Jump to content

Blandingsforhold Oxalsyre??


JonnyBoy

Recommended Posts

Jeg har søkt gjennom en del gamle innlegg, og funnet at oxalsyre er blitt anbefalt som et effektivt middel for å fjerne gulfarge i gelcoaten. Videre stod det også at dette kunne kjøpes billig i pulverform på apoteket og blandes med vann til man får en pasta som smøres på skroget.

 

Ble derfor litt overrasket når jeg kun fikk 50 gram for den nette sum av 98,50. Dersom jeg blander dette ut til en tyktflytende pasta kan det neppe være nok til hele båten?

 

Er det noen som har brukt Oxalsyre fra apoteket før, og som kan bekrefte hva som er riktig blandingsforhold??

 

 

 

Mvh

John

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Ble derfor litt overrasket når jeg kun fikk 50 gram for den nette sum av 98,50. Dersom jeg blander dette ut til en tyktflytende pasta kan det neppe være nok til hele båten?

Jeg opplevde også at prisen på oksalsyre på apoteket ikke lå langt unna prisen på andre hvite pulver som er i omløp gjennom mer uformelle salgskanaler... Kanskje man kan drøye det ut med kokain :rolleyes:

 

Senere har jeg hørt om folk som har kjøpt oxalsyre i kilovis, også på et apotek. Jeg mistenker at det har med renhet på stoffet å gjøre. En enkel kjemisk forbindelse som ikke behøver å være så ren skal ikke ha en kilopris på 2000,- Jeg får gjøre litt bedre research til neste gang jeg trenger en brukerdose.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vanlig 30% saltsyre får du i jernvaren for ca. en 50-lapp for 1 liter. Bland den ut til 10%, og den fjerner rur og gule striper i vannlinjen meget effektivt. Saltsyre er vel ikke blekende som oxalsyre og hydrogenperosyd (som er utmerket til å bleke gulnet treverk), men like effektiv på gelcoat. Oxalsyre er i tillegg til at den er etsende også giftig. Og husk, alle tre midlene må behandles meget forsiktig, vernebriller og hansker, og etter behandling: grundig skylling med store mengder vann.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

<>Oxalsyre er i tillegg til at den er etsende også giftig. Og husk, alle tre midlene må behandles meget forsiktig, vernebriller og hansker, og etter behandling: grundig skylling med store mengder vann.<>

Var overrasket over at Oksalsyra var giftig :eek: Er nemlig rabarbraelsker....

 

Fant dette på matforsk:

 

"Rabarbra er av dei grønsaker som har mest oksalsyre saman med mangold, spinat, portulakk og raudbete. Letal dose er oppgitt til å vera 10 gram oksalsyre for vaksne og 3-4 gram for born. Viss oksalsyreinnhaldet er 0,5 gram pr 100 gram frisk vare, vil det svara til 4 og 1,5 kg rabarbra. Det skulle difor vera liten risiko for forgiftning. Sidan oksalsyre vert bunde til kalsium kan dette redusera innhaldet at kalsium i kroppen. Småborn og kvinner som ammar, og som treng mykje kalsium bør difor ikkje overdriva inntaket av rabarbra"

 

Hva med å gni bort gule flekker på gelcoaten med en rabarbrastengel???

Link to post
Share on other sites

Hva med å gni bort gule flekker på gelcoaten med en rabarbrastengel???

Faktisk godt mulig. Oksalsyrenivået i rabarbraen øker gjennom sesongen, og etter sankthans så anbefales det ikke å spise den på grunn av for høyt oksalsyreinnhold. Derimot har jeg hørt noen gamle kjerringråd om å bruke denne gamle rabarbraen (etter sankthans) til å rengjøre gamle gryter ved å koke opp rabarbra i dem, samt til å rengjøre stive malerpensler med. Så syreinnholdet er nok betydelig ja!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...