Mastiff Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 Jeg har byttet impeller på en 2013 DF 140 (med plate og kopp), og det gikk uventet greit, bortsett fra én ting: Når jeg ser på YouTube-videoene, ser det ut som de presser den ganske lett nedpå. Jeg måtte slite ganske mye mer. Den kjempet virkelig imot, og jeg måtte bruke et skrujern for å holde inne den halvmåneformede splinten som sitter i akslingen, så ikke den skulle bli dyttet ut når jeg presset ned impelleren. Den gamle skiva satt veldig godt fast, men det var irr, og den måtte ut for å få på ny plate under impelleren. Så skrudde jeg på igjen pumpehuset og strammet det ned i kryss (i tilfelle det måtte ta med seg impelleren enda lenger ned), og da var det veldig vanskelig å dreie drivakslingen for hånd. Så jeg tok av igjen pumpehuset, la den gamle impelleren og koppen oppå den nye og la alle mine drøyt 100 kilo oppå. Da kunne jeg dreie akslingen greit nok, men det var selvsagt tregere enn å dreie den uten impeller. Jeg prøvde dessverre ikke å dreie den før jeg tok ut den gamle impelleren. Det er litt motstand i den, men jeg antar at det handler om at selve impelleren stritter litt imot koppen og kanskje plata. Hvis jeg ikke har fått den helt ned, vil den gå seg til og arbeide seg nedover der det blir minst motstand etter hvert? Eller har jeg havnet oppi enda en "Mastiff gjør ting han verken kan eller burde gjort"-situasjon og bør heller ta med undervannshuset til et verksted? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
HiWard Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 Fra en som ikke kan eller burde, til en annen… Har du foldet bladene (i mangel på et bedre ord) rett vei i forhold til rotasjonsretningen? Hva med å smøre litt grease på sidene i koppen? Quote Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Posted June 2, 2021 Author Share Posted June 2, 2021 Ja, og ja. Det er ganske enkelt på Suzuki, man setter på pumpedekselet, presser det forsiktig ned og vrir akselen med urviseren. Og jeg smurte marint fett på både aksling, impeller og kopp. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.