bjoris Startet 9.November.2005 Del på Facebook Startet 9.November.2005 Vi har ikke pleid å drikke vannet direkte fra tanken, men med nesten ny båt og formaninger fra forrige eier at han brukte konserveringsmiddel (tabletter, husker ikke merket) så var det helt fint å drikke iflg han. ja, jo det hadde jo vært praktisk tenkte vi: Vi var skeptisk, men hev ned på tabletter når vi fylte tanken før vi dro på langturen i sommer (henteturen). Resultatet var masse ørsmå "ubåter" i vannet. Sikkert godt drikkendes, men vi har fortsatt vår policy, men tenkte å høre hva andre gjør og evt om det er grunn til å være skeptisk til små ubåter i vannet Glemmer jo til stadighet å fylle 5 liters duken når vi er på tur... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
GeirFrode Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Vi drikker aldri vannet fra tanken. Synes ikke noe om å drikke vann som har vært i tanken i flere uker. Kan strekke meg til å bruke vannet fra tanken til å koke poteter i, men ikke lenger. Har alltid med en 10-liters kanne beregnet for matlaging og kaffe. I tillegg har jeg en sånn 5-literskanne man kjøper i butikken som reserve. Og så har jeg som regel noen flasker Farris e.l. liggende i kjøleskapet sammen med annet tørsteslukkende drikke. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Tar en rensing av tanken med klorin annenhvert år eller så og drikker vannet. Har aldri hatt noen problemer med det. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Victora III Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Har vært litt skeptisk til å drikke vannet. Har tenkt at det liksom ikke noe vits å ta sjansen på magesjau når en først er på sjøen. Men egentlig tror jeg ikke det er noen grunn til å engste seg. Har en relativt hyppig utskiftning bør det ikke være problematisk om tanken er ren. Har ved noen anledninger drukket vannet uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Jeg svaret "nei" men ikke fordi jeg er pyse -- skulle gjerne ha drukket vannet, jeg har drukket så mye kaffe opp igjennom tidene at jeg er galvanisert innvendig. I alle fall skulel jeg våge å drikke vannet etter at jeg sjauet tanken og klorinerte hele systemet i sommer. MEN jeg foretrekker å være safe av hensyn til mannskapet. Båttur med tre magesjauende sytende Chrapyler og ett hypokondrisk Quindebest er ikke akkurat det beste for båtlivet. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Arnstein Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Dersom vannet smaker friskt, er det bare å drikke. Jeg tapper tanken så tom jeg greier på høsten. Vil alltid være 3-4 liter igjen regner jeg med. På våren fyller jeg opp, drikker og er glad til. Ingen magesjau så langt. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
GeirKS Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Jeg drikker alltid fra tanken og gjør det i alle båter jeg er ombord i. Det har vel aldri skjedd at vannet har gjort meg syk... Geir Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Har aldri drukket fra tanken så langt, kun fra medbrakte 5 liters kanner. Men om det har noe for seg, se det er en annen sak. Jeg diskuterte dette med en tildligere kollega som hadde båt. Han hadde hatt den samme båten i 17 år, aldri rengjort tanken eller tømt den for vinteren, og drakk av vannet rett fra tanken. Hadde aldri blitt syk i følge ham selv. Han hadde diskutert dette med en professor en gang som visstnok kunne en del om dette, og han hevdet at om man lot tanken være i fred så ville det danne seg en sunn bakterieflora nedi der som faktisk sørget for å bekjempe de farlige bakteriene som eventuelt fulgte med vannet ved fylling. