Jump to content

Maritim 280 vs. Aquaquick 270 med 8hk


trydis

Recommended Posts

Har i dag en Maritim 280 gummijolle og oppgraderte før sesongen fra 5 hk 2-takt Yamaha til 8 hk 2-takt Tohatsu. Liker ikke helt hvordan den oppfører seg når båten skal plane og jeg er alene i båten. Jeg må langt fremover og det føles unødvendig tungvindt.

 

Vurderer en Aquaquick 270, som er noe bredere og tyngre.

 

Noen som har gjort et liknende bytte og har lyst til å dele erfaringer? "Samme ulla" eller bedre?

Link to post
Share on other sites

Har nå en Maritim 280 med 8 Hk Susuki og som du sier må en flytte seg frem for å få den opp og er man to stykker i båten er ikke oppførselen på ful fart noe å skryte av. Den hopper og styrer mye.

Min erfaring er vel heller at skal en ha en båt som oppfører seg bedre er det større lengde som skal til og ikke større bredde. Hadde tidligere en Grans 310 med 15 HK og den gikk som på skinner.

Link to post
Share on other sites

Hva med å forsøke med en hydrofoil på motor? Har ikke forsøkt det selv, men flere videoer på Youtube viser god effekt mot dette problemet. Gikk selv opp fra 280 til en West 320 i år. Med en 6hk på hekken og 80kg ombord gjør den nesten 16knop og ingen problem med at den setter seg på rompa før den kommer i plan. 

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Bårdp skrev 10 minutter siden:

Får håpe den oppfører seg bedre en den 280 gummibåten.


Blir spennende å høre dine erfaringer. Men rib skrog og økt vekt, så er det jo mye som skulle tilsi det. 
 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått testet MTM 310 RIB med 8 Hk Susuki. Går som en kule og planer med to presjoner 90 + 60 kg. Helt annen og langt bedre oppførsel en den 280 gummibåten. Kjempefornøyd så langt. Eneste mangelen var at splintene som skulle holde årene sammen manglet. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...