Coronette Posted May 30, 2021 Share Posted May 30, 2021 Er det noen som kan hjelpe meg? Eller følge etter annen båt. Ila begynnelsen av juni Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond123 Posted May 30, 2021 Share Posted May 30, 2021 Noe spesifikt du lurer på ifm navigeringen? Jeg har gått den strekningen diverse ganger. @Bjørn Løvjomås har vel noen gode ruter på lur. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Code0 Posted May 30, 2021 Share Posted May 30, 2021 (edited) @Coronette hvilken fart holder du / båten? Har du hatt den lenge, du stoler på maskin etc? Du kan jo følge med på denne tråden: Edited May 30, 2021 by Code0 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Posted May 30, 2021 Share Posted May 30, 2021 Ja. Det er nok mange som kan hjelpe deg med den navigeringen. Jeg har masse forskjellige ruteforslag, de kan jeg sende til deg på mail. Men det viktigste, og beste er at du prøver å lage en rute selv. Så kan du sammenligne den med de rutene jeg har. Send meg din epost adresse på internmelding her. Så sender jeg deg noen forslag. Quote Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted May 30, 2021 Share Posted May 30, 2021 Bjørn Løvjomås skrev 1 minutt siden: Men det viktigste, og beste er at du prøver å lage en rute selv Støtter den Det du tjener på å lage rute selv er at du gjør deg kjent med området på forhånd. Når jeg lager slike lange ruter begynner jeg alltid med en grov rute på et godt utzoomet kart for å plotte hodedtrekkene i ruten. Zoomer så inn og gjør en mengde justeringer. Kan være lurt å ha en hovedrute som du planlegger å bruke hele veien men ha gjerne noen mindre delruter også som du kan hoppe over til om du skulle måtte ta hensyn til været eller bare ta en alternativ rute om du skulle ha lyst og tid. Veldig greit å ha slikt på lur når du ikke er kjent i området. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond123 Posted May 30, 2021 Share Posted May 30, 2021 (edited) Viktigste på turen vil være et godt værvindu over Jæren og Lista. Sjekk værvarsel og bølgevarsel på windy.com og bølgevarsel på barentswatch.no. Appen Kystvær er også grei, for å se vindstyrke og -retning på kystfyrene. Avhengig av høyden på båten, er det mulig å stort sett gå innaskjærs fra Farsund. Edited May 30, 2021 by Trond123 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Coronette Posted June 6, 2021 Author Share Posted June 6, 2021 Hei og takk for svar. Båten er 31 fot lang og klarer rundt 16-17 knop. Turen fra Stavanger og hjem til Arendal håper jeg å gjennomføre ila juni eller event begynnelsen av juli. Mail adressen min er kai-hof@online.no. det mest ideelle er å kunne følge etter en båt som er kjent langs kysten. Mvh Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond123 Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 Du kan jo f.eks sjekke ut gruppen "Konvoier for båtfolk" på fb. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Moe Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 Coronette skrev for 2 timer siden: Hei og takk for svar. Båten er 31 fot lang og klarer rundt 16-17 knop. Turen fra Stavanger og hjem til Arendal håper jeg å gjennomføre ila juni eller event begynnelsen av juli. Mail adressen min er kai-hof@online.no. det mest ideelle er å kunne følge etter en båt som er kjent langs kysten. Mvh Om du mangler kunnskap om navigering vil jeg anbefale deg å ta Båtførerprøven. Den kunnskapen trenger du også når du skal begynne å ferdes på hjemmebane. Er du usikker på å føre båten hjem i fremmed farvann, kan du spørre noen båtvante om de vil være med deg i båten. Da kan du lære noe også. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts