Hanto2020 Startet 4.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2021 Jeg har en Hanto24 fra 1980 som jeg kjøpe i fjor, jeg ser at hydraulisk sylinder har vert byttet kansje flere ganger, hvem vet? Det må rattes veldig mye for og komme helt BB og STB og under gange med vind,strøm,bølger bakfra er det nesten havet som bestemmer rettning på båten... Er det noe en som kan gjøre at det blir mindre ratting og mer stabil seiling? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 4.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2021 Om du meina at det er for mange omdreininger fra ende til annen så kan det absolutt ordnes ja. Du må bytte rattpumpe til ei med større kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2021 Cerberus skrev for 2 timer siden: Om du meina at det er for mange omdreininger fra ende til annen så kan det absolutt ordnes ja. Du må bytte rattpumpe til ei med større kapasitet. Før jeg gjør det ville jeg gå tilbake til utgangspunktet og sjekke hvordan kombinasjonen av rattpumpe og sylinder står i forhold til nødvendig kraft på roret. Det KAN høres ut som om det kan ha blitt satt inn en større sylinder pga. manglende kraft på roret. Da blir det som beskrives. Men det kan også hende at problemet løses med en mindre sylinder. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Cerberus Svart 4.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2021 Ja det har du sjølsagt rett i, kanskje eg var litt snar. Sjekke opp dataene på det man har mht kapasitet før man legger inn en ordre er jo sjelden feil. Det er igrunn veldig enkelt. Volum på sylinder delt på kapasitet på rattpumpe gir antall rattomdreininger. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2021 Og, om du er villig til å spandere noen kroner så vil en brukbar autopilot gi et helt nytt liv på sjøen - du vil ikke lenger være ‘lenket til kapteinsstolen’. Men selvsagt smart å sjekke at ting står i forhold til hverandre mhp rattpumpe/sylinder etc. Budsjett for autopilot trenger ikke være all verden om du klarer deg med at den styrer beint på den kursen du har valgt og ikke trenger integrasjon med tiktok, den internasjonale romstasjonen osv. Innstallasjonen er også enklere med ror og sylinder med grei tilgang enn på båter med drev feks. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 4.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2021 (redigert) Sjekk først at roret følger rattet. Kan være mekanisk slark f eks mellom sylinder og rorstamme. Hvis sylinder ikke følger rattet er det flere muligheter f eks for lite olje, luft, innvendig lekkasje i sylinderen. Bør da være minst to mann til dette. Redigert 4.Juni.2021 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.