Jump to content

Kjøpt nybåt med problemer

Båteren

Recommended Posts

Hei!

har for noen uker siden kjøpt helt ny båt av en forhandler. Er en del feil allerede, og etter gjentatte purringer har forhandler enda ikke kommet med et forslag til løsning. Hva ville dere gjort?

følgende feil:

Tankmåler viser helt feil

Står i kontrakt at ekkolodd skulle installeres, samt at jeg fikk det skriftlig bekreftet, men det er ikke gjort

Fått kart for Nord-Norge når jeg holder til på østlandet(samme gjør forhandler)

Simkort i plotteren fungerer ikke

får opp motorfeil etter bare 10 timer (dette har vi for så vidt avtalt service om)

Skulle nesten tro at du kjøpte usett, uten prøvetur.

Det normale er vell prøvetur få ned i kontrakten det som er feil og få i kontrakten at en holder tilbake 50 tusen til alt er fikset innen en dato.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 13 minutter siden:

Skulle nesten tro at du kjøpte usett, uten prøvetur.

Det normale er vell prøvetur få ned i kontrakten det som er feil og få i kontrakten at en holder tilbake 50 tusen til alt er fikset innen en dato.

Dette var helt ny båt fra forhandler.

Hva slags båt er dette? 

Er dette en forhandler med god økonomi? Hvis ikke hadde jeg reist innom og hentet ut ekkolodd, rett kartbrikke og evt andre varer umiddelbart, og deretter avtalt tidspunkt for dem å montere dette.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Kinkig. Man har jo i en sånn situasjon ofte betalt hele kontraktsummen ved avtalt levering. Så kommer man for å hente båten og oppdager at forhandler ikke har klargjort/montert utstyr som avtalt. Regner med det er din situasjon her. Du skriver «etter gjentatte purringer» så da virker det som forhandler ikke akkurat strekker seg for å oppfylle kontrakten. Du har rettigheter i forbrukerkjøpsloven i slike tilfeller. Forsøk å legge inn spørsmål til Båtadvokaten svarer her på forumet.

Edited by Jonette (see edit history)

/MS

Grand Banks jr skrev 34 minutter siden:

Hva slags båt er dette? 

Er dette en forhandler med god økonomi? Hvis ikke hadde jeg reist innom og hentet ut ekkolodd, rett kartbrikke og evt andre varer umiddelbart, og deretter avtalt tidspunkt for dem å montere dette.

Det er en RIB til 500’ ca, så i en slik båt som gjør over 50 knop er jo riktig kartbrikke et must.

forhandleren har god økonomi og er en av de største på merket. Tipper nok det bare går litt fort for dem 👍🏻

Skal ikke se bort fra du har havnet midt oppi all "galskapen" som er i båtbransjen akkurat nå.

"Alle" skal ha båt og helst levert i går.

Var utom et båtverksted før helgen og der var det helt fullt av båter med jobber som skulle vært gjort.

Alt fra plastarbeid, instrumenter til motorer. 

Verksmesteren sa han var glad husnøkkelen fortsatt passet når han skulle låse seg inn hjemme.. 

Roger jo skrev 1 time siden:

Det var også det jeg svarte på.

Ved kjøp av ny båt fra forhandler er nok det vanlige at man ser/prøver forhandlerens demobåt. Ved kjøp blir det da bestilt ny båt som ved mottak klargjøres av forhandler før den leveres til kunde på sjø (evt på tilhenger). Så ganske sikker på at trådstarter representerer normalen her. ;)

Med tanke på at trådstarter skriver det er en seriøs forhandler og at motorservice også allerede er avtalt ville jeg nok tatt dette med knusende ro. Tipper forhandler fikser opp i disse andre småtingene (er jo tross alt nettopp det - småting) samtidig som de sjekker motor. 

Så bra at det er en seriøs forhandler med god økonomi. Da ville jeg bare tatt en tur til dem og snakket med verksmester ansikt til ansikt, i et rolig tempo og lave skuldre - og med en tydelig og ferdigskrevet liste over mangler. Så spurt om når de forventer at dette kan utbedres. 

Møte ansikt til ansikt er ofte bedre enn epost etc. Så ville jeg bare sendt en epost med oppsummert avtale.

Kartbrikke hadde jeg tatt med meg fra det møtet (men ta med deg den kartbrikken som er feil til møtet), så får du orden på den i alle fall. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Senk skuldrene og a dette opp på en sømmelig måte ansikt til ansikt med ansvarlig hos forhandler så løser det seg. Det er ganske vanlig at det oppstår div. ting rundt levering av nybåt der man kanskje må tilbake noen ganger før alt har løst seg.

La ikke dette gå ut over den gode følelsen av å eie noe helt nytt som vil være i garantiperiode i lang tid framover.:-)

Skjønner din fustrasjon. Å kjøpe ny båt skal være glede, og ikke fustrasjon.

Det virker som det er flere båtprodusenter og forhandlere som sliter med kvalitetskontrollen.

At de har mye å gjøre, tjener gode penger, burde være et luksusoroblem som ikke kommer til å vare evig. 

Basert på tidligere erfaring i bilbransjen, så hviler det et ansvar på forhandleren som er siste ledd i kvalitetskontrollen før kunden mottar båten. 

Fortsett å opptre ryddig overfor forhandler. Jeg tror kommunikasjon via mail er smart. Da har en en log på det. Å videresende problemer og kommunikasjonen til importøren tror jeg kan være smart. Jeg antar de stiller litt krav til sine forhandlere. 

Lykke til. 

ny båt i norge opplevelsen. 

om du har kjøtp av solid forhandler fikser det nok på sikt. sist helt nye båt jeg kjøpte brukte de hele reklamasjonsperioden å fikse feilene jeg pekte på ved "seatrial" med de. 

I usa er det ironisk nok mye mindre slik, man tar en tur i åpent sjø med kvalifisert kaptein og noterer feil etc. Jeg har ved noen anledninger fått være med på det ved turer "over there", litt gøy! :)