Jump to content

Ønsker hjelp til navigering fra Stavanger til Arendal. Coronette 31


Coronette

Recommended Posts

Ja. Det er nok mange som kan hjelpe deg med den navigeringen.  Jeg har masse forskjellige ruteforslag, de kan jeg sende til deg på mail. Men det viktigste,  og beste er at du prøver å lage en rute selv. Så kan du sammenligne den med de rutene jeg har. Send meg din epost adresse på internmelding her. Så sender jeg deg  noen forslag. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 1 minutt siden:

Men det viktigste,  og beste er at du prøver å lage en rute selv

Støtter den :thumbsup: Det du tjener på å lage rute selv er at du gjør deg kjent med området på forhånd.

 

Når jeg lager slike lange ruter begynner jeg alltid med en grov rute på et godt utzoomet kart for å plotte hodedtrekkene i ruten. Zoomer så inn og gjør en mengde justeringer. Kan være lurt å ha en hovedrute som du planlegger å bruke hele veien men ha gjerne noen mindre delruter også som du kan hoppe over til om du skulle måtte ta hensyn til været eller bare ta en alternativ rute om du skulle ha lyst og tid. Veldig greit å ha slikt på lur når du ikke er kjent i området.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Viktigste på turen vil være et godt værvindu over Jæren og Lista.

Sjekk værvarsel og bølgevarsel på windy.com og bølgevarsel på barentswatch.no. Appen Kystvær er også grei, for å se vindstyrke og -retning på kystfyrene.

Avhengig av høyden på båten, er det mulig å stort sett gå innaskjærs fra Farsund.

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar. Båten er 31 fot lang og klarer rundt 16-17 knop. Turen fra Stavanger og hjem til Arendal håper jeg å gjennomføre ila juni eller event begynnelsen av juli. Mail adressen min er kai-hof@online.no. det mest ideelle er å kunne følge etter en båt som er kjent langs kysten. Mvh 

Link to post
Share on other sites

Coronette skrev for 2 timer siden:

Hei og takk for svar. Båten er 31 fot lang og klarer rundt 16-17 knop. Turen fra Stavanger og hjem til Arendal håper jeg å gjennomføre ila juni eller event begynnelsen av juli. Mail adressen min er kai-hof@online.no. det mest ideelle er å kunne følge etter en båt som er kjent langs kysten. Mvh 

 

Om du mangler kunnskap om navigering vil jeg anbefale deg å ta Båtførerprøven. Den kunnskapen trenger du også når du skal begynne å ferdes på hjemmebane.
Er du usikker på å føre båten hjem i fremmed farvann, kan du spørre noen  båtvante om de vil være med deg i båten. Da kan du lære noe også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...