Jump to content

Lakkmalingen jeg la på i fjor er så lett å skrape av - hva kan det komme av?

tom Cognac

Recommended Posts

Som overskriften sier: så er lakkmalingen (2K) jeg la på i fjor veldig lett å skrape av. Jeg lakkerte alt under fenderlist med samme type lakkmaling - og den sitter som et skudd. Det ble primet først før lakkering. Men over fenderlist er lakken så lett å skrape av. Her ble det også primet før lakkering. Kan årsaken være at jeg sto utendørs og tildels i solskinn/skygge???

Planen er å lakkere alt på nytt over fenderlist i år (jeg kjøper et garasjetelt som blir satt opp rundt båten for å hindre direkte sollys, dugg, pollen og annet). Er det noen som har tips om hvordan jeg best kan gjøre det for å få best mulig resultat (og så jeg slipper å gjøre jobben omigjen til neste år!) Jeg har IKKE brukt makt når jeg har skrapt med stemjernet bortover båtsiden! 

Forteller bildet noe? Takker for tips, råd.

WP_20210602_17_25_46_Pro__highres.jpg.8ddda374a120e9b8af75c19ce2945fe9.jpg

Edited by altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Hulda skrev 19 minutter siden:

Når jeg får til den effekten der, er det fordi jeg har gjort grunnarbeidet feil. For lav adhesjon mot underlaget. 

Men hva burde jeg ha gjort?

lakken flasser av og primeren blir igjen, eller slipper begge?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 30 minutter siden:

lakken flasser av og primeren blir igjen, eller slipper begge?

begge slipper, det er bare topcoaten som er igjen :nonod:

KDB skrev Just now:

For lang tid mellom primer og lakk, eller dårlig sliping mellom. 

Jeg husker ikke hvor lang tid det gikk mellom priming og lakkering, kan kanskje ha vært en god dag - eller så?!?! Kanskje du er inne på noe her :thumbsup:

altera mulier skrev 1 time siden:

Men hva burde jeg ha gjort?

Vask med aceton. Nye filler hele tiden. Mattsliping. Fjerne slipestøv. Lese produktets bruksanvisning.

X10an skrev for 1 time siden:

Det er fristende å spørre om du har primet på polert eller vokset overflate.

Jeg kjøpte båten i august 2019. Den var ikke på vannet da. Den var matt og "fæl" :sad: Jeg fikk tips her om å prøve å rubbe den opp og så polere den (husker det nå - når jeg tenker etter:smiley:), men det hjalp ikke. Da fikk jeg tips om å lakkere den. Så vidt jeg husker mattslipte jeg båten (var nok ekstra grundig under fenderlist for her skulle den hellakkeres på grunn av mange sårskader som ble grundig sparklet og pusset - og sparklet og pusset........ :wink:), om jeg så vasket den (nok) med aceton - det er jeg ikke sikker på. Brukte mikrofiberklut etter på. Mange kluter fra BT. Arbeidet jeg gjorde under fenderlist er i alle fall bra - her sitter lakken som et skudd. Det er bare over fenderlist at lakken "flasser" av. 

Hulda skrev 1 time siden:

Vask med aceton. Nye filler hele tiden. Mattsliping. Fjerne slipestøv. Lese produktets bruksanvisning.

Det er nok det jeg må gjøre ja :smiley: Bruker lakken til Dycas og mener jeg har fulgt oppskriften der ganske nøye :wink:

altera mulier skrev 24 minutter siden:

Jeg kjøpte båten i august 2019. Den var ikke på vannet da. Den var matt og "fæl" :sad: Jeg fikk tips her om å prøve å rubbe den opp og så polere den (husker det nå - når jeg tenker etter:smiley:), men det hjalp ikke. Da fikk jeg tips om å lakkere den. Så vidt jeg husker mattslipte jeg båten (var nok ekstra grundig under fenderlist for her skulle den hellakkeres på grunn av mange sårskader som ble grundig sparklet og pusset - og sparklet og pusset........ :wink:), om jeg så vasket den (nok) med aceton - det er jeg ikke sikker på. Brukte mikrofiberklut etter på. Mange kluter fra BT. Arbeidet jeg gjorde under fenderlist er i alle fall bra - her sitter lakken som et skudd. Det er bare over fenderlist at lakken "flasser" av. 

