Goddis77 Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 På NW900 båten så har jeg flybridge med instrumenter for oljetrykk og motortemp. Mener at det er VDO på de jeg har oppe og nede. Tempen oppe viser 10 grader mer enn den nede konstant. Hvis jeg vil titte på dette her en dag, og potensielt også sette opp turtallsmåler oppe. Er det da bare å sette opp instrument nr 2 parallellt med instrument 1, eller vil det da bli feile verdier som leses ut? Turtall hentes fra motor og ikke dynamo. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Posted August 22, 2021 Author Share Posted August 22, 2021 Tar opp igjen det spørsmålet her. Irriterer meg at temp måleren oppe på flybridge ikke viser det samme som nede. Det oppe vandrer og litt oppover i temp når jeg gir på litt, mens det nede er stabilt på litt over 80 grader. Dette er en Perkins 6354 motor. Hva er prosedyren for kabling her? Er det samme giver som brukes for to instrumenter som er koblet parallelt? Eller må det to givere til? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Knude Posted August 22, 2021 Share Posted August 22, 2021 To temperaturmålere på samme giver gir halve verdien. Quote Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Posted August 22, 2021 Author Share Posted August 22, 2021 Knude skrev 27 minutter siden: To temperaturmålere på samme giver gir halve verdien. Så det du sier er at det da mest sannsynlig er 2 givere her for å måle motortemp? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted August 22, 2021 Share Posted August 22, 2021 (edited) Ja, ellers så må du gange med 2. Det blir den store pluttimikkasjonstabellen. Avhengig av parallell- eller seriekobling. Edited August 22, 2021 by Hulda (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Posted August 22, 2021 Author Share Posted August 22, 2021 Får skru ned litt lister og slikt og se hvor kablingen går. Kjenner at dette her skal fikses før neste sesong. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Posted August 22, 2021 Share Posted August 22, 2021 Turtelleren bør det derimot gå fint å paralellellkoble. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted August 22, 2021 Share Posted August 22, 2021 Ja, den kjører, for pulsingen blir ikke forstyrret (vekselstrøm), men alle motstandsdingser vil vise feil. Feilgraden styres av serie/parallellkobling. Brytersystemer, lyd/lys, vil kjøre greit. Leenge siden jeg hadde dette i fysikkpensum. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Posted August 30, 2021 Author Share Posted August 30, 2021 Hvilken modus blir riktig her for å måle tempen på motoren? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Posted August 30, 2021 Share Posted August 30, 2021 Får du forskjellig temperatur ved forskjellig modus? Hvor mye varierer isåfall resultatene? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Posted August 30, 2021 Author Share Posted August 30, 2021 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Posted August 30, 2021 Author Share Posted August 30, 2021 Holder på å teste instrumentene, da det ene viser andre verdier. Men litt vanskelig når en ikke har fasit her.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Posted August 30, 2021 Author Share Posted August 30, 2021 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Posted August 30, 2021 Author Share Posted August 30, 2021 Har funnet ut en ting ihvertfall. Kryssbyttet instrumentene, og da flyttet symptomene seg. Så det er instrumentet og ikke kablingen som er problemet. Begge er vdo instrumenter koblet til samme giver. Ene forholdsvis nytt og det andre gammelt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted August 30, 2021 Share Posted August 30, 2021 Ser ikke helt problemet, du vet at det er forskjell og det riktige kan være midt i mellom. Det viktige Ser du jo, om du får en uventet endring av betydning :) luksus problemer å ha 2 fungerende målere 😁 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
