Jump to content

vanlig å ha passasjerulykkesforsikring på private båter på 34 fot?

Pegasus Friheim

Recommended Posts

Pegasus Friheim skrev 59 minutter siden:

Nei, det er det ikke dessverre... men jeg tenker at det er mer normalt å ha passasjerulykkesforsikring når du har betalende passasjerer. Min nabo informerte meg om dette.

Er det vanlig med betalende passasjerer i en fritidsbåt? Eller, spurt på en annen måte; har man betalende passasjerer er det kanskje en annen type forsikring man har i utgangspunktet? (og litt offtopic, spør av egen nyskjerrighet, hvilke krav må man oppfylle for å ha betalende passasjerer, type "event"-arrangement el.)

Generelt så har man kanskje en annen ulykkesforsikring som dekker seilas også, slik at det da blir overflødig.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Pegasus Friheim skrev 1 time siden:

Nei, det er det ikke dessverre... men jeg tenker at det er mer normalt å ha passasjerulykkesforsikring når du har betalende passasjerer. Min nabo informerte meg om dette.

Etter hva jeg kan se er det helt standard at en kaskoforsikring dekker skade på passasjer. Er det delkasko du tenker på, eller en kaskodekning for båt hvor du tar med betalende passasjerer eller hva?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Pegasus Friheim skrev for 1 time siden:

Har du betalende passasjerer?

Da kan det sikkert være lurt med forsikringer.

Men det er sikkert like viktig å ha sertifikater på båten og nødvendige papirer for skipsfører i slike tilfeller? kanskje er ikke disse forsikringene heller gyldige om alt ikke er på stell.

man kan selvsagt ha betalende passasjerer. men må ha litt papirer.

for fører gjelder typisk (fra forskrift) 

For å føre en båt på inntil 15 meter, med 12 passasjerer eller færre, vil skipsfører derfor trenge følgende kvalifikasjoner:

• Fritidsskippersertifikat (D5L)
  • Gyldig helseerklæring for arbeidstakere på skip
  • Gyldig sikkerhetsopplæringskurs for sjøfolk på mindre skip

• Kurs i passasjer- og krisehåndtering
  • ROC eller VHF, avhengig av fartsområde
  •  

Båttype, spiller ingen rolle,  sjark, lystbåt, fiskefartøy, vikingskip etc.. det er den faktiske bruken som legges til grunn.  Men der er garantert et regelverk for brannslokkking, redningsvester, evakuering for å tenke litt.  Osebergskipet måtte ha neonskilt som viste nødutgang  :-)

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/dette-er-ikke-lenger-et-cruiseskip-1.14862932

Viktig å sette seg inn i regelverk om man skal til med slikt.  Jeg kan selvsagt ikke noe utfyllende regelverk! Dette var et tema for en jobb jeg skulle ha, der jeg måtte ha minst d5l siden jeg skulle ha betalende passasjerer. båten var under 15 meter, slik at jeg ville kunne føre den kun med båtførerbevis (eller min anseelige alder)  ellers.  

Redigert av dude (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...