Jump to content

Varmtvannstank og vinterbruk av båten


Per A.

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Bringer opp igjen denne. Skal på en lengre tur 50 nmil og har ikke vann på tanken. Er det uansett hvor lang tid en går uten vann på tanken ikke skadelig?

 

Jeg kan stenge kranene, men da går defrosteren over på kaldt. Kan gå med varmeren, men pleier ikke "slite" på denne når jeg går lengre turer og ting blir skikkelig varmt, da holder defrosteren i massevis...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Inne i varmtvannstanken er det en rørsløyfe med et par tørn på røret som går inn i tanken. Det er denne sløyfen som varmer opp vannet som er i tanken. Vannet ligger rundt rørsløyfen. Er tanken tom for vann skjer ingenting annet enn at kjølevannet sirkulerer i rørsløyfen i tanken og går tilbake til motor eller defroster, alt etter hva som er koblet etter tanken.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet på nytt er at jeg har hørt at det er svært farlig å ha på el.kolben om det ikke er vann på og var redd noen av den samme risikoen kunne oppstå dersom det sirkulerte varmt vann over lengre tid. Skjønner at det ikke er noe problem. Antar varmen som kommer ikke blir høyerer enn om det hadde vært vann i tanken og det er vel trykkventil også.

 

Stemmer det at el.kolben kan få hele stasen til å eksplodere om den står på uten vann? Tok ut kontakten samtidig som jeg tømte tanken...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet på nytt er at jeg har hørt at det er svært farlig å ha på el.kolben om det ikke er vann på og var redd noen av den samme risikoen kunne oppstå dersom det sirkulerte varmt vann over lengre tid. Skjønner at det ikke er noe problem. Antar varmen som kommer ikke blir høyerer enn om det hadde vært vann i tanken og det er vel trykkventil også.

 

Stemmer det at el.kolben kan få hele stasen til å eksplodere om den står på uten vann? Tok ut kontakten samtidig som jeg tømte tanken...

 

:smiley:

 

Det er nok riktig at el.kolben ikke må kobles til 220v når berederen er tom. Denne vil ikke få "kjøling" av vannet og kan kanskje begynne å gløde. Om den kan gå i lufta vet jeg ikke meg kolben går sikkert i stykker. (Ikke prøv!).

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...