Jump to content

Victron Smartshunt - rydde i kabler i samme slengen


Goddis77

Recommended Posts

Har bestilt meg en Victron Smartshunt 500 som jeg tenkte å montere senere i uken.

Som jeg har nevnt i annet innlegg relatert til bytte av dynamo, så har jeg litt dingser som jeg lurte på å rydde opp i i samme slengen.

 

Skjema for dette er som følger:

0049FFFC-2621-4B1A-9006-C79D33DC2DC4.jpeg.95b5405b3ecd5a8cf68d71194564a636.jpeg

 

Har 4 brytere for strøm. Motor, Service, Baugpropell og kjøleskap.

 

Teorien er at det er koblet opp et skillerele(?) her med et bosh rele som kobler sammen forbruk og start batterier ved bruk av dynamo.

Og at det på bunnen er en shunt av et gammelt slag som går til strømmålere jeg har ved instrumentpanel.

 

Bosch releet er allerede koblet vekk de tynne kablene på som gikk til dynamoen.  

 

B4DA2E1C-B591-4EAB-A43A-AF6ADE0407B3.jpeg.98d5a9deac6666dd07bcfb3e667191e3.jpeg

 

B6F41CA6-1074-4EC0-935A-DF6CF2E4908E.jpeg.5224393f522aaed8b270321cdedde38a.jpeg

 

 

535DDC48-B408-4068-934B-1AD55CAA1C39.jpeg.f2a5b268556b6a7cc1a9f2415c903ef6.jpeg

 

Har koblet opp et BEP VSR på annen lokasjon i båten som overtar jobben med sammenkobling av batterier både for dynamo og batterilader, så det som er koblet over er egentlig overflødig.

 

Så spørsmålet er -> er det bare å koble vekk alt sammen, og trekke kablene direkte til batterivender?  

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Her var det mye som skurret i noe som burde være et forholdsvis enkelt skjema. 

 

Grønn:

Er dette en hovedbryter som slår av strømmen til en hovedbryter og til et skillerele? Om dette er tilfelle lurer jeg på hvorfor du mener det skal være slik?

Og er det slik at hovedbryter "service" kun er ment for å bryte strømmen til neste hovedbryter "kjøleskap"? 

 

Blå:

Hva slags komponenter er dette? Er det start- og forbruks-batteri? 

 

Rød:

Er dette bare et rent koblingspunkt, eller er det noe annet spennende? Kanskje "D+"? 

 

_20210608_003105.JPG.6402d435e075c0a6e89a1b51e9e18625.JPG

 

Ellers forstår jeg ikke hva skillereleet skiller. Er det ment at det skal skille baugpropell fra dynamo? 

 

Bosch releet styres åpenbart av en hvit og en sort brun dobbelkabel, og denne har du allerede koblet vekk. 

 

Goddis77 skrev for 6 timer siden:

Så spørsmålet er -> er det bare å koble vekk alt sammen, og trekke kablene direkte til batterivender?  

 

Selve spørsmålet ditt er det veldig vanskelig å svare på da jeg ikke forstår skjemaet ditt. Ikke ser jeg noen batterivender i skjemaet heller. Jeg oppfatter at du lurer på hva som skjer dersom du fjerner "Bosch releet" og tilhørende kabling. Dette var mildt sagt forvirrende, men slik jeg leser skjemaet så vil da ikke venstre batteri få lading med mindre du legger en batterilader i kjøleskapet og samtidig slår på hovedbryter "service" og hovedbryter "kjøl". 

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motor - Service - Baugpropell - Kjøleskap , dette er batterivendere.

 

Bildene over viser de forskjellige komponentene i den rekkefølgen de står på skjemaet.

De ble diskutert i denne tråden her relatert til dynamoen jeg hadde trøbbel med, og jeg begynte fokuset på dette her når jeg måtte kartlegge en del kabling i den prosessen.

