Frode_S Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 (edited) Hei, skal installere en SmartShunt på forbruksbanken og kommet over en problemstilling jeg ikke finner svaret på. Noen som har installert en slik/ el. lignende og kan dele hvor de har plassert koblingskabelen til minuspolen? Alt 1 eller Alt2? Edited June 3, 2021 by Frode_S wrong info (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttopp Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 (edited) Alt 1 blir korrekt hvis ikke måles ikke stømen som går inn i det ene batteriet Edited June 3, 2021 by Ttopp (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
JonnyBoy Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 (edited) Jeg bruker alternativ 1. Hvis du går for alternativ 2, har du vel egentlig koblet det andre batteriet utenfor shunten? Edited June 3, 2021 by JonnyBoy (see edit history) Quote Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Frode_S Posted June 3, 2021 Author Share Posted June 3, 2021 Supert og takk for input! Ble litt i tvil da manual ikke tar for seg dette på 12V batterier Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 Siden du i headingen skriver "seriekoblet forbruksbank" er strengt tatt ingen av de riktige. Du finner et greit skjema i manualen for seriekobla batterier, med midtpunkts-spenningsmåling til aux her. https://www.victronenergy.com/media/pg/SmartShunt/en/installation.html#UUID-3b4872c5-64ea-52a3-58fa-19d61dc280ae Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frode_S Posted June 3, 2021 Author Share Posted June 3, 2021 @SamH men gjelder ikke dette bare for 24/48V installasjoner? Mener å ha lest at dette ikke er mulig på 12V Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 Har du serie, eller paralell? Altså 12V anlegg, eller 24V? Uansett, shunten må lede alt som går i minuskabelen din mot batteribanken skal den vise forbruket. Individuell batterispenning får du ikke målt i et rent paralelloppsett. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frode_S Posted June 3, 2021 Author Share Posted June 3, 2021 Er selvfølgelig paralell og 12V begynner smått å gå rundt for meg ser jeg etter all lesing Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
HiWard Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 Diagrammet ditt viser parallellkoblede batterier og alt 1 blir da riktig. Quote Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 Frode_S skrev Just now: Er selvfølgelig paralell og 12V begynner smått å gå rundt for meg ser jeg etter all lesing :) Da er alt1 riktig, som de andre her også sier. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KDB Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 (edited) Alternativ 1, men minus flyttes til det andre batteriet (til høyre på tegningen), vel å merke dersom pluss er ut fra det venstre. Edited June 3, 2021 by KDB (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frode_S Posted June 3, 2021 Author Share Posted June 3, 2021 5 minutes ago, KDB said: Alternativ 1, men minus flyttes til det andre batteriet (til høyre på tegningen), vel å merke dersom pluss er ut fra det venstre. Ser fra "lektyren" at dette er den riktige måten for best resultat - men jeg har ikke mulighet til å flytte grunnet layout og hvordan båten var levert kablet - alt + og - var koblet på batt 1 (venstre) og kun koblingene på det til høyre. Mulig dette er for at batt2 er ekstrautstyr når den var bestilt fra Bavaria Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 Frode_S skrev 46 minutter siden: @SamH men gjelder ikke dette bare for 24/48V installasjoner? Mener å ha lest at dette ikke er mulig på 12V Helt korrekt, om en da ikke har bygget opp 12volt banken av 6volt batterier. Men det er høyst uvanlig. Forslaget til KDB er godt om det i praksis er mulig. Men om kablene mellom batteriene er korte og "feite" nok, er det ikke noe å bry seg om. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.