Jump to content

Bankelyd bmc motor


Homer93

Recommended Posts

Har en joda 24 fot med bmc motor med veldig bankelyd etter at topp pakning ble byttet, noen som har noe ide om hva det kan være legger ved link til video  ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette helt normal lyd fra en dieselmotor? De pleier liksom å banke og slå litt frem til de får turbo... :-) 

 

For meg høres dette ut som ett slag pr. runde (ca 6,5 Hz = 400 rpm), og da vil jeg tenke et stempel som treffer noe. Men dersom turtallet var 800 rpm heller jeg mot ventiler eller vippearmer. (hva sa turteller?)

 

Etter en slik jobb skal motoren alltid snurres 2-3-4 runder for hånd, før oppstart. Ble dette gjort med 100% sikkerhet? Grunnen til at jeg spør er for å få bekreftet eller avkreftet om dere er helt sikre på at den faktisk snurret greit og lydløst før oppstart. 

 

Først og fremst er det er fristende å tenke at dette er noe som bør kunne lokaliseres greit ved å snurre veiva for hånd med ventildeksel av. Ettersom motor allerede er startet ville jeg nok dekket til litt rund med papir, og så forsøkt å starte opp igjen, uten toppdeksel montert.

Link to post
Share on other sites

Jeg følger X10an i at en bør sjekke frekvensen i forhold til turtallet. Er det ett bank pr omdreining indikerer det noe med en sylinder. Normalt ville det være 2 smell pr. omdreining, dvs. ett fra hver gang en sylider tenner.

 

Dersom frekvensen er rundt 6.5Hz, som X10an indikerer, ville dette etter min mening være en normal lyd fra en dieselmotor på 800 o/min. Har da regnet med at dette er en 4-sylidret motor.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Går ujevnt og banker... Dyse som henger/ikke forstøver skikkelig?

 

Her er en 1,5l BMC som startes. Ikke mye "banking" der, selv uten noe som helst vann/demping på eksosen: 

 

 

 

Edited by Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er vel en 4 sylindret motor uten turbo. Løsne ett og ett dyserør og sjekk om bankingen opphører. Banker det fortsatt så er det nok mekanisk og dermed dyrt 🙄

Link to post
Share on other sites

Motoren rister altfor mye. Den går trolig ikke på alle sylinderene. Plukk ut dysene og sjekk om den er lett og jevn å dreie rundt. Har vært borti lignende og da har det vært feil med ventilene/timing etc.

Edited by Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...