BonDia Startet 4.Juni.2021 Del på Facebook Startet 4.Juni.2021 Instrumenter for vanntemperatur og oljetrykk viser som normalt, men varsellampe og buzzer er på hele tiden. Ikke noe galt verken med kjølevannstemp eller oljetrykk. Motor går som en klokke. Noen som har forslag til løsning? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.Juni.2021 Del på Facebook Svart 4.Juni.2021 Varsellampene og buzzeren har egne givere. Altså ikke de samme giverene som klokkene har. Lyser det både på oljetrykklys og templys ? Begge to lyser og gir alarm hvis giverledning til varsellampene berører gods , men det kan også være selve giverene som er defekt da disse er helt uavhengige av giverene til klokkene som jeg forstår viser normale verdier. Sitér dette innlegget Link to post
BonDia Svart 5.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2021 Takk for svar! Det lyser kun i venstre varsellampe, dvs vanntemperaturen. Klokkene viser normalt, så det er kanskje ikke usannsynlig at det er giveren til kjølevannstemperaturen som er defekt? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.Juni.2021 Del på Facebook Svart 5.Juni.2021 Koble fra ledningen på giveren. Blir det stille da er feilen i giveren. Fortsetter det å pipe ligger ledningen mot gods et sted. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hegra Svart 5.Juni.2021 Del på Facebook Svart 5.Juni.2021 Ja,følg veiledningen til Brigg. Litt forskjellig hvor giveren til tempvarsellys er plassert. Vanligvis er den skrudd inn på undersiden i eksosmanefoil litt langt fremme, ca over dynamo. Giveren til klokka er plassert i termostathus, men noen har begge tempgiverene i termostathus , side om side. Er det bare en i termostathus finner du den andre som sagt på undersiden av eksosmanefoil. Sitér dette innlegget Link to post
BonDia Svart 6.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2021 Takk igjen for svar! Det eneste jeg fant med ledninger koplet til, (på styrbord side) var denne - kan det være giveren til temperaturen? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.Juni.2021 Del på Facebook Svart 6.Juni.2021 Nei, det er giveren til oljetrykklyset. Regner med du har sjekket at ikke begge giverene til temp er plassert på termostathus så du ikke leter forgjeves. Du er på riktig side , men skal lenger frem, rett I bakkant av dynamo og så opp på undersiden av eksosmanefoil, fordel med et speil. Du finner også giveren til oljetrykk-klokka like under, så ikke forveksle med den. Den du skal ha tak i har bare en ledning , mens giver til oljetrykk - klokka har to. Husker ikke fargen på ledningen , men det står i koblingsskjema. Sitér dette innlegget Link to post
BonDia Svart 7.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2021 Fant den, lå ganske bortgjemt, ja. Koblet fra ledningen, startet motor, og det er stille. Stoppet, koblet på ledningen igjen og startet opp. Varsellampen blinker og buzzer piper. Da kan det være defekt giver? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Juni.2021 Del på Facebook Svart 7.Juni.2021 BonDia skrev 47 minutter siden: Da kan det være defekt giver? Meget sannsynlig. Om feilen var i ledningsnettet ville det ha pipet selv om giveren ikke var tilkoblet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hegra Svart 7.Juni.2021 Del på Facebook Svart 7.Juni.2021 Enig med Brigg. Ny giver hos VP koster vel en del. Pass på at du får riktig giver for giveren er bare en av/ på bryter, mens den til klokka gir gradvis motstand og vil derfor ikke fungere med varsellampen og alarm. Biltema eller andre har slike givere, men da kan gjengene bli et problem og du må muligens ha en overgang. Sitér dette innlegget Link to post
BonDia Svart 7.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2021 Takk skal dere ha for hjelpen! Tror jeg har funnet temperatursensoren hos Marineparts, og den er riktig ganske dyr, dvs 100,- euro. Volvo Penta Sprengskisse Elsystem AD41L-A, AD41P-A, D41L-A - MarinePartsEurope.com. Mener det er del nr. 18. Tror jeg bestiller den så den kan skiftes ved service til høsten. Igjen, hjertelig takk for hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.Juni.2021 Del på Facebook Svart 7.Juni.2021 BonDia skrev for 7 timer siden: Mener det er del nr. 18. Tror jeg bestiller den så den kan skiftes ved service til høsten. Igjen, hjertelig takk for hjelp! Det er den ja ,som kalles temperaturvakt (ikke sensor)med delenr. 873066. God sommer. Sitér dette innlegget Link to post
BonDia Svart 8.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2021 Takk skal du ha, hegra. Forresten, lurer på om giveren kan skiftes enkelt med f.eks en pipenøkkel, og mens båten ligger på vannet? Ha en riktig god sommer selv! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Juni.2021 Del på Facebook Svart 8.Juni.2021 Ikke noe problem å bytte denne når båten ligger på vannet. Men det står kjøleveske bak sensoren. Bør være mulig å skru ut den gamle, holde en finger for hullet mens man navigerer den nye på plass. Kan bli litt søl, men om man har alt verktøy og ny sensor klar bør det ikke bli så ille. Alternativt kan kjølevesken tappes på en ren beholder først, bare så mye at nivået kommer under sensoren. Så helles kjølevesken tilbake etterpå. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
BonDia Svart 8.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2021 Hei, takk for svar! Hvis jeg greier å åle meg rundt og ligge opp ned greier jeg sikkert å få det til😀 Sitér dette innlegget Link to post
BonDia Svart 28.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2021 Det gikk aldeles glimrende! Eneste problemet var å få ålt meg ned i posisjon til å komme til med begge hender. Rant bare ut ca 1 dl kjølevæske, og selve skiftet av sensoren gikk som en lek! Hegra og Brigg: Tusen takk for god hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.Juni.2021 Del på Facebook Svart 28.Juni.2021 Bra at det løste seg, og bra at du oppdaterer tråden etterpå 👍 Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hegra Svart 28.Juni.2021 Del på Facebook Svart 28.Juni.2021 Veldig bra Sitér dette innlegget Link to post
MS Ripasso Svart 25.September.2023 Del på Facebook Svart 25.September.2023 Slenger meg på dette emnet med et litt annet, men relatert spørsmål: På min AD41B har jeg to stk 1-polet temp-givere. Nede i førerposisjon vises 120 grader, og på Fly vises normal temperatur. Når jeg bytter lednigene til motsatt giver, vises også motsatt temp-utslag (Fly viser nå 120 grad, og førerposisjon viser normal). Dvs jeg vet hvilken giver som er røket. MEN: Finnes det en giver med tilkobling for BEGGE ledningene (blir vel 2-polet, men ikke den typen 2-polet som skal ha en ledning til jord og andre til instrument) ? Fordelen er at da hadde jeg hatt ny giver til begge instrument, og risikerer ikke at det går litt tid og så ryker den andre givern også. I tillegg vill begge instrumentene hente fra samme giver og bør da vise samme temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.