 

Boksen på toppen som er kommentert i innlegget som er linket her, tror noen at er et mekanisk batteri skillerele. Jeg har aldri sett et slikt som det der før, så jeg er blank på hva det der er. 

 

Siden jeg nå har en 120 amp dynamo, og jeg har satt opp BEP VSR, så vil Bosch releet forsvinne. Da denne mest sannsynlig koblet sammen batteriene ved bruk av dynamo.

 

Shunten under (som vi mest sannsynlig tror det er), går til noen strømmålere mest sannsynlig. Ikke fått målt kablingen der enda.

45D3326B-7A5F-4FAB-BAF1-DAFFE7DC127F.jpeg.0d1a70ea8faca4cc44494e30e02c9ed5.jpeg

 

Batterilader og BEP VSR er koblet opp direkte mot batteriene i et skap nærmere batteriene. Victron Smartshunten kobler jeg også opp rett ved batteriene. Så dermed er alt over egentlig overflødig tenker jeg, og kan dermed fjernes. Foruten batteribryterne selvfølgelig.

 

Vurderte å ta tak i dette nå når jeg først holder på, men kan være jeg utsetter til over sesongen og.

Fokuset med shunten nå er å få et overblikk over forbruket vi har.

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 6 timer siden:

Boksen på toppen som er kommentert i innlegget som er linket her, tror noen at er et mekanisk batteri skillerele. Jeg har aldri sett et slikt som det der før, så jeg er blank på hva det der er

 

Snakker vi om reléet og sikringene i boksen, eller om dingsen med kjøleribber. Innlegget som nevner mekanisk skillerelé snakker nemlig om dingsen med kjøleribber. Det er isåfall  vanskelig å se noe mekanikk på den dingsen der. Jeg ville nok gjettet på en halvleder, rett og slett det som normalt kalles "enkel diode med kjøleribbe".

 

Goddis77 skrev for 19 timer siden:

 

B4DA2E1C-B591-4EAB-A43A-AF6ADE0407B3.jpeg.98d5a9deac6666dd07bcfb3e667191e3.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

X10an skrev 23 minutter siden:

Jeg ville nok gjettet på en halvleder, rett og slett det som normalt kalles "enkel diode med kjøleribbe".

 

Hvilken funksjon vil den da ha?

 

Virker for meg som den er koblet mellom hver side av batterivenderen for motor.

Link to post
Share on other sites

Den leder strøm fra forbruksbatteriet som lades av generatoren, og til startbatteriet. Akkurat som skillediode. Den største forskjellen er at her kan hele tiden startbatteriet trekke strøm av forbruksbanken, men forbruksbanken kan ikke tappe startbatteriet. En "ulempe" er et spenningsfall på rundt 0.5 volt under lading av startbatteriet, men det er her Bosch reléet kommer inn i bildet, for å lade fullt på startbatteriet også. Men på dette oppsettet bør som sagt generatoren stå på forbruksbanken.

 

Alternativt kan det være ment at eneste funksjon skal være at den automatisk skal koble forbruksbanken til startbatteriet som en ekstra boost under hver eneste start. 

Link to post
Share on other sites

X10an skrev 34 minutter siden:

Den leder strøm fra forbruksbatteriet som lades av generatoren, og til startbatteriet. Akkurat som skillediode. Den største forskjellen er at her kan hele tiden startbatteriet trekke strøm av forbruksbanken, men forbruksbanken kan ikke tappe startbatteriet. En "ulempe" er et spenningsfall på rundt 0.5 volt under lading av startbatteriet, men det er her Bosch reléet kommer inn i bildet, for å lade fullt på startbatteriet også. Men på dette oppsettet bør som sagt generatoren stå på forbruksbanken.

 

Alternativt kan det være ment at eneste funksjon skal være at den automatisk skal koble forbruksbanken til startbatteriet som en ekstra boost under hver eneste start. 


Ok.

Takk for info.

 

Tenker at dette tas vekk nå eller til vinteren. Får se hva jeg får tid til før helgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...