Lazyjack Posted June 4, 2021 Share Posted June 4, 2021 (edited) Ser på en båt som averteres og hvor eier sier at det er en lekkasje ved styrebolt i transom og at dette er et problem med eldre Bravo 3 drev. Er det noen som kjenner til dette og at det faktisk er et kjent problem? Er det eventuelt noe som kan gjøres med det, utover å montere automatisk lensepumpe som eieren i dette tilfellet har gjort? Edited June 4, 2021 by Lazyjack (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted June 4, 2021 Share Posted June 4, 2021 Du finner en del tråder her på forumet om akkurat dette emnet Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
cmb Posted June 4, 2021 Share Posted June 4, 2021 Kjent problem. Ny hekk koster ca 28k+mva. Kan overhales...Men kommer fort opp mot samme pris hvis jobb settes bort til verksted. Bedre med Ny hekk hvis man ikke skrur selv. Ofte er hekk angrepet av mye korrosjon, så rep lønner seg ikke. Mvh Cmb Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Posted June 4, 2021 Share Posted June 4, 2021 Mercruiser har en løsning der du borer et hull på hver side av transom helt øverst. Så kan du skru ut skruen som holder armen på bolten. Mutter bankes av med skrutrekker. Så kjøper du ny mutter og pakning. Ja, det er en del jobb, men du slipper å ta ut motor og transom så det går vel opp. Når du først har bolten ute setter du inn smørenippler. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted June 4, 2021 Share Posted June 4, 2021 Ja, og det finnes løsninger der man kutter ut en liten "luke" i transom for å komme til og bytte styrebolt. Dekkes deretter av en syrefast stålplate. Og så har vi den norske løsningen som ligger på finn.no og som kanskje ingen riktig vet hva er for noe? Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Posted June 5, 2021 Share Posted June 5, 2021 Jeg hadde Bravo 2 på min forrige båt... Der var det smørenippel montert... Det funket.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.