Jump to content

Mercruiser 2.8 diesel med ventilhavari, spørsmål rundt bytte av ventil


Bergen780

Recommended Posts

Hei,

 

som emnefeltet viser; har sannsynligvis havari på en ventil i motoren, og er i prosessen med å plukke den ned nå for å sjekke omfanget av skader i motor og forhåpentligvis bytte ventiler og skru sammen igjen.

 

har plukket ned motor slik at jeg nå har toppene tilgjengelig. Har et konkret spørsmål for videre demontering; må intercooler fjernes for å få av toppene, og står det sjøvann i denne eller kan jeg forvente at det er tappet ned gitt høydeforskjell på intercooler og sjøvannsinntak?

Link to post
Posted (edited)

Formoder at det er en svart 200 hk fra rundt 2005? Altså en VM Motori MD704LH som det står på ECU'en. Se bilder og serienummmer-range under her.

Da bør du nok få tak i servicemanualen før du skrur noe særlig på denne motoren, det er mange momenter å tenke på. Spesielt når man skal montere sammen igjen da.

Såvidt jeg husker var det litt vrient å finne manualen fra Mercury (manual #42) på nett (uten å kjøpe den i bokformat fra f.eks. Ravns Garage). Men VM-manualen ligger ute og den er jo ca. like god men ikke så detaljert om alle punkter, så forutsetter kanskje litt mere grunnleggende kunnskap om motorer. Og manualen er jo felles for flere utgaver av VM-motoren, både 4 og 6-syl, i motsetning til Mercruiser-manualen. Jeg har den iallefall nedlastet og la ut en oppdatert versjon nå nettopp her på baatplassen. 

 

Ellers har de fleste intercoolere en avtapningsplugg for sjøvann.

 

tollefsen-motor.JPG.a176b83fb9b2c9d6211bb8c4f7295e70.JPG

 

Delenummer for Mercruiser manual nr. 42

 

index-2.8-manual42.jpg.8f49aeedb9b0816450b9b6f30c49b88c.jpg

 

 

Edited by Teerex
Link to post
Teerex skrev 1 time siden:

Formoder at det er en svart 200 hk fra rundt 2005? Altså en VM Motori MD704LH som det står på ECU'en. Se bilder og serienummmer-range under her.

Da bør du nok få tak i servicemanualen før du skrur noe særlig på denne motoren, det er mange momenter å tenke på. Spesielt når man skal montere sammen igjen da.

Såvidt jeg husker var det litt vrient å finne manualen fra Mercury (manual #42) på nett (uten å kjøpe den i bokformat fra f.eks. Ravns Garage). Men VM-manualen ligger ute og den er jo ca. like god men ikke så detaljert om alle punkter, så forutsetter kanskje litt mere grunnleggende kunnskap om motorer. Og manualen er jo felles for flere utgaver av VM-motoren, både 4 og 6-syl, i motsetning til Mercruiser-manualen. Jeg har den iallefall nedlastet og la ut en oppdatert versjon nå nettopp her på baatplassen. 

 

Ellers har de fleste intercoolere en avtapningsplugg for sjøvann.

 

tollefsen-motor.JPG.a176b83fb9b2c9d6211bb8c4f7295e70.JPG

 

Delenummer for Mercruiser manual nr. 42

 

index-2.8-manual42.jpg.8f49aeedb9b0816450b9b6f30c49b88c.jpg

 

 

Herlig @Teerex takk skal du ha 😁 har foreløpig benyttet manual #22 for demontering men flott å være sikker på at jeg setter sammen igjen etter korrekt anvisning særlig når det gjelder moment på skruer etc.

 

stemmer at det er den motoren. Og det er et godt tips at man ikke bør gå i gang uten manualen, her er mye som kan gå galt. Har nå kommet ned til at det kun er topp og eksos/inntaksmanifold igjen. Skal gå på med et kamera og kikke inni før jeg demonterer ytterligere i tilfelle det er totalhavari og motoren må ut

Link to post
Posted (edited)

Det er en del forskjeller på 2,8 D-tronic 165 hk-motoren fra 90-tallet (VM MD704LI) og denne nyere 200 hk-utgaven (som bare var på markedet 2-3 år såvidt jeg kan se).