Det er nok det jeg må gjøre ja :smiley: Bruker lakken til Dycas og mener jeg har fulgt oppskriften der ganske nøye :wink:

Avfette før du sliper er viktig, rent generelt, slik at voks/fett ikke blir mattslipt inn i overflaten.

Hulda skrev 4 minutter siden:

Avfette før du sliper er viktig, rent generelt, slik at voks/fett ikke blir mattslipt inn i overflaten.

Høres fornuftig ut :smiley: Det er nok det jeg må starte med før jeg lakkerer over fenderlist. Mattslipingen vil vel "ta knekken" på det som da er "løst" av lakken nå (så jeg slipper å gå over med stemjern og skrape alt sammen - eller? Hva tror du?)

Hulda skrev 21 minutter siden:

Tror du bør sjekke hvor godt det sitter. Hele veien.

Ser sånn ut ja :sad: Det jeg trodde skulle bli en "kosejobb" nå på forsommeren har blitt noe mye mer :wink: men det er ok, noe skal jo en pensjonist ha og holde på med :lol: Hvordan vil du anbefale at jeg mattsliper der hvor det er antisklibelegg (vel - det er i støpen fra verft, ikke noe som er lagt på etterpå) på dollbordene? Takker for tips og råd :smiley:

Hulda skrev 13 minutter siden:

Høytrykkspyler. Mitt beste tips.

:lol::lol::lol: javel.........................................vinduene er tatt ut :lol::lol::lol:

WP_20210506_12_10_55_Pro.jpg.ffe2699428c2e36421e30d19543af1e5.jpg

Kan bli noe skikkelig søl - og VÅTT :lol::lol::lol:

WP_20210602_16_21_55_Pro__highres.jpg.8d9541677db7b806fb23c09218722415.jpg

men den som intet våver - intet vinner :lol: Det blir vel våtdrakt og svømmeføtter til :thumbsup::lol:

Vask med aceton før du begynner å pusse. Etter pussing vasker du over med denne rett før du er klart til å grunne. Aceton er ikke godt nok på overflater som brukes mye: 

https://www.maxmaling.no/produkt/silikonfjerner-og-avfetter-degreaser-fra-max-meyer-1-liter/

Den er meget drøy og tørker ikke bort med det samme du har vasket med den. Jeg har brukt denne mye med godt resultat. Husk å ikke berøre overflaten med hendene eller annet som inneholder fett. Dette gjelder både før og etter grunning.

Les nøye på forpakninger så du ikke venter for lenge med å lakkere etter grunning eller mellom strøkene. Lykke til!

Edited by Torsen67 (see edit history)

Torsen67 skrev 58 minutter siden:

Vask med aceton før du begynner å pusse. Etter pussing vasker du over med denne rett før du er klart til å grunne. Aceton er ikke godt nok på overflater som brukes mye: 

https://www.maxmaling.no/produkt/silikonfjerner-og-avfetter-degreaser-fra-max-meyer-1-liter/

Den er meget drøy og tørker ikke bort med det samme du har vasket med den. Jeg har brukt denne mye med godt resultat. Husk å ikke berøre overflaten med hendene eller annet som inneholder fett. Dette gjelder både før og etter grunning.

Les nøye på forpakninger så du ikke venter for lenge med å lakkere etter grunning eller mellom strøkene. Lykke til!

Her var det mye bra - takker :thumbsup:

Men - er det nødvendig å grunne (kanskje et veldig dumt sp.mål, men hodet mitt "koker" for tiden :smiley: og jeg tror ikke det bare er finværet og høye temperaturer :smiley: )?

altera mulier skrev 15 minutter siden:

Men - er det nødvendig å grunne 

Det gir bedre feste, så jeg ville absolutt ha grunnet først. 

Anbefaler også å følge Torsen67's råd om silikonfjerner, den er veldig effektiv på evt voksrester etc. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

index skrev 2 minutter siden:

Det gir bedre feste, så jeg ville absolutt ha grunnet først. 

Anbefaler også å følge Torsen67's råd om silikonfjerner, den er veldig effektiv på evt voksrester etc. 

Jeg visste jo egentlig det (dumme meg :headbang::headbang::headbang:), jeg har kjøpt lakkmalingen allerede, men uten grunning - jeg skal høre med der hvor jeg kjøpte lakkmalingen om jeg kan bruke BT's grunning. Det ordner seg - tilslutt :wink: Takker for hjelp.