Frode_S Startet 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2021 (redigert) Hei, skal installere en SmartShunt på forbruksbanken og kommet over en problemstilling jeg ikke finner svaret på. Noen som har installert en slik/ el. lignende og kan dele hvor de har plassert koblingskabelen til minuspolen? Alt 1 eller Alt2? Redigert 3.Juni.2021 av Frode_S wrong info (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 (redigert) Alt 1 blir korrekt hvis ikke måles ikke stømen som går inn i det ene batteriet Redigert 3.Juni.2021 av Ttopp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 (redigert) Jeg bruker alternativ 1. Hvis du går for alternativ 2, har du vel egentlig koblet det andre batteriet utenfor shunten? Redigert 3.Juni.2021 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Frode_S Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 Supert og takk for input! Ble litt i tvil da manual ikke tar for seg dette på 12V batterier Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 Siden du i headingen skriver "seriekoblet forbruksbank" er strengt tatt ingen av de riktige. Du finner et greit skjema i manualen for seriekobla batterier, med midtpunkts-spenningsmåling til aux her. https://www.victronenergy.com/media/pg/SmartShunt/en/installation.html#UUID-3b4872c5-64ea-52a3-58fa-19d61dc280ae Sitér dette innlegget Link to post
Frode_S Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 @SamH men gjelder ikke dette bare for 24/48V installasjoner? Mener å ha lest at dette ikke er mulig på 12V Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 Har du serie, eller paralell? Altså 12V anlegg, eller 24V? Uansett, shunten må lede alt som går i minuskabelen din mot batteribanken skal den vise forbruket. Individuell batterispenning får du ikke målt i et rent paralelloppsett. Sitér dette innlegget Link to post
Frode_S Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 Er selvfølgelig paralell og 12V begynner smått å gå rundt for meg ser jeg etter all lesing Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 Diagrammet ditt viser parallellkoblede batterier og alt 1 blir da riktig. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
SamH Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 Frode_S skrev Just now: Er selvfølgelig paralell og 12V begynner smått å gå rundt for meg ser jeg etter all lesing :) Da er alt1 riktig, som de andre her også sier. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 (redigert) Alternativ 1, men minus flyttes til det andre batteriet (til høyre på tegningen), vel å merke dersom pluss er ut fra det venstre. Redigert 3.Juni.2021 av KDB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frode_S Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 5 minutes ago, KDB said: Alternativ 1, men minus flyttes til det andre batteriet (til høyre på tegningen), vel å merke dersom pluss er ut fra det venstre. Ser fra "lektyren" at dette er den riktige måten for best resultat - men jeg har ikke mulighet til å flytte grunnet layout og hvordan båten var levert kablet - alt + og - var koblet på batt 1 (venstre) og kun koblingene på det til høyre. Mulig dette er for at batt2 er ekstrautstyr når den var bestilt fra Bavaria Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 Frode_S skrev 46 minutter siden: @SamH men gjelder ikke dette bare for 24/48V installasjoner? Mener å ha lest at dette ikke er mulig på 12V Helt korrekt, om en da ikke har bygget opp 12volt banken av 6volt batterier. Men det er høyst uvanlig. Forslaget til KDB er godt om det i praksis er mulig. Men om kablene mellom batteriene er korte og "feite" nok, er det ikke noe å bry seg om. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.