Jump to content

Import av Bayliner og ce-merking


b-46

Recommended Posts

Står endel om CE merkings problematikken bla. her.

 

http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...7&hl=CE+merking

 

Kjøpt for ett år siden???

 

Har du mottatt båten,eller er den fortsatt på tollageret?

 

Hvis båten er tollklarert inn i Norge. Betalt toll/hk. avgift/mva. og frigitt til deg. Så tror jeg at jeg ville forholdt meg passiv til hele CE merkingen.

 

mva

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Båten er i min besittelse,og moms er innbetalt som et depositum.

Den har fått ny motor og diverse utsyr for å tilfredstille ce kravene.

Men båten kan i teorien ikke brukes og er i tollarrest hos meg til

papirene er i orden.

En ting er sikkert,dersom en importerer båt gjennom desse meglerne,må

en ha tålmodighet langt over det normale.

Link to post
Share on other sites

En ting er sikkert,dersom en importerer båt gjennom desse meglerne,må

en ha tålmodighet langt over det normale.

Forsøk et søk på forumet her - søk på Bayliner eller CE merking. Temaet har vært diskutert masse. Medlemmet harBayliner er kanskje den som har mest praktisk erfaring med dette. Kanskje en IM til han kan hjelpe? SE også tråden om hans import og ce merking

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Medlemmet harBayliner er kanskje den som har mest praktisk erfaring med dette. Kanskje en IM til han kan hjelpe?

Nuvel, det er ikke sikkert, men jeg har en del dyrekjøpte erfaringer på dette området, ja.

Har du mottatt båten,eller er den fortsatt på tollageret?

 

Hvis båten er tollklarert inn i Norge. Betalt toll/hk. avgift/mva. og frigitt til deg. Så tror jeg at jeg ville forholdt meg passiv til hele CE merkingen.

Her er nøkkelordet FRIGITT, Hvis fortollingen er godkjent, som betinger at Sjøfartsdirektoratet har godkjent CE-merkingen, så kan Tollvesenet FRIGI varen (les; båten) til normal omsetning på det norske markedet.

 

MEN ! Dersom godkjennelsen fra Sjøfartsdirektoratet IKKE foreligger, kan ikke varen (båten) bli fortollet og du kan på et tidspunkt risikere at varen (båten) blir krevd destruert i påsyn av offentlige myndigheter.

Båten er i min besittelse,og moms er innbetalt som et depositum.

Den har fått ny motor og diverse utsyr for å tilfredstille ce kravene.

Men båten kan i teorien ikke brukes og er i tollarrest hos meg til

papirene er i orden.

En ting er sikkert,dersom en importerer båt gjennom desse meglerne,må

en ha tålmodighet langt over det normale.

Hvis jeg var deg, ville jeg gjort en kraftig innsats nå før nyttår for å få den CE-merkingen på plass !

Etter nyttår skjerpes reglene med bl.a. krav til utslipp og støy osv...

 

Ta eventuelt kontakt med Sjøfartsdirektoratet, og hvis alt strander der også ville jeg tatt kontakt med Tor Svein Haugen/Norstyle.

 

 

mvh

harBayliner (Nå også med GODKJENT NORSK CE-MERKING :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er jo litt sent å si det nå, men:

 

Prinsippet burde være at dokumentasjonen skal være på plass og godkjent i Norge FØR båten betales og sendes. CE godkjenning av båt etter ankomst Norge må være en "risky business" (og dyrt?). Det betyr i praksis at privat kjøp og import er å fraråde. Det gjelder også kjøp gjennom megler, dersom denne ikke kan garantere og bistå med CE-merkingen. Jeg ville kun handlet bruktbåt fra land utenom EU gjennom profesjonell importør som garanterer og ordner CE-merkingen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg var deg, ville jeg gjort en kraftig innsats nå før nyttår for å få den CE-merkingen på plass !

Etter nyttår skjerpes reglene med bl.a. krav til utslipp og støy osv...

Dette gjelder ikke båter med drev, kravene kommer for båter med eksos over vannlinjen...

 

Jeg kunne godt tenke meg å høre flere detaljer over nøyaktig hvor det stopper opp, jeg har ikke sett noe til problemer...

Link to post
Share on other sites

Fikk svar i dag på hva eg må gjøre for å CE merke min 1996 model Wellcraft.

 

MItt spørsmål:

 

Har en wellcraft excel 26 SE 1995/96 mod

 

Hva er tingene som må utbedres i så fall på ein ce merking

Er det muligt å få gjort med denne båten

 

Kopi fra mail.

 

Ingen problem, brannapparat. man lensepumpe, slanger og ventiler og

skrogjennomføringer erstattes med nye så er du i mål med de tekniske utebdringene. Resten er

papirarbeid.

 

Og poenget med CE merking var igjen??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

:lol::lol:

Men er det da ein ekte CE merking

Dette er jo folk som virker proffe og importerer en masse amerikanske båter.

Det er papir mølla dei då tar betalt for eller hva?

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det er vel usikkerheten de tar seg betalt for :rolleyes:

Mye sant i det da, tror uansett ikke jeg hadde orket å oppdatere meg på lover og regler for å importere en stykk båt. Papir ligger bare ikke for meg, evnen er nok der men viljen liker ikke A4 format. Da synes jeg det er greit å betale noen for litt assistanse. Går jo timer med på det og alle vet at timer koster...

 

Men hva prisen bør være derimot blir en annen diskusjon...

 

(lurer fortsatt på hva som stopper ce-merkingen til 94 modellen)

Link to post
Share on other sites

Kanskje du skal invitere henne ombord for å se på skiltet ditt? Har ikke du hatt myndighetspersoner ombord hos deg før med stort hell

"Skiltet"?? Kjært barn har mange navn ... :crazy:

 

CE-merking? Ikke Hangarskibet, nei. Selv om hun antakelig tilfredsstiller dagens krav, med det unntak at hun er bygget til forsvarets spesifikasjoner av 1982.

 

Myndighetspersoner... jo, jo; nå fikk du meg til å tenke på de fremtidige havneavgiftsoppkreverne i Hvaler Havnedistrikt igjen ... :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...