Bl.a. er jo kjølesystemet endret, og det meste annet foran på motoren som reimhjul, sjøvannspumpe osv. Ganske likt den hvite  QSD-utgaven av motoren.

Kan ikke si på sparket om det er noen spesielle forskjeller vedr. akkurat toppene. VM-manualen omhandler jo faktisk både den gamle og den nye utgaven.

Litt lettere å holde tråden i Mercruiser-manualen siden den omhandler kun din utgave og ikke mange andre også.

Var ikke så fryktelig dyr, kr 625 hos Ravns Garage. De har billig owners manual også hvis du evt. mangler den. Men så blir det noen hundrelapper i frakt også.

En fordel med pdf-utgavene man finner på nett er at de som regel er i en del farger. Mens de trykte utgavene veldig sjelden er det, utenom kanskje det elektriske diagrammet. Har ikke funnet denne manualen i pdf, men den ligger nok kanskje der ute sted. Evt. nedlasting for $5-10.

 

 

ravnsmanual.jpg

Edited by Teerex
Link to post

Takk igjen for tips @Teerex. Det er noe ok med å ha papir å bla i når man står der med oljete fingre og slippe å stå på laptopen og fylle tastaturet med olje, så tenker jeg skal gjøre et forsøk på print av en versjon evt bestille den hos Ravn. 

Link to post

Da var jeg kommet til bunns i saken, og funnet ventil med en bit knekt av. Jeg må ha hatt en enorm flaks for hverken turbo, stempel eller sylindervegger hadde noe som helst tegn til skade.

 

hva tror godtfolket her inne om den løse biten; er den gått ut med eksosen eller kan jeg forvente å finne den igjen en plass?

 

 

D6CE5BCB-B55C-4D0A-90ED-1EE94E7138FE.jpeg

Link to post
Posted (edited)

Da bør du iallefall sjekke turboens turbinside for skade.

 

Edit: Det har du tydeligvis allerede gjort :saint:

Edited by Teerex
Link to post
Teerex skrev for 6 timer siden:

Da bør du iallefall sjekke turboens turbinside for skade.

 

Edit: Det har du tydeligvis allerede gjort :saint:

Det er gjort :) ikke engang et merke i koksen

Link to post

Låner tråden din litt. 

Kan jo være av interesse for deg også. 

 

Har nettopp sendt et par ventiler ut på den evige bøljan blå og trenger nye. Er det slik at toppene på 4.2 og 2.8 er lik?

Link to post

Ja toppene er helt like når de er fra samme generasjon, men naturligvis ulikt om de har direkte eller indirekte dieselinnsprøytning (DI/IDI). Men de fleste har jo DI.

 

Det finnes 3-4 generasjoner topper gjennom de siste 30-40 år. Iallefall om vi tar med common-rail utgavene.

Ellers forteller jo delenumrene det meste. Og delenumrene ligger på nett flere steder. Kan alltids sjekke det.

 

Her en oversikt over motorbenevnelsene på de svarte DI-motorene fra perioden 1997-2007.

Muligens 2 typer topper på disse motorene såvidt jeg husker. Har ikke sjekket delenumrene ennå. Kanskje jeg blander sammen med stempel :smiley:

 

vmmd700.jpg.834b4297a08ee4f5a30454ac94993921.jpg

 

Her Mercury/Mercruisers benevnelser på VM 2,8 og 4,2. Ikke mange her med IDI som vi ser.

ES og MS er drev mens EI og MI er fast aksling (CMD-modellene fra rundt 2005).

 

Eksempel: CMD 4.2 ES 320 er en VM MD 706 LX.

 

mercruiser-models.jpg.7b67ec13bdc5c2e94d52ac874c8e46dc.jpg

Link to post

God kompetanse hos deg @Teerex, gull verdt 😀

 

Har et ekstra spørsmål; sinkanoder på motor, har funnet den i front på motor på intercooler, men aner du hvor den andre sitter?

