Jump to content

Hvor kjøper jeg (gjerne østlandet)ny injektor til Cummins 4,2 qsd 320 hk - 2008?


Heatseeker

Recommended Posts

Det er sol, fredag og motoren går ikke på sylinder nr 3. Har tatt ut injektoren, og sammenlignet med nr 4, og den ser ganske så tørr ut. Er det noen på østlandet som kan ha dette som lagervare? 

Mvh, en som har byttet ut seilbåten med en Aquador 25

Link to post
Posted (edited)

Ja delenummeret er lett å finne i Mercurys online delekatalog.

Koster kr 6.840 hos Ravns Garage. Og nesten dobbelt så mye ute på det store internettet.

 

qsd-injector.jpg.5694d252d77d0ff41c0f1e701f5fe172.jpg

Edited by Teerex
Link to post

Jeg ville levert inn dysen på et dieselverksted for test. Kanskje finner de ut at den er i orden, dvs at det er noe annet som er årsaken. Eller de kan overhale den, ofte for en brøkdel av prisen for en ny. 

Link to post
Brigg skrev 29 minutter siden:

Jeg ville levert inn dysen på et dieselverksted for test. Kanskje finner de ut at den er i orden, dvs at det er noe annet som er årsaken. Eller de kan overhale den, ofte for en brøkdel av prisen for en ny. 

Altså..Vestfold elektrodiesel😉

Link to post

Takk for tilbakemeldinger dere. Sylinder nr 3 går ikke. Har byttet om injektor 3 og 4, og fortsatt ikke liv i sylinder nr 3. Samme spenning på begge kontakter (3 og 4), og instrumenter reagerer når koblingen dras ut, så her må nok motor og topper ut og av.. kjedelig start på sommer'n, men da får man i det minste god plass til å oppgradere og pynte på motorrom og motor. Noen ide om hva det kan være?

Link to post

Synes du bør ta en kompresjonstest før du begynner demontering.

Eneste du har bekreftet så langt er at injektor er i orden siden ombytting ikke flyttet feil.

Eneste grunn til å ta av topp i dette tilfellet er mangel kompresjon. 

Dette er vel en elektronisk styrt common-rail, så problem kan også ligge i styring eller kabelnett.

Link to post

Takk. Har sjekket spenning inn på injektoren, og den er lik på alle sylindre. alarmen går også når jeg tar ut pluggen til injektoren, så det tyder jo på at det ikke er noe elektronisk. Eller kan det fortsatt være det?

 

Link to post

Injektor er en ventil, så vil tro den må spenningspulser i tillegg for å åpne.

At du kan måle spenning er trolig bare en kontroll på at injektor er koblet til.

Skal du se om det virker må du antagelig bruke oscilloskop for å se på spenningen til injektoren mens moroen går.

Etter det jeg forstår åpner injektor på CR-motorer flere ganger per innsprøytning i korte pulser.

Så selv om du måler spenning kan problem ligge i kontroll-enhet som ikke gir åpne-signal til injektor.

 

Ut fra andre som har hatt problemer med CR-motorer ser jeg at de måler returmengde av diesel fra injektorene.

Denne mengden skal etter det jeg forstå ligge innen et gitt område, spesifikasjon på mengde er motoravhengig.

Både for lite og for mye i retur tyder på feil i forbindelse med injektor.

 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...