Jump to content

Installasjon av Victron SmartShunt på paralell forbruksbank

Frode_S

Recommended Posts

Hei,

skal installere en SmartShunt på forbruksbanken og kommet over en problemstilling jeg ikke finner svaret på. Noen som har installert en slik/ el. lignende og kan dele hvor de har plassert koblingskabelen til minuspolen? Alt 1 eller Alt2?

SmartShunt.png

Edited by Frode_S
wrong info (see edit history)

Jeg bruker alternativ 1.

Hvis du går for alternativ 2, har du vel egentlig koblet det andre batteriet utenfor shunten?

Edited by JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Har du serie, eller paralell?
Altså 12V anlegg, eller 24V?

Uansett, shunten må lede alt som går i minuskabelen din mot batteribanken skal den vise forbruket.
Individuell batterispenning får du ikke målt i et rent paralelloppsett.

Frode_S skrev Just now:

Er selvfølgelig paralell og 12V begynner smått å gå rundt for meg ser jeg etter all lesing

:)
Da er alt1 riktig, som de andre her også sier.

5 minutes ago, KDB said:

Alternativ 1, men minus flyttes til det andre batteriet (til høyre på tegningen), vel å merke dersom pluss er ut fra det venstre. 

Ser fra "lektyren" at dette er den riktige måten for best resultat - men jeg har ikke mulighet til å flytte grunnet layout og hvordan båten var levert kablet - alt + og - var koblet på batt 1 (venstre) og kun koblingene på det til høyre. Mulig dette er for at batt2 er ekstrautstyr når den var bestilt fra Bavaria

Frode_S skrev 46 minutter siden:

@SamH men gjelder ikke dette bare for 24/48V installasjoner? Mener å ha lest at dette ikke er mulig på 12V

Helt korrekt, om en da ikke har bygget opp 12volt banken av 6volt batterier. Men det er høyst uvanlig.

Forslaget til KDB er godt om det i praksis er mulig. Men om kablene mellom batteriene er korte og "feite" nok, er det ikke noe å bry seg om.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.