Jump to content

Lekker olje fra ekspansjonstank - Mercruiser 4.3 - Askeladden 750 Voyager


risaasen

Recommended Posts

Hei.

Båt akkurat sjøsatt. Brukt 3 turer. Fikk med litt etterfyllingsjolje fra verkstedet, men har nå fyllt ekspansjonstanken to ganger. Altså brukt ca. 0,5 liter. Fant ut av det siden det begynte å pipe.

Syntes jeg ser det "kommer opp" oljedråper som utvider seg i overflaten når motor går på tomgang.

Fikk beskjed av verksted at de måtte sjekke gjennomføring skrog som er av plast og noen ganger ryker. MEN: de sa jeg kunne fortsette å kjøre med den til den skal opp. Ca. 2 uker. 

Stemmer dette ?

Vil ikke det medføre vann inn i drevet ? Allerede redd for at dette kan han skjedd. Ekspansjonstanken blir helt tom etter 2 relativt korte turer.

olje.png

Redigert av risaasen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge nivået i ekspansjonstanken ligger et stykke over vannlinjen vil det være overtrykk i drevet og vann kan ikke trenge inn. Dersom nivået nærmer seg vannlinjen vil vann kunne trenge inn. Så enkelt er det.

 

Om tanken tømmes for olje etter et par korte turer er dette også et seriøst miljøproblem. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Liten oppdatering. 

Verksted har tatt opp båten. Vi så umiddelbart at det kom litt hvit olje (se bilde) ut ved kjølevanss inntaket. NB! Dette er ikke i bruk, det er laget nytt inntak fra skrog.

Men, de mente at det ikke var noe farlig med litt hvit olje om det ikke har gått lenge. Men. HVORFOR kommer det ut der ?

Det virket i fjor og nå første tur så er det sånn.

Er det sannsynlig at verksted har gjort noe feil eller er det noe mere innvendig. ? De har ikke gjort noe servie på selve drevet.  Kun tappet og fylt på olje.

Jeg får jo ikke vært der og kontrollert om det er noe de kan ha gjort veil ved påmontering ..

 

 

 

lekkasje_drev.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg tror du skal prøve et annet verksted. En trykk test burde avsløre hvor dette kommer fra for den ser jo rimelig akutt ut. Jeg tror ikke verksted har utført alt som di sier men reparert noe som di har antatt. 

Du sier impeller pumpen er fjernet men oljen kommer jo ut intaket til den. Kanskje lekkasjen er i simeringen under der som pumpen stå. 

Del drevet og trykk test delen ver for seg og kanskje finner du feilen da

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...