Jump to content

Hvor kan man kjøpe GTL diesel?


Boatnub

Recommended Posts

Etter å ha lest en del om fordelene med GTL diesel (ingen dieseldyr, mindre røyk fra eksos m.m) er jeg svært interessert i å teste GTL diesel.

 

Jeg har prøvd å søke litt rundt på nett, men finner ingen oversikt over hvor man kan kjøpe denne, foruten på Dronningen i Oslo.

 

Noen som vet hvilke andre havner/ marinaer som selger GTL?

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg er sikker på at det er helt det samme, men her er en fem år gammel tråd om «syntetisk» diesel. 

 

 

Jeg har ikke inntrykk av at tilgangen på slik diesel er særlig utbredt utover indre oslofjord. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Den lenka var ikke dum, noe av "det samme" egentlig.

 

GTL (Gas to liquid fuel) er en syntetisk diesel som har mye av de samme karakteristika som Bio-diesel fra lenken over. 

Med GTL så slipper man unna svovel som kan gi både dieseldyr og masse sot i olje og eksos, opp mot 10% høyere toppfart grunnethøyere antall cetan i dieselen.

 

Men finner ikke noe om det på Dronningens sider heller, så det er vel bio-dieselen som er greia nå:)

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har forstått det riktig er ikke ECO-1 tradisjonell biodiesel fremstilt av oljevekster o.l. Dieselen blir fremstilt av trevirke/restprodukter fra papirproduksjon. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Boatnub skrev 5 minutter siden:

Kunne levd greit med 1-2% lavere effekt hvis jeg slapp alt det svovelen tar med seg (dieseldyr, sot, røyk etc)😄

Akkurat den betan der er vel sannhet med modifikasjoner. Mye, for ikke å si all, dritten som havner på tanken blir pumpet om bord fra leverandøren. Jeg kunne tenkt meg slik diesel selv på Hulda. Men 600 liter til to kroner ekstra pr. liter er for mye til at jeg gidder. Og skulle jeg fylle på svenskekysten, ville jeg måtte ut med SEK 12 000. Nå kan jeg fylle vanlig EN590 grønn diesel i Norge til litt over halvparten. Motoren til Hulda soter minimalt og ryker ikke. 

Link to post
Share on other sites

Vi fylte GTL i Karrebæksminde i Danmark for noen år siden. Jeg måtte sjekke ut hva det var, så jeg ikke gikk på en ‘grønn overledning’. Det funket greit. På vår 30hk motor var ikke sot et problem, men jeg la merke til at GTL var nesten(helt?) uten lukt. 
 

GTL var også dyrere enn norsk avgiftsfri diesel. Vet ikke om det selges med tilsetningsstoff og avgiftsfritak her i Norge. 

Link to post
Share on other sites

Ecopar.se selger GTL (Gas To Liquid) eller ecopar marine. I Norge var Ecofuel distributør for Ecopar frem til ca 2011. (eller noe sånt). Vi kjørte firmabiler på GTL frem til den Norskestat avgiftsbela GTL med oljeavgift, (selv om produktet ikke inneholder olje.) Fordelene med GTL er mange: Ingen innvirkning på maritimt liv, 100% nedbrytbar, høyere brennverdi enn MGO, EN590 etc, vesentlig reduksjon av alle avgasser. 10 år pluss holdbarhet. Luktfri, svovelfri etc. 

 

 

 

  

 

  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...