Link to post
Posted (edited)

Den andre anoden sitter på varmeveksleren, på styrbord side, iallefall på svart 2,8L 165 hk og 4,2L.

Men 2,8L 200 hk er litt mere mystisk. Kan jo sjekke servicemanualen på 2,8 QSD, den har vel samme varmeveksler som din. Iallefall samme utseende (helt forskjellig fra 2,8L 165 hk og de svarte 4,2L). 

Jeg har ikke Mercruiser sin 2,8L 200 hk-manual, og VM sin manual var noe lite detaljert for 2,8L.

 

Sprengskissen for din varmeveksler viser ingen anode, men to plugger nr. 6 og 31 (dreneringsplugger?)

Så kanskje det ikke er noen anode der...

Bildet nederst derimot fra QSD 2,8L viser jo en anode, nr. 3. Og den er identisk med anoden i intercooleren, både i din og QSD.

 

NB! Siden den ene motoren er hvit og den andre svart så kan det være at identiske deler har forskjellig delenummer pga. fargen. Kan jeg iallefall tenke meg. Men hvis det er samme gjenger i pluggen på det endedekselet på din varmeveksler som på intercooleren din, så vil jo anoden passe.

 

https://www.boatparts.no/bpo-879194217-anode-mercruiser-qsd2-0-2-8-4-2-oem-879194217.html

 

 

Svart motor:

varmeveksler-ES200.jpg.447fc4b0cb00238928d6bc7a380a7996.jpg

 

Hvit motor:

 

varmeveksler-qsd230.jpg.4d89ca2e4660552b5d6f3b44511c8a24.jpg

 

 

Edited by Teerex
Link to post
13 hours ago, Teerex said:

Ja toppene er helt like når de er fra samme generasjon, men naturligvis ulikt om de har direkte eller indirekte dieselinnsprøytning (DI/IDI). Men de fleste har jo DI.

 

Det finnes 3-4 generasjoner topper gjennom de siste 30-40 år. Iallefall om vi tar med common-rail utgavene.

Ellers forteller jo delenumrene det meste. Og delenumrene ligger på nett flere steder. Kan alltids sjekke det.

 

Her en oversikt over motorbenevnelsene på de svarte DI-motorene fra perioden 1997-2007.

Muligens 2 typer topper på disse motorene såvidt jeg husker. Har ikke sjekket delenumrene ennå. Kanskje jeg blander sammen med stempel :smiley:

 

vmmd700.jpg.834b4297a08ee4f5a30454ac94993921.jpg

 

Her Mercury/Mercruisers benevnelser på VM 2,8 og 4,2. Ikke mange her med IDI som vi ser.

ES og MS er drev mens EI og MI er fast aksling (CMD-modellene fra rundt 2005).

 

Eksempel: CMD 4.2 ES 320 er en VM MD 706 LX.

 

mercruiser-models.jpg.7b67ec13bdc5c2e94d52ac874c8e46dc.jpg

Nydelig! Takk skal du ha 😁🍺

Link to post
Faxen skrev for 2 timer siden:

Du har en enorm kunnskap om emnet @Teerex. Er det yrket ditt?

 

Takk, nei det er bare en hobby (for tiden iallefall) :smiley:

Når man har en slik 23 år gammel motor (4,2L D-tronic 250 hk) liggende i deler så blir man fort litt over gjennomsnittet interessert. Må bare få den skrudd sammen igjen.

Akkurat nå har jeg lånt ut noen av de nye delene fra den til en som var i beit pga. veldig lang leveringstid på deler.

Håper nå bare at delene dukker opp igjen i løpet av høsten. Alternativet er å selge alt jeg har i deler, det kan faktisk være litt lønnsomt eller iallefall tidsbesparende. Noen av de delene er fryktelig dyre, eller faktisk gått ut av produksjon.

Fabrikkny motor er jo fristende....

