Jump to content

Volvo AQAD41A oljetrykkfall ved 80grader


FarbrorMelker

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Volvo Penta AQAD 41A som har fint oljetrykk når den starter, (ca 2-5 bar alt etter hvor mye gass jeg gir) men når den oppnår driftstemperatur (ca 80 grader), så synker oljetrykket til null. 
 

Jeg har skiftet oljefilter til originalfilter, og jeg har skiftet oljen. Har noen ide om hva det kan være? Planen nå er å forsøke å ta av bunnpannen for å inspisere silen, og evt bytte oljepumpe helst uten å ta motoren utav båten.

Link to post
Share on other sites

Du har noen ventiler til underspylig av stempler, som sitter i oljedistribusjonshuset rett innenfor oljefilter.

Disse skal kun være aktive ved høyt turtall, og stå lukket på tomgang. Dersom de står og lekker, vil trykket falle ved lavt turtall.

Synes det var vel drastisk at det faller helt til 0, har du sjekket trykket med manometer? går alarmen samtidig om instrumentet faller til 0? Dette er 2 ulike sensorer.

 

Ventilene sitter i dette huset, les beskrivelse:

 

https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=1000000095

Redigert av volvo_penta_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Yanmar er det ikke uvanlig at oljetrykket tilsynelatende er ustabilt ved driftstemperatur.

Her skyldes det ofte dårlig kontakt, som sikkert blir verre når motoren varmes opp.

 

For min del var det nok å demontere oljetrykksgiveren, rengjøre alle kontaktpunkt og montere tilbake.

Vet ikke om det er det samme som skjer hos deg, men det er i alle fall en enkel og billig ting å prøve.

Hvis det ikke fungerer, støtter jeg forslaget om å teste med manometer.

Link to post
Share on other sites

volvo_penta_ skrev 26 minutter siden:

Du har noen ventiler til underspylig av stempler, som sitter i oljedistribusjonshuset rett innenfor oljefilter.

Disse skal kun være aktive ved høyt turtall, og stå lukket på tomgang. Dersom de står og lekker, vil trykket falle ved lavt turtall.

Synes det var vel drastisk at det faller helt til 0, har du sjekket trykket med manometer? går alarmen samtidig om instrumentet faller til 0? Dette er 2 ulike sensorer.

Jeg har sjekket trykket med manometer. Trykket synker helt til null både ved tomgang og ved gasspådrag når den først har nådd driftstemperatur. Når temperaturen synker, kommer trykket tilbake.

 

Ja, alarmen går også.

Link to post
Share on other sites

Hadde uansett forsøkt å skifte ventil og fjær, før jeg hadde skrudd ut oljepumpe, da må vel motor ut også. Bakdelen med kun å skifte ventil, er at man ikke fåt byttet ventilsetet inne i selve huset, (som ventilen skal tette mot). Dette ventilsetet kan også være slitt.

 

 

Ventil:

https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=1000037414

 

Fjær:

https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&keyword= 468087

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, FarbrorMelker said:

Jeg har en Volvo Penta AQAD 41A som har fint oljetrykk når den starter, (ca 2-5 bar alt etter hvor mye gass jeg gir) 

2-5 bar på en kold 41a er ikke et godt olietryk. Min har 4,5 bar når den er kold, uanset hvor meget gas jeg giver (men giver helst ikke ret meget gas med kold motor). Når den er varm, falder trykket til 4,2 bar ved marchhastighed (ca 3300 rpm), og til omkring 2 i tomgang. Motoren har gået knapt 1200 timer.

 

Alle kommentarerne er helt valide, men du skal være forberedt på slidte lejer. Opstod det lave olietryk pludsligt eller er det kommet over tid? Hvor mange timer har motoren gået?

Link to post
Share on other sites

Siden ingen har snakket om elefanten i rommet så er det trolig att motoren er moden for en overhaling.
Er råde og rammelager utslitte så er symptomet att man mister oljetrykket på tomgang med varm motor.
Kjører du videre med dette så kommer snart rådebanken og da er all tvil borte.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei.

 

Tusen takk for alle svar! 
 

Jeg skal forsøke å svare de fleste og de relevante spørsmålene, og legge til nødvendig informasjon samtidig. Jeg har nylig kjøpt båten med motor. Dette oppstod ifølge forrige eier bare plutselig. 
 

Motor var totalt demontert for tre år siden, for å skifte diverse deler. Den forrige eieren var ikke særlig mekanisk anlagt, og visste ikke hva som var skiftet. Jeg håpet at de hadde skiftet rådelager og sånt også når de først hadde hele demontert, men det har de nok ikke gjort.

 

I dag har jeg tømt motoren for olje, tatt ned bunnpannen og fått ut silen. I silen var det mye rusk, men silen så fysisk fin ut. Jeg «gravde» ut tjukk olje på bunnen av bunnpannen, og i bunnpannen lå det mye metallspon. Det ser ut som kobberspon (legger ved bilde av «grumset» i bunnpannen), så det er nok et eller flere lagre som er gåen. 
 

Nå må jeg dessverre ta motoren ut og se om jeg finner ut hva som gjør det, men jeg kommer nok til å skifte alle lagre når jeg først har den ute. Har dere noen tips til noe annet jeg bør passe på å gjøre når jeg først har tilkomst til hele motoren?

 

 

F129AF12-6ED2-401D-99A4-67D7B8D1D521.png

Redigert av FarbrorMelker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

index skrev 15 minutter siden:

Nye stempelringer, honing og sliping av ventiler er aldri feil når motoren likevel er i biter. Hvis du skal demontere så mye da..  

Takk for tipset. Jeg tviler på at jeg demonterer så mye, men det kan jo hende.

Link to post
Share on other sites

FarbrorMelker skrev for 1 time siden:

Har dere noen tips til noe annet jeg bør passe på å gjøre når jeg først har tilkomst til hele motoren?

 

Bytt de tidligere nevnte trykkreguleringsventilene. Jeg ville prøvd dette før demontering av motoren. 

 

Om du ikke allerede har verkstedhåndboken finner du den her:

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
FarbrorMelker skrev On 25.6.2021 at 20.59:

Jeg tok ut motoren, og rammelagrene var ødelagte, noe som har resultert i at veiven er ødelagt. Nå må jeg evt levere den inn og få den fikset, eller finne en ny veiv. Noen tips?

Hei, sliter med samme problem på min aqad41a og skal snart demontere bunnpanne for å inspisere. 

 

Er det mye jobb å demontere lagrene?

 

Tips til fremgangsmåte mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...