg trenger slipemus eller til å slipe bunnstoff. Mirkaen er i en klasse for seg. Jeg har hittil testet den med Abranet tilkoblet en Biltema (eller Jula?) industristøvsuger. En helt ny slipeopplevelse.

Det blir Mirka for meg fremover. Lett og ergonometrisk design, variabelt tutall og faktisk lite merkbare vibrasjoner i hånda. Du bruker den med en hånd. Den gir ikke mye lyd fra seg heller. Selv om masken var dyr, har den lett utskiftbar slipesåle, rimelig sålebeskytter, og bruker mindre slipenett enn de eksentersliperne jeg har prøvd før. Som regel har de blitt kastet når slipesålen er ødelagt.

Uansett bør du teste Abranet på maskinen din hvis du ikke har prøvd før. Og det bør være med støvsuger.

• 1 måned senere...

Og da var jobben gjort. Vi hadde båten oppe tre uker i juni. Det ble brukt Abralon grit 600, 800, 1000 og 2000 pluss rubbing og polering. Junior og jeg er fornøyd med resultatet, selv om det fremdeles er noe område som skal forbedres neste år. Heretter blir det boblehavn om vinteren og en tur på land om sommeren.

Mirkaen og Abralon svarte fullt ut til forventningene. Bærum Plast AS skaffet gelcoat med fargekode som var godt innafor. Vannlinjetapen som egentlig var like fin etter mange år ble likevel skiftet. Under tapen er det et parti med Jotun lakk etter at vi flyttet vanlinjen en gang. Den bør taes ved neste anledning.

Junior og jeg har lært masse. Ikke minst på grunn av gode råd og hjelp fra andre med båt på land i juni. Det vil gå lettere neste gang . .

IMG_0092.JPG

IMG_0086.JPG

IMG_0102.JPG

IMG_0116.JPG

IMG_0136.JPG

IMG_0154.JPG

IMG_0128.JPG

IMG_0162.JPG

IMG_0167.JPG

IMG_0153.JPG

Redigert av NilsPils (see edit history)

Dette ble virkelig flott Nils ? Blir jo litt mer moro å gjøre båten fin når du har det skroget som utgangspunkt :yesnod:

NilsPils skrev 10 minutter siden:

Til å begynne med startet vi med 800 papir. Det var ikke grovt nok der oksyderingen var verst. 

Var det oksidering dere ikke klarte å ta med 800 papir, ikke riper altså? Gå på med 300/400 korning da kanskje?

Komodo skrev 1 time siden:

Dette ble virkelig flott Nils ? Blir jo litt mer moro å gjøre båten fin når du har det skroget som utgangspunkt :yesnod:

Var det oksidering dere ikke klarte å ta med 800 papir, ikke riper altså? Gå på med 300/400 korning da kanskje?

Stemmer det. Men nå var dette et ganske ekstremt tilfelle også. Riper reparerte vi med ny gelcoat (bortsett fra noen vi sparte til neste sommer). Vi fant etter hvert ut at vi måtte gå ned til 600. Kunne gjerne vært grovere noen steder også, men en er alltid redd for å slipe gjennom. Der vi reparerte skader med ny gelcoat startet vi selvfølgelig med mye grovere. Ellers fant vi ut at 1000 korning egentlig er fint nok før rubbing, men med 2000 ble det LITT blankere. Vi tørrslipte litt til å begynne med, men gikk konsekvent over til bare våtsliping etter hvert.

• 4 uker senere...

Veldig flott tråd som kommer med konklusjon og at vi får se resultatet!  selv polerer jeg biler båter og MC jevnlig, og da er det mye lettere og mye mindre jobb, enn å utsette 10-15 år!

Dette ble bra!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...