Homer93 Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 Har en joda 24 fot med bmc motor med veldig bankelyd etter at topp pakning ble byttet, noen som har noe ide om hva det kan være legger ved link til video ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mawilu Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 Start med å få tatt ny ventil justering. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Homer93 Posted June 3, 2021 Author Share Posted June 3, 2021 Det er gjort, ble ingen forandring :/ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Posted June 4, 2021 Share Posted June 4, 2021 Er ikke dette helt normal lyd fra en dieselmotor? De pleier liksom å banke og slå litt frem til de får turbo... :-) For meg høres dette ut som ett slag pr. runde (ca 6,5 Hz = 400 rpm), og da vil jeg tenke et stempel som treffer noe. Men dersom turtallet var 800 rpm heller jeg mot ventiler eller vippearmer. (hva sa turteller?) Etter en slik jobb skal motoren alltid snurres 2-3-4 runder for hånd, før oppstart. Ble dette gjort med 100% sikkerhet? Grunnen til at jeg spør er for å få bekreftet eller avkreftet om dere er helt sikre på at den faktisk snurret greit og lydløst før oppstart. Først og fremst er det er fristende å tenke at dette er noe som bør kunne lokaliseres greit ved å snurre veiva for hånd med ventildeksel av. Ettersom motor allerede er startet ville jeg nok dekket til litt rund med papir, og så forsøkt å starte opp igjen, uten toppdeksel montert. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted June 4, 2021 Share Posted June 4, 2021 Jeg følger X10an i at en bør sjekke frekvensen i forhold til turtallet. Er det ett bank pr omdreining indikerer det noe med en sylinder. Normalt ville det være 2 smell pr. omdreining, dvs. ett fra hver gang en sylider tenner. Dersom frekvensen er rundt 6.5Hz, som X10an indikerer, ville dette etter min mening være en normal lyd fra en dieselmotor på 800 o/min. Har da regnet med at dette er en 4-sylidret motor. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Posted June 4, 2021 Share Posted June 4, 2021 (edited) Går ujevnt og banker... Dyse som henger/ikke forstøver skikkelig? Her er en 1,5l BMC som startes. Ikke mye "banking" der, selv uten noe som helst vann/demping på eksosen: Edited June 4, 2021 by Gudrun (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Posted June 4, 2021 Share Posted June 4, 2021 Dette er vel en 4 sylindret motor uten turbo. Løsne ett og ett dyserør og sjekk om bankingen opphører. Banker det fortsatt så er det nok mekanisk og dermed dyrt 🙄 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted June 4, 2021 Share Posted June 4, 2021 (edited) Motoren rister altfor mye. Den går trolig ikke på alle sylinderene. Plukk ut dysene og sjekk om den er lett og jevn å dreie rundt. Har vært borti lignende og da har det vært feil med ventilene/timing etc. Edited June 4, 2021 by Hulda (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Entane Posted July 12, 2023 Share Posted July 12, 2023 Fant du ut av hva dette var? Samme feil på min far’s snekke nå😣 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts