Jump to content

Bruke flere instrumenter på en giver


Goddis77

Recommended Posts

På NW900 båten så har jeg flybridge med instrumenter for oljetrykk og motortemp.

Mener at det er VDO på de jeg har oppe og nede.

 

Tempen oppe viser 10 grader mer enn den nede konstant.

 

Hvis jeg vil titte på dette her en dag, og potensielt også sette opp turtallsmåler oppe. Er det da bare å sette opp instrument nr 2 parallellt med instrument 1, eller vil det da bli feile verdier som leses ut?

 

Turtall hentes fra motor og ikke dynamo.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tar opp igjen det spørsmålet her.

Irriterer meg at temp måleren oppe på flybridge ikke viser det samme som nede.

 

Det oppe vandrer og litt oppover i temp når jeg gir på litt, mens det nede er stabilt på litt over 80 grader.

 

Dette er en Perkins 6354 motor.

 

Hva er prosedyren for kabling her? Er det samme giver som brukes for to instrumenter som er koblet parallelt? Eller må det to givere til?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Mekanisk temp.måler? Det var noe nytt! Eller egentlig tilbake til 1800-tallet og fremover. For så vidt en pneumatisk/mekanisk dings. Brukte slikt på motorer som ikke hadde elektrisk anlegg. Trodde ikke slike systemer ble tilbudt til lystbåter. Nå legger du kun ut bilder. Kunne du tenke deg å spandere en link, eller tre? 

Link to post
Share on other sites

Fått god service på Leif H Strøm i kveld og har mailet frem og tilbake.

Bestiller meg 2 stk nye instrumenter, så er jeg sikker på at verdiene er like. Giveren tok vi en titt på bilder jeg har tatt, og den kan brukes videre.

 

Så da blir det spennende å se om dette gir gode resultater  :)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått 2 instrumenter av typen vdo viewline for tempmåling.

 

Her er diagrammet:

2F5C8CB1-5105-4BC9-B363-0270578122C7.png.488c03c5381b9b12081146c7d1bb51cf.png

 

Har en Perkins motor hvor det var koblet som følger på gammelt instrument: pluss via tenning til + på instrument. Minus til minus, og giver til instrument. På samme som giver går det kabel inn til Perkins M4 panel som ser sånn ut:

DD79F095-4269-47A6-B173-CD7C4E2BD6E9.jpeg.9a3180faf7367da8a11f9317da35def1.jpeg

 

På nye har jeg koblet pluss på rød kabel, minus på sort kabel, giver på grønn kabel.

 

Det som skjedde nå var at alarmen på M4 instrumentet begynte å gå alt for tidlig.

Er det sånn at jeg burde koblet grønn fra M4 panel på signal ground eller noe sånt?

Litt i villrede på hva som blir riktig her.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ingen god grunn til at dette skal få ønsket funksjon dersom du kobler to temperaturmålere paralellt til samme resistive giver. Har båtsjappa fortalt deg at dette skal fungere? Har du eventuelt er bilde av giveren din, og hvor mange ledninger går inn på den? 

 

Edit: Jeg frisket opp minnet ved å lese tråden på nytt, og ser du allerede har bestemt deg for at dette skal fungere fordi det har fungert tidligere... Da gir jeg meg.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har mailet mye med Strøm de siste dagene, og senest i dag fikk jeg bekreftet via bilder jeg har sendt dem at jeg har en dobbelgiver.

 

Det som er utfordringen min nå er at jeg får temp lesing på begge instrumentene, men alarmen på temp slår ut alt for tidlig. Jeg vet ikke hvordan den er designet og da blir det vanskelig å feilsøke.

 

Den virket jo fint før jeg byttet instrumenter, så det er nok noe med kablingen her.

 

Usikker på om temp alarmen kjører direkte fra giver, eller om den får infoen sin fra instrumentet. Noen som vet det? Marine M4 enheten.

 

Har og fått tips til kabling ved dobbelgiver som er topolet slik jeg har:

 

Rød er tenning, pluss (+).

 

Sort er minus.

 

Er det topolet giver skal minus direkte fra giver til blå/svart. Pluss/signal, av og til merket med G på giver, skal direkte til grønn. Ser nå at den er topolet (kan være 1 polet med alarm, da står det normalt merket med G og W på giver (eventuelt har W en smalere bladkobling). Kom på at det er dobbelgiver, og da skal den være topolet. Det heter seg at dem skal kobles såkalt «korteste vei» til instrumentet. Altså direkte. Dette for å eliminere flest mulig kilder til feil på signalet.

 

Brun  er faststrøm, pluss(+), denne må kobles utenom tenning (altså direkte til forbindelse med batteri), for at instrumentet skal gå tilbake til 0 når tennings skrus av.

 

Blå/rød er lys pluss (+), det er ikke minus tilkobling for lys, den er koblet internt via P2 (jord/negativ).

 

Gul/sort og gul/rød er ikke i bruk med mindre alarm er koblet til instrumentet for å aktivere varsellys i selve instrumentet.

 

Hvorfor alarmlyset ditt i det paneler lyser veit jeg ikke, ettersom det er et produkt som er spesiallaget for en viss produsent,. Så det er ikke noe vi har vært borti.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...