Jump to content

APRS fra båt


cassie

Recommended Posts

Er heller dårlig i tysk, men etter tegningen å dømme må dette være noe liknende det som ble brukt under Watski two star ragattaen i år? Og det er vel egentlig et alarmanlegg med GSM sending av posisjon ?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det var flere ?? .....

Jeg bruker jevnlig HF fra båten, men ser at APRS via VHF er svært utbredt, og 4 ganger raskere

Problemet er jo at du skal ikke særlig langt fra land før en ikke når repeaterenemed VHF

Jeg er usikker på hvilket modem jeg må anskaffe, helst et som kan brukes både på HF og VHF

Noen som har erfaring?

mvh

Cassie

Link to post
Share on other sites

APRS er ikke for "hver-mansen". Radiosambandet foregår på amatør radio frekvenser og

man må således være lisensiert radioamatør for å kunne ta det i bruk.

Dekningen i Norge er så som så og foregår for det meste på amatør radio frekvenser i UHF og VHF båndene.

 

APRS baserer seg på såkallt AFSK 1200 baud på VHF/UHF og 300 baud på HF.

Det er kun en frekvens på kortbølge som benyttes her i Europa. 10,151 MHz.

Foruten radio trenger man et modem mellom PC og radio.

Det finnes også en software løsning man kan bruke sammen med lydkort og kabel/interface mot radio.

 

Man kan IKKE sende e-mail via APRS. Kun enkle korte tekst linjer, fra en radioamatør til en annen

og tiden det tar for linjene å komme frem kan ikke på noen måte sammenlignes med internet

eller SMS for den del.

 

For dem som tenker på langtur med båt, er det eneste seriøse og pålitelige alternativet,

der bruken forøvrig også er gratis - Winlink/Airmail vha. som benytter Pactor modulasjon på amatørradio frekvenser. Foruten 2-veis kortbølgeradio må man ha en PTC (modem) som koster 5-6000 kroner.

Og gratisprogrammet Airmail.

 

(Det finnes også kommersielle varianter av dette, men der koster bruken "flesk" !)

 

Man kopler seg opp en eller to ganger i dørnet til Winlink postkasser i land via kortbølgeradio.

På forhånd har man skrevet evt. mail i Airmail programmet.

Når man oppnår kontakt overspilles e-mails begge veier sammen med båtens posisjon.

 

Denne posisjonen vil også bli vist på APRS systemet. Men som sagt ovenfor. APRS kan IKKE benyttes

til e-mail.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Inmarsat-C er satelittkomunikasjon og kan være en løsning for de som skal jorden rundt eller til fjerne strøk. Å kalle det en billig løsning må være en overdrivelse, en må regne med at det koster

70000-80000- , men en kan også kjøpe en også en rimeligere utgave, Mini C. Det billigste er kun å kjøpe Mini C som kommunikasjonskanal, dvs uten nødfunksjon. Da må en ut med ca kr 30000,-

På denne kan du kan sende e-post, men det går tregt og koster noe mer enn vanlig til landjorden.

For kyst-,nordsjø- og middelhavseilere kan det neppe være den helt optimale løsningen. Bruker heller pengene på piker, vin og sang. :wink:

Link to post
Share on other sites

Inmarsat-C er satelittkomunikasjon og kan være en løsning for de som skal jorden rundt eller til fjerne strøk. Å kalle det en billig løsning må være en overdrivelse, en må regne med at det koster

70000-80000- , men en kan også kjøpe en også en rimeligere utgave, Mini C. Det billigste er kun å kjøpe Mini C som kommunikasjonskanal, dvs uten nødfunksjon. Da må en ut med ca kr 30000,-

På denne kan du kan sende e-post, men det går tregt og koster noe mer enn vanlig til landjorden.

For kyst-,nordsjø- og middelhavseilere kan det neppe være den helt optimale løsningen. Bruker heller pengene på piker, vin og sang. :wink:

Ja og nei og ikke helt.

Mini-C som vist koster rundt NOK 16500.-.

Ganske riktig, velger du den i M-versjon fyrer du av hele GMDSS-greia hvis du trykker på "Distress" knappen. I L versjon setter den av en egendefinert alarm ved trykk på "Alarm".

På grunn av den innebygde GPS mottakeren kan du definere soner som den ikke kan gå inn i/ut av uten at melding blir sendt som epost eller annet. Global tyverialarm? I/O kan du konfigurere som du vil til å styre pumper eller å sende varsel om vann i båten osv.

Som sagt, den kan kun sende/motta enkel tekstbasert epost.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Krapyl, kan du skaffe en Mini-C for NOK 16500,- er det fint, jeg referere bare dagens pris fra en velkjent norsk maritim kjede. Jeg vil for øvrig fastholde det jeg har skrevet, og for de interesserte er vil en leverandør inne maritim elektronikk som forhandler Inmarsat-C kunne gi supplerende opplysninger.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med Iridium da?

 

Det er jo mye rimeligere enn Inmarsat systemene? Er det pålitelig nok?

 

Noen som har erfaringer eller kan synse litt?`

 

Forøvrig ser det jo ut til at det finnes APRS noder på 20m i følge den tyske websiden som det er linket til begynnelsen av dette emnet.

 

Sirdalsrypa: Hvor finner jeg posisjonen til Winlink brukerne? Er dette noe som må skrus på spesielt i Airmail?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

GeirKS du finner winlink brukere på dette kartet http://www.winlink.org/positions/PosReports.aspx

Ok, dette var jo artig.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg skikkelig inn i Winlink. Må jeg gjøre noe spesielt for å dukke opp på den siden? I Airmail eller noe annet?

 

Det har seg slik at jeg har et SCS-PTCIIe modem og har testet Winlink litt, men pga stadige radiobytter så rekker jeg sjelden å lodde nye plugger... Har nå slått meg til ro med en FT-857 til båtbruk og håper at jeg ikke skifter mening...

 

For de av dere som ikke forstår hva dette egentlig handler om så kan jeg jo si at Winlink er et system som radioamatørene bruker for å sende e-post over kortbølgeradio. Sailmail er det kommersielle motsykket, og bruker marine frekvenser for å oppnå det samme. Kiel Radio m.fl. tilbyr også dette, men Sailmail er en non-profit organisasjon og mye rimeligere. For å benytte seg av slike systemer kreves SSB-radio og amatøradiolisens eller en marine SSB radio og et dertil hørende sertifikat (LRC i Sverige, i Norge er det vel telefonisertifikatet som er aktuelt.)

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Krapyl, kan du skaffe en Mini-C for NOK 16500,- er det fint, jeg referere bare dagens pris fra en velkjent norsk maritim kjede. Jeg vil for øvrig fastholde det jeg har skrevet, og for de interesserte er vil en leverandør inne maritim elektronikk som forhandler Inmarsat-C kunne gi supplerende opplysninger.

Litt supplerende opplysninger.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...