Jump to content

Høy kompresjon Tohatsu 50D 93"

jontm

Recommended Posts

Hei!

Har en eldre Tohatsu 50 totakter fra 93. Har lagt merke til at det er en del olje på tennplugger og den går litt dårlig de første 15 min spesielt på 20-60 % pådrag.

Tenkte det kunne være greit å sjekke kompresjon. 

Måler:

1. 9.8 bar/142 PSI

2. 9.8 bar/142 PSI

3. 10 bar/145 PSI

Spesifikasjon fra service manualen er 102 PSI.

Ut fra målingene så ser det i utgangspunktet ut som stempelringer og slikt er greie, men hva er det som kan gi mye høyere kompresjon enn det spesifisert fra produsent ?

Kan det være mye sot i toppen som gi høyere kompresjon ? Vil ikke tenningstidspunktet da potensielt bli feil ? Hvordan fikser jeg eventuelt det ? Justere tenningstidspunktet for å kompensere for den høyere kompresjonen eller eventuelt demontere toppen for rengjøring ?

Regner med at det ikke er noe poeng å prøve med noen additiver som hevder de kan løse opp slikt ?

Når det gjelder olje på tennplugger så kan det være jeg har litt mye olje i miksen. Pleier å ha litt olje i tanken i tillegg til det som automixeren tilsetter. Synest riktignok det er litt spesielt at det blir så mye olje på pluggene.

Kan det være at forgasserene skulle vært justert eller overhalt kanskje? Kan det gi olje på tennplugger?

Redigert av jontm (see edit history)

det kan variere en hel del mellom ulike målere.   Så ikke sikkert det er høyere enn det skal være tenker jeg

At tallene dine er så like på alle 3 sylindrene er oftest et godt tegn

hvor mye olje blander du i , og har du sjekket hva den bruker av olje i forhold til bensin?  Ekstra olje vil nok vises på pluggene dersom motoren ikke greier å brenne de rene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Automixeren gir 1/50 mix. Har vel ca 1/50 i tanken også i tilfelle.  Hadde sikkert ikke trengt det, men stoler ikke 100 % på en så gammel oljepumpe. 

Tittet litt i service manualen:

"Remove the carbon from the combustion chamber at 
regular intervals. Excessive carbon deposits can increase 
engine compression and promote detonation. To help pre-
vent serious power head damage, decarbonize the engine 
at the intervals listed in Table 1. 
Special fuel additives and sprays are very effective at re-
moving most carbon deposits. "

Har ikke renset motoren så lenge jeg har hatt den og kan ikke tenke meg at sist eier har gjort det heller.

Vet ikke hvor mye jeg har tro på alle disse additivene, men kan jo alltids gi en av de ett forsøk for å sjekke om det er mulig å få redusert kompresjonen noe. Heller litt mot at jeg burde tatt å skrudd av toppen og sjekke. Er riktignok litt usikker på om jeg får av toppen uten å ta motoren ut, litt avhengig av hvor lange boltene er. Litt spent også på om jeg klarer å få toppen tett etterpå. Frykter at det er en del korrosjon i kjølekanalene som muligens kan gjøre det vanskelig å få toppen tett igjen, eventuelt at det kan bli vanskelig å fjerne den gamle pakningen skikkelig uten å skade pakningsflatene.

For å senke kompresjonen må du av med toppen. Da kan du enten frese vekk litt av toppene på stemplene eller du kan frese ut større groper i toppen. En enklere måte er ved å benytte dobbelt lag med toppakninger. 

Når det er sagt så forsøker du å ta tak i et problem som ikke finnes. Man senker ikke kompresjon på en slik motor med mindre du skal hjemmemekke et turbo-oppsett. At har god og jevn kompresjon på motoren er utelukkende positivt i ditt tilfelle!

Hvis du har lyst til å styre på hadde jeg kjøpt eller lånt ett kamera å ført dette inn i tennplugg hullene for å se om det er mye sot på stemplet.
Eller du kan anta det er å kjøpe noe som tar karbon på en bildel butikk.
Ville primært kjøpt ett produkt man sprøyter inn i forgasseren mens motoren går og kanskje kjørt på ett produkt man blander i bensinen etterpå.
Siden du kjører dobbel oljedose ville jeg godt en varmeverdi opp på pluggene så brenner de seg lettere rene.
Hvis du bruker NGK plugger betyr varmere plugger att tallet er lavere enn det som står oppgitt.

hva slags bruk ser motoren mest av?   Ved mye fullgasskjøring så er 2% olje flott, ved mye kjøring på lavere turtall så vil den slite med å forbrenne 4% skikkelig.   

Om man ikke stoler på oljepumpa så ville jeg koblet den helt ut, evt gått med til 1% blandet i olja + holdt øye med forbruket på oljetanken ved hver fylling.  

index skrev for 3 timer siden:

Spesifikasjonen i manualen er vel minimumsnivå.

jeg tenker det samme

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

jontm skrev On 30.5.2021 at 23.15:

Automixeren gir 1/50 mix. Har vel ca 1/50 i tanken også i tilfelle.  Hadde sikkert ikke trengt det, men stoler ikke 100 % på en så gammel oljepumpe. 

Dette kan være årsaken til olje på pluggene dine. Hvis automixeren fungerer som den skal, og du også blander olje inn i bensintanken så får du vel dobbelt så mye olje i bensinen som du skal ha. 4% er vel en veldig feit blanding å kjøre rundt med. Dette kan også forklare den høye kompresjonen. Men som andre skriver her, det er ikke noe problem.

Redigert av Comforthe (see edit history)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Hmm. Jo, det gir vel god mening. Kanskje jeg bør ta å kjøre en stund på bare automixeren med noe ny bensin for å teste om jeg klarer å bli kvitt olje på pluggene. Ikke så veldig gira i utgangspunktet på å gå til varmere plugger. Hadde vært interessant å se om de klarte å brenne av olje bedre, men jeg er allerede litt redd for tidlig antenning og tenningsbank som følge av den tilsynelatende høye kompresjonen og da er vel varmere plugger noe som kan gjøre vondt værre.

Sikkert bare jeg som stresser unødvendig. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...