Per A. Startet 9.November.2005 Del på Facebook Startet 9.November.2005 Sikkert dumt spørsmål, men: Alt ferskvannet er tappet av, inkl. vartmvannstanken, tar den skade av at det går kjølevann gjennom uten at den er fyllt? Det blir jo rimelig upraktisk å bruke båten hvis man må fylle opp og tappe ferskvann hver gang...noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Nei, det tar den ingen skade av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Tut og kjør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per A. Svart 9.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2005 Takk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 22.Desember.2005 Del på Facebook Svart 22.Desember.2005 Bringer opp igjen denne. Skal på en lengre tur 50 nmil og har ikke vann på tanken. Er det uansett hvor lang tid en går uten vann på tanken ikke skadelig? Jeg kan stenge kranene, men da går defrosteren over på kaldt. Kan gå med varmeren, men pleier ikke "slite" på denne når jeg går lengre turer og ting blir skikkelig varmt, da holder defrosteren i massevis... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 22.Desember.2005 Del på Facebook Svart 22.Desember.2005 (redigert) Inne i varmtvannstanken er det en rørsløyfe med et par tørn på røret som går inn i tanken. Det er denne sløyfen som varmer opp vannet som er i tanken. Vannet ligger rundt rørsløyfen. Er tanken tom for vann skjer ingenting annet enn at kjølevannet sirkulerer i rørsløyfen i tanken og går tilbake til motor eller defroster, alt etter hva som er koblet etter tanken. Redigert 22.Desember.2005 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 23.Desember.2005 Del på Facebook Svart 23.Desember.2005 (redigert) Takk for svar! Grunnen til at jeg stilte spørsmålet på nytt er at jeg har hørt at det er svært farlig å ha på el.kolben om det ikke er vann på og var redd noen av den samme risikoen kunne oppstå dersom det sirkulerte varmt vann over lengre tid. Skjønner at det ikke er noe problem. Antar varmen som kommer ikke blir høyerer enn om det hadde vært vann i tanken og det er vel trykkventil også. Stemmer det at el.kolben kan få hele stasen til å eksplodere om den står på uten vann? Tok ut kontakten samtidig som jeg tømte tanken... Redigert 23.Desember.2005 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Trude III Svart 23.Desember.2005 Del på Facebook Svart 23.Desember.2005 Takk for svar! Grunnen til at jeg stilte spørsmålet på nytt er at jeg har hørt at det er svært farlig å ha på el.kolben om det ikke er vann på og var redd noen av den samme risikoen kunne oppstå dersom det sirkulerte varmt vann over lengre tid. Skjønner at det ikke er noe problem. Antar varmen som kommer ikke blir høyerer enn om det hadde vært vann i tanken og det er vel trykkventil også. Stemmer det at el.kolben kan få hele stasen til å eksplodere om den står på uten vann? Tok ut kontakten samtidig som jeg tømte tanken... Det er nok riktig at el.kolben ikke må kobles til 220v når berederen er tom. Denne vil ikke få "kjøling" av vannet og kan kanskje begynne å gløde. Om den kan gå i lufta vet jeg ikke meg kolben går sikkert i stykker. (Ikke prøv!). Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.