 

Dette med delenummer og hva som passer eller ikke fra forskjellige motorgenerasjoner, samt endringer underveis er jo interessante problemstillinger :giggle: 

Og når tilsynelatende samme del har forskjellig delenummer, muligens kun pga. fargen, så skulle man jo gjerne ha visst det også. Samt hva slags deler/delenummer fra nyere motorerutgaver som kan brukes på de eldre utgavene sånn uten videre, uten å lage problemer. Eksosalbuen/riser fra hvit motor brukes f.eks. som erstatningsdel på svart motor selv om den ikke er fysisk identisk. Og noen deler blir/ble levert ulakkerte.

Hadde jeg visst like mye om Volvo Penta og Yanmar så kunne jeg sikkert ha begynt som konsulent :saint:

Edited by Teerex
Link to post

Fyrer løs et nytt spørsmål i samme tråden siden vi er så godt i gang ;) har som sagt hatt en bit knekt av ventilen i motoren. Har leitet med lys og lupe etter delen men finner den ingen plass. Spørsmålet er: er det en teoretisk mulighet for at den har blitt med inn i turboen men ikke tatt veien gjennom turbinbladene? Prøver å lyse inn men ekstremt vanskelig å se noe.. Alternativet blir å ta ut turboen og splitte den men er det noe poeng?

Link to post

Forsåvidt artig at VM fortsatt produserer motorer etter den gamle skolen som stammer fra 80-tallet.

Selges nå under FNM-navnet ser jeg, iallefall 4,2L på 350 hk.

 

 

fnm-42hpe2.jpg

Link to post

Ref mitt forrige innlegg, fant den knekte biten fra ventilen inne i turboen, og ved nærmere inspeksjon har den tatt med seg deler av et blad 🙄 Ny turbo koster skjorten! @Teerex aner du om det er stor forskjell på turbo til 4,2 kontra 2,8? Ser at de har forskjellig varenummer men finnes brukt å få tak i til 4,2 til en fornuftig penge..har du peiling?:)

Link to post

Ja, ny original turbo koster vel over 30.000 :eek: Delenummer 8M0098618.

Ser ikke ut som det er samme nr. som noen av 4,2L sånn ved første sjekk iallefall.

Skiller kun ett siffer i delenummeret i forhold til turboen på QSD 4,2L, og den koster vesentlig mindre av en eller annen grunn.

 

Finner en del data om den her, det er en Borg Warner Schwitzer S200W iallefall.

 

https://www.dencodiesel.com/products/8m0098618-turbocharger-s200w-vm-marine-mr704lh

 

Den kan sikkert repareres/overhales for en rimelig penge, evt. kjøpe en bytteturbo eller uoriginal om det finnes.

I noen tilfeller kan man reparere den selv, hvis man har full kontroll på dette med balanseringen. Dvs. monterer alt tilbake eksakt slik det var hvis man bytter eksosturbinhjul/aksling. Er det noe man ikke ønsker så er det en turbo ute av balanse...

Evt. helst kjøpe en ny turbo-cartridge (kalt CHRA), dvs. selve den roterende "innmaten" komplett med lagerhus ferdig balansert naturligvis. Men uten turbinhus og kompressorhus. Det er jo langt billigere.

 

Jeg kan vel anbefale deg å ta kontakt med Turbo-Service AS i første omgang. Greg Robinson der er veldig flink, men nå i juli har han kanskje ferie tipper jeg.

 

https://turbo.no

 

Hvis du finner et lignende skilt på turboen så vil det jo hjelpe litt i forbindelse med deler/reparasjon hvis man skal ut på nettet og søke.

 

k26.jpg.574178f45dc4db5e5870c3cb6951ec6a.jpg

Edited by Teerex
Link to post

Takk skal du ha @Teerex for nok et godt svar.

 

Jeg fikk en ok pris fra Ravns Garasje på ny turbo som kunne leveres omgående fra lager og valgte dette denne gangen da han som hjelper meg å skru snart drar på ferie og hadde vært kjekt å fått berget det resterende av båtsesongen.

 

Nå har dette havariet kostet så mye at denne båten kan jeg jo aldri selge - i hvert fall ikke før til neste å når det er litt på avstand og 3-fot syken for alvor slår til ;)

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...