Boatnub Startet 2.Juni.2021 Del på Facebook Startet 2.Juni.2021 Etter å ha lest en del om fordelene med GTL diesel (ingen dieseldyr, mindre røyk fra eksos m.m) er jeg svært interessert i å teste GTL diesel. Jeg har prøvd å søke litt rundt på nett, men finner ingen oversikt over hvor man kan kjøpe denne, foruten på Dronningen i Oslo. Noen som vet hvilke andre havner/ marinaer som selger GTL? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 2.Juni.2021 Del på Facebook Svart 2.Juni.2021 Aldri hørt om engang 😂 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Juni.2021 Del på Facebook Svart 2.Juni.2021 Uten at jeg er sikker på at det er helt det samme, men her er en fem år gammel tråd om «syntetisk» diesel. Jeg har ikke inntrykk av at tilgangen på slik diesel er særlig utbredt utover indre oslofjord. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Boatnub Svart 2.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2021 Den lenka var ikke dum, noe av "det samme" egentlig. GTL (Gas to liquid fuel) er en syntetisk diesel som har mye av de samme karakteristika som Bio-diesel fra lenken over. Med GTL så slipper man unna svovel som kan gi både dieseldyr og masse sot i olje og eksos, opp mot 10% høyere toppfart grunnethøyere antall cetan i dieselen. Men finner ikke noe om det på Dronningens sider heller, så det er vel bio-dieselen som er greia nå:) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Juni.2021 Del på Facebook Svart 2.Juni.2021 Hvis jeg har forstått det riktig er ikke ECO-1 tradisjonell biodiesel fremstilt av oljevekster o.l. Dieselen blir fremstilt av trevirke/restprodukter fra papirproduksjon. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 2.Juni.2021 Del på Facebook Svart 2.Juni.2021 Shell produserer dette med basis i naturgass. Fåes på Shellstasjoner iflg. reklamen. En del svenske marinaer har det på programmet til ca. SEK 20/liter. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 2.Juni.2021 Del på Facebook Svart 2.Juni.2021 GTL diesel får man i begge havnene på Læsø. Laget av naturgass, tror det kommer fra Qatar.... koster 11 Dkr/liter. Sitér dette innlegget Link to post
4l64tro55 Svart 2.Juni.2021 Del på Facebook Svart 2.Juni.2021 HVO100 er jo også en syntetisk diesel. Ser ut til å være lettere å få tak i den her til lands. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 2.Juni.2021 Del på Facebook Svart 2.Juni.2021 Og med lovnader om 10% høyere toppfart, er det bare å løpe å kjøpe🙄🙄 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 2.Juni.2021 Del på Facebook Svart 2.Juni.2021 Hvis det gjelder bil også, så er BMW'en sperret på 250 km/t. Og Hulda må ut i fritt fall for å gå fortere. Det er sikkert bra greier, særlig om motorene soter mindre. Dette med EGR, Swirl Flaps, tette innsugskanaler er et mareritt. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 2.Juni.2021 Del på Facebook Svart 2.Juni.2021 GLT gir mindre effekt enn vanlig diesel og renere avgasser. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1110016816301648 Sitér dette innlegget Link to post
Boatnub Svart 7.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2021 Swingswong skrev On 3.6.2021 at 1.46: GLT gir mindre effekt enn vanlig diesel og renere avgasser. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1110016816301648 Kunne levd greit med 1-2% lavere effekt hvis jeg slapp alt det svovelen tar med seg (dieseldyr, sot, røyk etc)😄 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2021 Del på Facebook Svart 7.Juni.2021 Boatnub skrev 5 minutter siden: Kunne levd greit med 1-2% lavere effekt hvis jeg slapp alt det svovelen tar med seg (dieseldyr, sot, røyk etc)😄 Akkurat den betan der er vel sannhet med modifikasjoner. Mye, for ikke å si all, dritten som havner på tanken blir pumpet om bord fra leverandøren. Jeg kunne tenkt meg slik diesel selv på Hulda. Men 600 liter til to kroner ekstra pr. liter er for mye til at jeg gidder. Og skulle jeg fylle på svenskekysten, ville jeg måtte ut med SEK 12 000. Nå kan jeg fylle vanlig EN590 grønn diesel i Norge til litt over halvparten. Motoren til Hulda soter minimalt og ryker ikke. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 7.Juni.2021 Del på Facebook Svart 7.Juni.2021 Vi fylte GTL i Karrebæksminde i Danmark for noen år siden. Jeg måtte sjekke ut hva det var, så jeg ikke gikk på en ‘grønn overledning’. Det funket greit. På vår 30hk motor var ikke sot et problem, men jeg la merke til at GTL var nesten(helt?) uten lukt. GTL var også dyrere enn norsk avgiftsfri diesel. Vet ikke om det selges med tilsetningsstoff og avgiftsfritak her i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Profondo Svart 8.Juni.2021 Del på Facebook Svart 8.Juni.2021 Ecopar.se selger GTL (Gas To Liquid) eller ecopar marine. I Norge var Ecofuel distributør for Ecopar frem til ca 2011. (eller noe sånt). Vi kjørte firmabiler på GTL frem til den Norskestat avgiftsbela GTL med oljeavgift, (selv om produktet ikke inneholder olje.) Fordelene med GTL er mange: Ingen innvirkning på maritimt liv, 100% nedbrytbar, høyere brennverdi enn MGO, EN590 etc, vesentlig reduksjon av alle avgasser. 10 år pluss holdbarhet. Luktfri, svovelfri etc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.