Jump to content

Jeg vil begynne å seile, men vet ikke hvor jeg skal starte. Hvordan realisere drømmen?

Cpt Dagdrøm

Recommended Posts

Heisann.

Jeg er oppvokst med hytte på Sørlandet, fra påske til september tilbrakte jeg stort sett alle helger og ferie langs kysten og i båt. Noe som jeg elsker.

Jeg har dessverre ikke råd til hytte på sørlandet, men ønsker like vell og videreføre sjølivet. Etter litt frem og tilbake kommer jeg frem til at jeg vil prøve meg på seilbåt, for det har jeg råd til.

Jeg leser meg grønn på tips og triks på internett og youtube, men jeg skal dessverre ikke selge alt jeg eier og har for å dra på jordomseiling, så det er litt tynt materiale å grave frem. 

Jeg ønsker ila de neste årene å lære meg å seile, kjøpe en ca 30 fot seilbåt (under 200.000kr frem til jeg er dreven), slik at jeg igjen kan oppleve havets gleder. 

Hvordan skal jeg gå frem? kurs? (har båtfører kurs) eller bare hive meg i det og kjøpe båt?

Hvis dere var meg hva ville dere gjort?

Setter stor pris på all veiledning dere kan komme med.

Det er egentlig bare å komme i gang. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en båt under budsjett, det kommer utgifter du ikke forutser. Tenk at båten bare er starten, du kan lett bytte den ut når du føler deg klar for noe større.

Den første båten din bør være lettseilt og mulig å seile singlehanded, den bør ha autopilot.

Ta SRC(Short Range Certificate) og kjøp en billig håndholdt VHF.

Du trenger båtplass.

Så er det bare å komme seg ut i lett vind, heise seilene og se hva som funker. Ta med en venn eller to som kan seile, da kommer du fortere i gang. Seiling er lett, å mestre det godt tar resten av livet. Vil du bli flink å seile så ta et seilkurs, da treffer du folk som også vil seile.

Lykke til.

Jeg ble seiler på kommando fra kona, og hun angrer ikke et sekund på det. Vi kunne ikke seile i det hele tatt, men kom egentlig fort i gang. Vi startet på 22 fot og er i dag på 35 fot.

Hvis du ikke har seilerfaring i det hele tatt, så vil jeg anbefale å lære det grunnleggende enten ved å delta på kurs eller være med noen som kan seile. Mange mener at det er jo bare å heise ett seil av gangen så kommer du framover, men etter min mening har du mye raskere glede av seilingen dersom du lærer prinsippene, terminologien og metodikken først. 

Være mannskap i den lokale seilforeningens regattaer gir verdifull erfaring og et nettverk du kan lære mye av.

Dersom du bor et sted der båtplass er mangelvare, så kan det jo være lurt å starte med det?

Hva slags båt du bør velge bestemmes mye ut fra hvordan båten skal brukes. Alle båter er kompromisser, ingen båt gir alt.

Ønsker du å seile mest mulig og bruke motor minst mulig, bør båten ha egenskaper som gjør dette mulig - lett, godt rigget, layout for seiling, (gode) seil for alle forhold, også lettvind etc. 

Synes du det er moro å seile fort (ere enn andre), kanskje konkurrere litt, gir dette sine prioriteringer.

Skal du derimot bare på tur, og du kommer til å bruke motor minst like mye som seil, så blir prioritetene mer på stor (nok) motor, enkel seilhåndting etc. og vekt er ikke så farlig.

Plassbehov (hvor mange skal være med?) og ønsket komfortnivå styrer også prioriteringene i en retning.

Så det blir dine prioriteringer som bestemmer hva slags båt du bør se etter.

Jeg ville kjøpt en billig båt, og fått med meg noen som kunne seile for å vise det grunnleggende.

For eksempel noe som dette: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=220428775

Hvis du ikke har båtplass, så må du skaffe det før du kjøper båt :smiley:

Hvis du ikke kjenner noen som kan seile, så kan du skrive hvor du bor så kanskje noen kan hjelpe deg i gang.

Cpt Dagdrøm skrev 1 time siden:

Hvordan skal jeg gå frem? kurs? (har båtfører kurs) eller bare hive meg i det og kjøpe båt?

Hvis dere var meg hva ville dere gjort?

Formelt sett: Er du over 16 kan du kjøre båt opp til 8 meter og 25 hk. Over det trenger du båtførerbevis opp til 15 meter. Så med båtførerbevis kan du hive deg i det. Ser du bor i Rogaland, jeg kjenner ikke de lokale forhold der. Jeg opplever at en liten del av sommerferiesegling er selve seilingen, si 20%, resten er havnemanøvrering, tolking av vær og vind, navigering (unngå stein..), hvor skal vi dra ( lokalkjennskap), hva skal vi spise osv. Så om de resterende 80% er kunnskaper du har fra tidligere, og du kjøper en 30-foter med motor du kan stole på, så er det bare seilingen igjen. En dag eller to med en kyndig ombord gir deg det du trenger. Jeg er stadig med nybegynnere / folk med ny båt ut på tur, men det er i Oslofjorden. Har du ordnet båt og båtplass så spør du hos de lokale seilforeningene om noen kan bistå, eller legger ut på mannskapsbørsen på facebook.

Takk for det, Jeg bor i Sandnes. Jeg har båtplass jeg kan benytte meg av i hvert fall inntil videre. Men er nok lurt å finne en skikkelig plass hvor det ikke er for lang å komme til, og hvor jeg kan ha båten på lang sikt. Jeg kan helt grunnleggende seiling da jeg i min ungdom har seilet små joller ved flere anledninger, men tenker jo at dette neppe er det samme som en båt på 25fot+

Cpt Dagdrøm skrev 6 minutter siden:

Jeg kan helt grunnleggende seiling da jeg i min ungdom har seilet små joller ved flere anledninger, men tenker jo at dette neppe er det samme som en båt på 25fot+

Det er overraskende likt. Båtene er tilpasset kreftene mht seilareal, kjølvekt, rorflate ossv. Er du vant til rorkult er du allerede langt på vei. 

Min påstand er at behersker man en seiljolle så går det lettere å gå opp i stør/større størrelse enn omvendt. Seiling læres best i joller. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg lærte å seile ved å kjøpe 30 fots båt og så seile. Etter noen uker tok jeg og kona et kurs fredag-søndag. Det risikable var at jeg ikke kunne alle sjøregler. Som Finnmarking og erfaring med båt så var det vel bra nok? Nei,men lykken var bedre enn forstanden. Det gikk bra. Ta båtførerprøven!

VHF er en selvfølge.

Unngå dårlig vær i starten. Bytt drivstoffilter før det er for sent. Du kommer til å kose deg og båtfolk lever lengere enn andre folk,tror jeg!