Jump to content

Mye ratting under gange, kan det fiksest?

Hanto2020

Recommended Posts

Jeg har en Hanto24 fra 1980 som jeg kjøpe i fjor, jeg ser at hydraulisk sylinder har vert byttet kansje flere ganger, hvem vet?

Det må rattes veldig mye for og komme helt BB og STB og under gange med vind,strøm,bølger bakfra er det nesten havet som bestemmer rettning på båten... Er det noe en som kan gjøre at det blir mindre ratting og mer stabil seiling?

Cerberus skrev for 2 timer siden:

Om du meina at det er for mange omdreininger fra ende til annen så kan det absolutt ordnes ja. Du må bytte rattpumpe til ei med større kapasitet.

Før jeg gjør det ville jeg gå tilbake til utgangspunktet og sjekke hvordan kombinasjonen av rattpumpe og sylinder står i forhold til nødvendig kraft på roret.

Det KAN høres ut som om det kan ha blitt satt inn en større sylinder pga. manglende kraft på roret. Da blir det som beskrives. Men det kan også hende at problemet løses med en mindre sylinder.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Og, om du er villig til å spandere noen kroner så vil en brukbar autopilot gi et helt nytt liv på sjøen - du vil ikke lenger være ‘lenket til kapteinsstolen’. Men selvsagt smart å sjekke at ting står i forhold til hverandre mhp rattpumpe/sylinder etc. Budsjett for autopilot trenger ikke være all verden om du klarer deg med at den styrer beint på den kursen du har valgt og ikke trenger integrasjon med tiktok, den internasjonale romstasjonen osv. Innstallasjonen er også enklere med ror og sylinder med grei tilgang enn på båter med drev feks. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...