Jump to content

Forskjell helsystem og halvsystem mercruiser?


elskerseiling

Recommended Posts

Kan noen forklare meg forskjell på hel og halvsystem for ferskvannskjølt mercruiser? 

 

Hvordan kan jeg finne ut om jeg har hel eller halv på min motor? Sitter varmeveksler på motor (mercruiser 4.3MPI 2003, tror det er dryjoint manifolder) 

 

Ved kjøp av ny motor, er det nok med halvsystem?

Redigert av elskerseiling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helsystem så er eksosmanifolden også kjølt i samme krets som motorblokka og kun riseren er direktekjølt. Halvsystem er da kun motoren som har lukket system og heile eksosmanifolden inklusive riseren er direktekjølt. 

Sistnevnte er det mest vanlige. Men klart der er absolutt argumenter for førstnevnte mht levetiden på eksosmanifolden. 

Det går forsåvidt heilt fint uten varmeveksler også på desse sånn sett og man får lett 30 år utav de før det ruster opp. Dog om man skal ha varmevatn eller defroster så er lukket system et must.

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

elskerseiling skrev 9 minutter siden:

Hvordan kan jeg finne ut hva jeg har idag? Nysgjerrig på om jeg har hel eller halv. 

Det blir jo litt hva man definerer det som hvis du har dryjoint manifolder.
De er jo tørre så da har du ikke hel eller halv kjølt system fordi manifoldene ikke er væske avkjølt.


 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det forstod jeg ikke. Hva har jeg da?

 

Så vidt jeg vet skjedde det en endring i 2002 der mpi motorene fikk dryjoint manifolder. Min er 2003 og har fått bekreftet at det er dryjoint. 

 

 

Freshwater Kits :: Mercruiser :: [Full Kit] - Mercruiser SBC years 2002-up Marine Closed Cooling Kit. Dry Joint Exhaust applications. (marineengines4less.com)

Link to post
Share on other sites

elskerseiling skrev 20 minutter siden:

Det forstod jeg ikke. Hva har jeg da?

 

Så vidt jeg vet skjedde det en endring i 2002 der mpi motorene fikk dryjoint manifolder. Min er 2003 og har fått bekreftet at det er dryjoint. 

Da er det vel så enkelt att betegnelsen hel og halv kjølt ble funnet opp da manifoldene var kjølt ned av enten sjøvann eller frostvæske.
Dine manifolder er jo ingen av delene da de er tørre.
Så slik jeg ser det har du ikke halv eller hel kjølt system men ett dryjoint system.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så flott du skaper total forvirring med dine egne teorier.

Dry joint er at det ikkje er interne vannkanaler opp fra manifolden til riseren men at vatnet går i en slange til riseren på utsiden. Dette er en bedre kobling av de to da det tradisjonelle systemet med vannkanaler er en svakhet. 

Så du ser da om der er en kort slange fra manifolden til riseren har du halvsystem. Kommer derimot slangen fra varmeveksleren til riseren så har du helsystem.

Dette er slik det ser ut

dry.png

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 14 minutter siden:

Så du ser da om der er en kort slange fra manifolden til riseren har du halvsystem.



Takk for oppklaringen om hvordan dryjoint manifold virker.
 

Link til halv og hel kjøling(scroll litt ned)

https://www.cpperformance.com/t-marine-closed-cooling-systems.aspx

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som nevnt einaste forskjellen er at eksosmanifolden er glykolkjølt og varer 'evig'. Kontra dei må byttes kvart tiende? år. En ting som stadig er under debatt akkurat det. En kostnad pr idag på rundt 7 tusen. Riseren må uansett byttes på samme intervall. Halvsystem er meir en bra nok og har ingenting for seg på slike standardgreier og alt i alt å foretrekke. 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...