elskerseiling Startet 3.Juni.2021 Del på Facebook Startet 3.Juni.2021 (redigert) Kan noen forklare meg forskjell på hel og halvsystem for ferskvannskjølt mercruiser? Hvordan kan jeg finne ut om jeg har hel eller halv på min motor? Sitter varmeveksler på motor (mercruiser 4.3MPI 2003, tror det er dryjoint manifolder) Ved kjøp av ny motor, er det nok med halvsystem? Redigert 3.Juni.2021 av elskerseiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 (redigert) Helsystem så er eksosmanifolden også kjølt i samme krets som motorblokka og kun riseren er direktekjølt. Halvsystem er da kun motoren som har lukket system og heile eksosmanifolden inklusive riseren er direktekjølt. Sistnevnte er det mest vanlige. Men klart der er absolutt argumenter for førstnevnte mht levetiden på eksosmanifolden. Det går forsåvidt heilt fint uten varmeveksler også på desse sånn sett og man får lett 30 år utav de før det ruster opp. Dog om man skal ha varmevatn eller defroster så er lukket system et must. Redigert 3.Juni.2021 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
elskerseiling Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Takk for svar:) Hvordan kan jeg finne ut hva jeg har idag? Nysgjerrig på om jeg har hel eller halv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 (redigert) elskerseiling skrev 9 minutter siden: Hvordan kan jeg finne ut hva jeg har idag? Nysgjerrig på om jeg har hel eller halv. Det blir jo litt hva man definerer det som hvis du har dryjoint manifolder. De er jo tørre så da har du ikke hel eller halv kjølt system fordi manifoldene ikke er væske avkjølt. Redigert 3.Juni.2021 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
elskerseiling Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Det forstod jeg ikke. Hva har jeg da? Så vidt jeg vet skjedde det en endring i 2002 der mpi motorene fikk dryjoint manifolder. Min er 2003 og har fått bekreftet at det er dryjoint. Freshwater Kits :: Mercruiser :: [Full Kit] - Mercruiser SBC years 2002-up Marine Closed Cooling Kit. Dry Joint Exhaust applications. (marineengines4less.com) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 (redigert) elskerseiling skrev 20 minutter siden: Det forstod jeg ikke. Hva har jeg da? Så vidt jeg vet skjedde det en endring i 2002 der mpi motorene fikk dryjoint manifolder. Min er 2003 og har fått bekreftet at det er dryjoint. Da er det vel så enkelt att betegnelsen hel og halv kjølt ble funnet opp da manifoldene var kjølt ned av enten sjøvann eller frostvæske. Dine manifolder er jo ingen av delene da de er tørre. Så slik jeg ser det har du ikke halv eller hel kjølt system men ett dryjoint system. Redigert 3.Juni.2021 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 (redigert) Så flott du skaper total forvirring med dine egne teorier. Dry joint er at det ikkje er interne vannkanaler opp fra manifolden til riseren men at vatnet går i en slange til riseren på utsiden. Dette er en bedre kobling av de to da det tradisjonelle systemet med vannkanaler er en svakhet. Så du ser da om der er en kort slange fra manifolden til riseren har du halvsystem. Kommer derimot slangen fra varmeveksleren til riseren så har du helsystem. Dette er slik det ser ut Redigert 3.Juni.2021 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 (redigert) Cerberus skrev 14 minutter siden: Så du ser da om der er en kort slange fra manifolden til riseren har du halvsystem. Takk for oppklaringen om hvordan dryjoint manifold virker. Link til halv og hel kjøling(scroll litt ned) https://www.cpperformance.com/t-marine-closed-cooling-systems.aspx Redigert 3.Juni.2021 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
elskerseiling Svart 4.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2021 Et halvsystem koster fra 10.000 og oppover mot 20.000-30.000 for helsystem. Er det nok å gå for et halvsystem på ny motor idag? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 4.Juni.2021 Del på Facebook Svart 4.Juni.2021 (redigert) Som nevnt einaste forskjellen er at eksosmanifolden er glykolkjølt og varer 'evig'. Kontra dei må byttes kvart tiende? år. En ting som stadig er under debatt akkurat det. En kostnad pr idag på rundt 7 tusen. Riseren må uansett byttes på samme intervall. Halvsystem er meir en bra nok og har ingenting for seg på slike standardgreier og alt i alt å foretrekke. Redigert 4.Juni.2021 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
elskerseiling Svart 7.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2021 Hvordan er disse remanufacture motorene til mercruiser. 350 og 383 f eks. Det er vel innsprøytning, dryjoint osv? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.