Jump to content

Lithium batteri som nytt forbruksbatteri på Evinrude-tec 115 - plug and play eller plug and pray

KingFisher

Recommended Posts

Har ett oppsett med to isolerte ladekretser fra 115 e-tec som hver kan gi opp til maks. 25 A. Batterioppsetett er i dag ett 90 Ah AGM for start og ett 120 Ah AGM for forbruk. Vurderer nå å erstatte AGM forbruksbatteri med 50 Ah eller 100 Ah Lithium uten noe mer mikk makk. Startbatteri vil fremdeles være et AGM batteri. Slik jeg har forstått det, så er det "plug and play" med de "nye" LiFePO4 m/BMS (som f. eks. https://provolt.no/product/skanbatt-bluetooth-lithium-batteri-12v-50ah-50a-bms/). Ladespenningen til dagens forbruksbatteri ligger i dag normalt rundt 14,4 V (jeg rekker aldri å lade ut forbruksbatteriet noe særlig med det bruksmønsteret jeg har). Eller vil dette bli "plug and pray"? 

Jeg mener å ha lest et sted at Evinrude fraråder å koble lithium direkte på ladekretsen. Om de hadde noen bedre begrunnelse enn «det letteste er å la være» vet jeg ikke.

Ideelt sett skal ikke lifepo4 ha 14.4V når det er fulladet og man må være obs på hva BMS kan finne på i forhold til å koble batteriet fra ladekretsen.

Jeg har et lignende oppsett som deg, dog uten den ekstra ladeutgangen fra motor som jeg vet er tilbehør til E-Tec > 90HK. Jeg har en DC-DC lader koblet til startbatteriet som sørger for lading av lifepo4 forbruksbatteriet når spenning er over 13.8V, det vil i praksis si når motor går.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Interessant tanke vedr. BMS sin oppførsel. Er det slik at BMS kobler fra batteriet momentant? Dette vil jo forårsake induserte spenninger som må absorberes av ladekretsen, dvs dynamo, regulator eller diodebro. Eller DC-DC lader som i ditt tilfelle. Mulig at dette ikke er noe problem i praksis, da det kanskje er rimelig å anta at hvis ladespenningen blir for høy slik at BMS kobler fra batteriet, så er samtidig ladestrømmen veldig lav. Noen som vet?

Googlet litt på forum i utlandet rundt dette temaet og det er tilsynelatende flere som har opplevd problem som kan forklares med indusert spenning når BMS kobler ut forbruksbatteriet. Med tanke på hva all elektronikk i båten og ikke minst en ny EMM koster, så kommer jeg ikke til å koble lithiumbatteri direkte på dynamo. Ser ut til at en intelligent DC-DC lader som kan parametriseres til eksakt batteritype og dermed unngår at BMS kobler fra batteriet er den tryggeste løsningen. Noen som har anbefalinger?

Kom forøvrig over denne:

February 16, 2017 
Service Bulletin  No. 2017-02(D) Models: All Evinrude® Outboards

SUBJECT: Revised Battery Recommendations 

This bulletin is to inform Evinrude dealers of a revision to the battery recommendations for all Evinrude outboards. 

The battery charging system of Evinrude outboards is designed for use with lead acid type batteries ONLY, including “AGM” and “Gel” type batteries.

If other battery types, such as lithium ion batteries are used with an Evinrude outboard, installation of additional equipment may be required as defined by the battery manufacturer. 

American Boat and Yacht Council (ABYC) specifications state:
“Lithium Ion Battery systems pose different risks from those encountered with lead acid batteries and should only be installed and maintained in accordance with manufacturer's recommendations." Failure to follow the battery manufacturer recommendations may cause the battery to fail, resulting in a fire or explosion, property damage, and serious injury or death. 

Redigert av KingFisher (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...