Jump to content

Skjult lekkasje, hvis lensepumpa streiker, synker Kornelia


Herman

Recommended Posts

Jeg har en mystisk lekkasje i båten. Den er såpass stor at det kommer inn i størrelsesorden 10 liter i timen. Tidligere har det vært slik at det har lekket litt etter hver tur, men det har gitt seg etter en kort stund. Da har jeg lukket øynene, og antatt at det vannet som kom inn, kom fra akseltetningen. Nå drypper det ikke en dråpe derfra, men vannet fortsetter å strømme inn. Problemet er bare at jeg ikke ser hvor. Jeg har smakt på vannet, og det er saltvann.

 

Jeg har sjekket alle skrogjennomføringer, inkludert den for loggen. De er helt tørre, det drypper heller ikke noe fra slangene som går fra dem. Det er litt fuktig rundt enkelte gjennomføringer, men det er ikke mye vann, så jeg tolker det til å være kondens. Videre har jeg sjekket gjennomføringen for rorstammen. Der var det tørt og fint. Jeg har også sjekket vannpumpa på motoren. Eksosutløpet ligger over vann. Jeg har ikke sjekket innfestingen til cutlesslageret, jeg har heller ikke fått sett på alle kjølboltene. Enkelte av dem krever demontering av innredning for å komme til.

 

Det enste jeg vet er at lekkasjen oppstår etter at båten har vært i bruk. Tidligere har det gitt seg etter et par dager, men nå har vi ikke vært utpå siden begynnelsen av oktober, og det ser ikke ut som det skal stoppe.

 

Jeg vil tro at jeg ville merket det hvis innfestingen av cutlesslageret var løs/lekk. Sist gang gikk vi flere timer for motor uten ulyder av noe slag.

 

Er det noe jeg har glemt å sjekke før jeg begynner å demontere skuta?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

hmm - ikke en gjennomføring som har sprukket ? Eller kran som har sprukket ? Da ville du forsåvidt ha merket vannet som strømmer inn.

 

Er det en ide å legge på vannløslig maling i ulike farger, en stripe der, en stripe der ? Da burde du kanskje se hvor vannet kom ned først, ved å følge med på fargen på vannet i kjølsvinet ? Eller kanskje blekkpatron blekk, av diverse farger..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

mja. et sted lekker det jo. Så da KAN det jo henne du har oversett noe.. Ellers så er det selve skroget da, og det betviler jeg sterkt.

Ikke for det. Jeg hadde en skikkelig lei lekkasje på Jokeren, det viste seg at vannet randt inn LANGSMED hylsa, da det var gjort tarvelig jobb ifbm. innstøping av hylsa. Og tetting med dårlig sparkelmasse, kombinert med frostsprengning, satte fart i lekkasjene.

1 kg epoxy, og 4-5 lag 600 grams matte gjorde susen. Men jeg brukte vel totalt 10 -12- 15 timer på å finne lekkasjen. Det var en møkkajobb uten like. Trodde hylsa hadde tært i filler innvendig, og var klar til å gå på skroget med vinkelsliper for å få den ut..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Synker og synker, etter en ukes tid tror jeg det er relativt vått ombord...

 

Kjølbolter ja, jeg mistenker også det. Jeg hadde bare håpet at noen skulle si: "Har du husket å stenge ...?"

 

Jeg får suge det helt tomt, og tørke godt opp. Da er det kanskje mulig å se fra hvilket område vannet kommer.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

1. regner med du leter etter lekkasjer med absolutt alt stengt ? Dass inntak og uttak, motor stengt, kjøkkenvask, saltvannspumpe ?

 

2. Evt. går det an å " seksjonere" båten, med f.eks modelleire. Foran, bak og midten. Så får du da et hint. Forutsetter dog at kjølsvinet er bra tilgjengelig..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke som slo meg - har ikke anelse om det har noe for seg. Tenker på slike fuktighetsmålere som blir brukt i hus for å se etter fuktighet i vegger, gulv og tak. Vil man kunne få hint om lokasjon på skjulte vannlekkasjer med en slik? Forutsetter da at man tørker skikkelig rent og tørt før måling.

Link to post
Share on other sites

suge det helt tomt

Just precis. Hvis du holder det helt tørt med en verkstedstøvsuger skulle det være mulig å se om det kommer aktenfra eller forfra.

 

En tanke, denne spesialgreia som Ortang brukte til nedre rorlager. En syrefast sveist profil som passet utenpå stilken på skroget og som var festet med gjennomgående bolter. Vanligvis så ligger det så mye bråte oppå boltene inni båten at det er lett å overse. Der kan det lekke.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Ja, da er lekkasjen lokalisert. Gårsdagens økt startet med å stenge alle ventiler og lense/suge tomt kjølsvinet. Så satt jeg og kikket og prøvde å tenke lure tanker. Plutselig begynte det å dryppe kraftig fra kjølevannspumpa. Ikke aner jeg hvorfor det plutselig begynte å dryppe, men det gjorde det altså. Dette kan også være årsaken til at jeg ikke har sett det tidligere. Det viste seg også at jeg ikke hadde fått stengt ventilen skikkelig, den står litt klønete plassert. I natt har alle ventiler bortsett fra kjølevannet stått åpne, og kjølen var like tørr i morges som da vi la oss!

 

Takk til de som har kommet med forslag til løsninger.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en lekkasje i kjølevannspumpa mi. Jeg har en VP MD11 og impellerhuset ligger 2-3cm ut fra motoren. Akselen fra pumpe til motor har tettninger som består av 2 simmerringer som står mot hverandre. Det er sladrehull hvor vannet kommer ut hvis disse ikke holder tett. Disse måtte jeg bytte. Pass på å få rustfrie fjærer på simmerringene, hvis det er samme opplegg hos deg.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en lekkasje i kjølevannspumpa mi. Jeg har en VP MD11 og impellerhuset ligger 2-3cm ut fra motoren. Akselen fra pumpe til motor har tettninger som består av 2 simmerringer som står mot hverandre. Det er sladrehull hvor vannet kommer ut hvis disse ikke holder tett. Disse måtte jeg bytte. Pass på å få rustfrie fjærer på simmerringene, hvis det er samme opplegg hos deg.

Hadde en MD 7A i tidligere båt hvor samme problem oppstod.

Stakk innom VP forhandler for å kjøpe nytt pakningssett til vannpumpa, inkl simmeringer. Siden jeg først var i gang kjøpte jeg ny kam til impellerhuset også, den gamle hadde tegn på slitasje.

 

Delene fikk plass i en bitteliten papirpose og kostet kr - hold deg fast - kr 700.-

 

Senere så jeg at ny vannpumpe gikk for kr 900.-

 

Så sjekk prisene på pakninger og deler kontra helt ny vannpumpe når dette skal fikses.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...