The Saint Posted August 31, 2021 Share Posted August 31, 2021 Vurdert å bytte til NMEA giver og instrumenter? Da kan du ha flere instrument på samme giver. Eller bruke kartplotter til visning av temperatur. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Posted August 31, 2021 Author Share Posted August 31, 2021 Kan vurdere det hvis jeg noen gang bytter motor og skal oppgradere instrumenter. Sitter mye på fly og kjører båten, og vil gjerne vite der at alt er ok på motortemp. Først må jeg vite fasit på temp, så får jeg fokusere på det andre etterpå. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted August 31, 2021 Share Posted August 31, 2021 Eller så kan du bruke denne her. Virker garantert hver gang. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Posted August 31, 2021 Author Share Posted August 31, 2021 Noen som vet hva forskjellen er på disse instrumentene her levert av Strøm Marineutstyr? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted August 31, 2021 Share Posted August 31, 2021 Mekanisk temp.måler? Det var noe nytt! Eller egentlig tilbake til 1800-tallet og fremover. For så vidt en pneumatisk/mekanisk dings. Brukte slikt på motorer som ikke hadde elektrisk anlegg. Trodde ikke slike systemer ble tilbudt til lystbåter. Nå legger du kun ut bilder. Kunne du tenke deg å spandere en link, eller tre? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Posted August 31, 2021 Author Share Posted August 31, 2021 https://stroem.no/produktkategori/vdo/instrumenter/ovrige/temperatur-ovrige/ Den vanlige er det tom for på lager, men den "internationale" var det noen på lager av. Ble usikker på hva forskjellen på de er.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Posted August 31, 2021 Author Share Posted August 31, 2021 Fått god service på Leif H Strøm i kveld og har mailet frem og tilbake. Bestiller meg 2 stk nye instrumenter, så er jeg sikker på at verdiene er like. Giveren tok vi en titt på bilder jeg har tatt, og den kan brukes videre. Så da blir det spennende å se om dette gir gode resultater :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Posted September 6, 2021 Author Share Posted September 6, 2021 Da har jeg fått 2 instrumenter av typen vdo viewline for tempmåling. Her er diagrammet: Har en Perkins motor hvor det var koblet som følger på gammelt instrument: pluss via tenning til + på instrument. Minus til minus, og giver til instrument. På samme som giver går det kabel inn til Perkins M4 panel som ser sånn ut: På nye har jeg koblet pluss på rød kabel, minus på sort kabel, giver på grønn kabel. Det som skjedde nå var at alarmen på M4 instrumentet begynte å gå alt for tidlig. Er det sånn at jeg burde koblet grønn fra M4 panel på signal ground eller noe sånt? Litt i villrede på hva som blir riktig her. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Posted September 7, 2021 Share Posted September 7, 2021 (edited) Jeg ser ingen god grunn til at dette skal få ønsket funksjon dersom du kobler to temperaturmålere paralellt til samme resistive giver. Har båtsjappa fortalt deg at dette skal fungere? Har du eventuelt er bilde av giveren din, og hvor mange ledninger går inn på den? Edit: Jeg frisket opp minnet ved å lese tråden på nytt, og ser du allerede har bestemt deg for at dette skal fungere fordi det har fungert tidligere... Da gir jeg meg. Edited September 7, 2021 by X10an (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Posted September 7, 2021 Author Share Posted September 7, 2021 Har mailet mye med Strøm de siste dagene, og senest i dag fikk jeg bekreftet via bilder jeg har sendt dem at jeg har en dobbelgiver. Det som er utfordringen min nå er at jeg får temp lesing på begge instrumentene, men alarmen på temp slår ut alt for tidlig. Jeg vet ikke hvordan den er designet og da blir det vanskelig å feilsøke. Den virket jo fint før jeg byttet instrumenter, så det er nok noe med kablingen her. Usikker på om temp alarmen kjører direkte fra giver, eller om den får infoen sin fra instrumentet. Noen som vet det? Marine M4 enheten. Har og fått tips til kabling ved dobbelgiver som er topolet slik jeg har: Rød er tenning, pluss (+). Sort er minus. Er det topolet giver skal minus direkte fra giver til blå/svart. Pluss/signal, av og til merket med G på giver, skal direkte til grønn. Ser nå at den er topolet (kan være 1 polet med alarm, da står det normalt merket med G og W på giver (eventuelt har W en smalere bladkobling). Kom på at det er dobbelgiver, og da skal den være topolet. Det heter seg at dem skal kobles såkalt «korteste vei» til instrumentet. Altså direkte. Dette for å eliminere flest mulig kilder til feil på signalet. Brun er faststrøm, pluss(+), denne må kobles utenom tenning (altså direkte til forbindelse med batteri), for at instrumentet skal gå tilbake til 0 når tennings skrus av. Blå/rød er lys pluss (+), det er ikke minus tilkobling for lys, den er koblet internt via P2 (jord/negativ). Gul/sort og gul/rød er ikke i bruk med mindre alarm er koblet til instrumentet for å aktivere varsellys i selve instrumentet. Hvorfor alarmlyset ditt i det paneler lyser veit jeg ikke, ettersom det er et produkt som er spesiallaget for en viss produsent,. Så det er ikke noe vi har vært borti. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.