Jump to content

Forskjell helsystem og halvsystem mercruiser?


elskerseiling

Recommended Posts

Posted (edited)

Kan noen forklare meg forskjell på hel og halvsystem for ferskvannskjølt mercruiser? 

 

Hvordan kan jeg finne ut om jeg har hel eller halv på min motor? Sitter varmeveksler på motor (mercruiser 4.3MPI 2003, tror det er dryjoint manifolder) 

 

Ved kjøp av ny motor, er det nok med halvsystem?

Edited by elskerseiling
Link to post
Posted (edited)

Helsystem så er eksosmanifolden også kjølt i samme krets som motorblokka og kun riseren er direktekjølt. Halvsystem er da kun motoren som har lukket system og heile eksosmanifolden inklusive riseren er direktekjølt. 

Sistnevnte er det mest vanlige. Men klart der er absolutt argumenter for førstnevnte mht levetiden på eksosmanifolden. 

Det går forsåvidt heilt fint uten varmeveksler også på desse sånn sett og man får lett 30 år utav de før det ruster opp. Dog om man skal ha varmevatn eller defroster så er lukket system et must.

Edited by Cerberus
Link to post

Takk for svar:)

 

Hvordan kan jeg finne ut hva jeg har idag? Nysgjerrig på om jeg har hel eller halv. 

Link to post
Posted (edited)
elskerseiling skrev 9 minutter siden:

Hvordan kan jeg finne ut hva jeg har idag? Nysgjerrig på om jeg har hel eller halv. 

Det blir jo litt hva man definerer det som hvis du har dryjoint manifolder.
De er jo tørre så da har du ikke hel eller halv kjølt system fordi manifoldene ikke er væske avkjølt.


 

Edited by pipe
Link to post
Posted (edited)
elskerseiling skrev 20 minutter siden:

Det forstod jeg ikke. Hva har jeg da?

 

Så vidt jeg vet skjedde det en endring i 2002 der mpi motorene fikk dryjoint manifolder. Min er 2003 og har fått bekreftet at det er dryjoint. 

Da er det vel så enkelt att betegnelsen hel og halv kjølt ble funnet opp da manifoldene var kjølt ned av enten sjøvann eller frostvæske.
Dine manifolder er jo ingen av delene da de er tørre.
Så slik jeg ser det har du ikke halv eller hel kjølt system men ett dryjoint system.

Edited by pipe
Link to post
Posted (edited)

Så flott du skaper total forvirring med dine egne teorier.

Dry joint er at det ikkje er interne vannkanaler opp fra manifolden til riseren men at vatnet går i en slange til riseren på utsiden. Dette er en bedre kobling av de to da det tradisjonelle systemet med vannkanaler er en svakhet. 

Så du ser da om der er en kort slange fra manifolden til riseren har du halvsystem. Kommer derimot slangen fra varmeveksleren til riseren så har du helsystem.

Dette er slik det ser ut

dry.png

Edited by Cerberus
Link to post

Et halvsystem koster fra 10.000 og oppover mot 20.000-30.000 for helsystem. 

 

Er det nok å gå for et halvsystem på ny motor idag? 

Link to post
Posted (edited)

Som nevnt einaste forskjellen er at eksosmanifolden er glykolkjølt og varer 'evig'. Kontra dei må byttes kvart tiende? år. En ting som stadig er under debatt akkurat det. En kostnad pr idag på rundt 7 tusen. Riseren må uansett byttes på samme intervall. Halvsystem er meir en bra nok og har ingenting for seg på slike standardgreier og alt i alt å foretrekke. 

Edited by Cerberus
Link to post

Hvordan er disse remanufacture motorene til mercruiser. 350 og 383 f eks. Det er vel innsprøytning, dryjoint osv?

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...