Herman Startet 9.November.2005 Del på Facebook Startet 9.November.2005 Jeg har en mystisk lekkasje i båten. Den er såpass stor at det kommer inn i størrelsesorden 10 liter i timen. Tidligere har det vært slik at det har lekket litt etter hver tur, men det har gitt seg etter en kort stund. Da har jeg lukket øynene, og antatt at det vannet som kom inn, kom fra akseltetningen. Nå drypper det ikke en dråpe derfra, men vannet fortsetter å strømme inn. Problemet er bare at jeg ikke ser hvor. Jeg har smakt på vannet, og det er saltvann. Jeg har sjekket alle skrogjennomføringer, inkludert den for loggen. De er helt tørre, det drypper heller ikke noe fra slangene som går fra dem. Det er litt fuktig rundt enkelte gjennomføringer, men det er ikke mye vann, så jeg tolker det til å være kondens. Videre har jeg sjekket gjennomføringen for rorstammen. Der var det tørt og fint. Jeg har også sjekket vannpumpa på motoren. Eksosutløpet ligger over vann. Jeg har ikke sjekket innfestingen til cutlesslageret, jeg har heller ikke fått sett på alle kjølboltene. Enkelte av dem krever demontering av innredning for å komme til. Det enste jeg vet er at lekkasjen oppstår etter at båten har vært i bruk. Tidligere har det gitt seg etter et par dager, men nå har vi ikke vært utpå siden begynnelsen av oktober, og det ser ikke ut som det skal stoppe. Jeg vil tro at jeg ville merket det hvis innfestingen av cutlesslageret var løs/lekk. Sist gang gikk vi flere timer for motor uten ulyder av noe slag. Er det noe jeg har glemt å sjekke før jeg begynner å demontere skuta? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 sjekka rundt rorstammen ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 9.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2005 sjekka rundt rorstammen ? Suzuki Jepp! Helt tørt, men strammet litt ekstra bare for å være sikker... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 hmm - ikke en gjennomføring som har sprukket ? Eller kran som har sprukket ? Da ville du forsåvidt ha merket vannet som strømmer inn. Er det en ide å legge på vannløslig maling i ulike farger, en stripe der, en stripe der ? Da burde du kanskje se hvor vannet kom ned først, ved å følge med på fargen på vannet i kjølsvinet ? Eller kanskje blekkpatron blekk, av diverse farger.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 9.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2005 Gjennomføringer er sjekket såpass nøye at jeg har utelukket det som en lekkasjemulighet. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 ......... synker Kornelia. Det var da svært til alarm. Jeg synes det lukter kjølbolt jeg. Når trakk du de sist? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 mja. et sted lekker det jo. Så da KAN det jo henne du har oversett noe.. Ellers så er det selve skroget da, og det betviler jeg sterkt. Ikke for det. Jeg hadde en skikkelig lei lekkasje på Jokeren, det viste seg at vannet randt inn LANGSMED hylsa, da det var gjort tarvelig jobb ifbm. innstøping av hylsa. Og tetting med dårlig sparkelmasse, kombinert med frostsprengning, satte fart i lekkasjene. 1 kg epoxy, og 4-5 lag 600 grams matte gjorde susen. Men jeg brukte vel totalt 10 -12- 15 timer på å finne lekkasjen. Det var en møkkajobb uten like. Trodde hylsa hadde tært i filler innvendig, og var klar til å gå på skroget med vinkelsliper for å få den ut.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 9.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2005 Synker og synker, etter en ukes tid tror jeg det er relativt vått ombord... Kjølbolter ja, jeg mistenker også det. Jeg hadde bare håpet at noen skulle si: "Har du husket å stenge ...?" Jeg får suge det helt tomt, og tørke godt opp. Da er det kanskje mulig å se fra hvilket område vannet kommer. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 1. regner med du leter etter lekkasjer med absolutt alt stengt ? Dass inntak og uttak, motor stengt, kjøkkenvask, saltvannspumpe ? 2. Evt. går det an å " seksjonere" båten, med f.eks modelleire. Foran, bak og midten. Så får du da et hint. Forutsetter dog at kjølsvinet er bra tilgjengelig.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Batdilla Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Bare en tanke som slo meg - har ikke anelse om det har noe for seg. Tenker på slike fuktighetsmålere som blir brukt i hus for å se etter fuktighet i vegger, gulv og tak. Vil man kunne få hint om lokasjon på skjulte vannlekkasjer med en slik? Forutsetter da at man tørker skikkelig rent og tørt før måling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 suge det helt tomt Just precis. Hvis du holder det helt tørt med en verkstedstøvsuger skulle det være mulig å se om det kommer aktenfra eller forfra. En tanke, denne spesialgreia som Ortang brukte til nedre rorlager. En syrefast sveist profil som passet utenpå stilken på skroget og som var festet med gjennomgående bolter. Vanligvis så ligger det så mye bråte oppå boltene inni båten at det er lett å overse. Der kan det lekke. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 10.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2005 Ja, da er lekkasjen lokalisert. Gårsdagens økt startet med å stenge alle ventiler og lense/suge tomt kjølsvinet. Så satt jeg og kikket og prøvde å tenke lure tanker. Plutselig begynte det å dryppe kraftig fra kjølevannspumpa. Ikke aner jeg hvorfor det plutselig begynte å dryppe, men det gjorde det altså. Dette kan også være årsaken til at jeg ikke har sett det tidligere. Det viste seg også at jeg ikke hadde fått stengt ventilen skikkelig, den står litt klønete plassert. I natt har alle ventiler bortsett fra kjølevannet stått åpne, og kjølen var like tørr i morges som da vi la oss! Takk til de som har kommet med forslag til løsninger. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 10.November.2005 Del på Facebook Svart 10.November.2005 Jeg hadde en lekkasje i kjølevannspumpa mi. Jeg har en VP MD11 og impellerhuset ligger 2-3cm ut fra motoren. Akselen fra pumpe til motor har tettninger som består av 2 simmerringer som står mot hverandre. Det er sladrehull hvor vannet kommer ut hvis disse ikke holder tett. Disse måtte jeg bytte. Pass på å få rustfrie fjærer på simmerringene, hvis det er samme opplegg hos deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 10.November.2005 Del på Facebook Svart 10.November.2005 Jeg hadde en lekkasje i kjølevannspumpa mi. Jeg har en VP MD11 og impellerhuset ligger 2-3cm ut fra motoren. Akselen fra pumpe til motor har tettninger som består av 2 simmerringer som står mot hverandre. Det er sladrehull hvor vannet kommer ut hvis disse ikke holder tett. Disse måtte jeg bytte. Pass på å få rustfrie fjærer på simmerringene, hvis det er samme opplegg hos deg.Hadde en MD 7A i tidligere båt hvor samme problem oppstod.Stakk innom VP forhandler for å kjøpe nytt pakningssett til vannpumpa, inkl simmeringer. Siden jeg først var i gang kjøpte jeg ny kam til impellerhuset også, den gamle hadde tegn på slitasje. Delene fikk plass i en bitteliten papirpose og kostet kr - hold deg fast - kr 700.- Senere så jeg at ny vannpumpe gikk for kr 900.- Så sjekk prisene på pakninger og deler kontra helt ny vannpumpe når dette skal fikses. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 10.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2005 Jeg tenker jeg kontakter min venn VP-reparatøren jeg... Kanskje det vanker noen tips og noen deler? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.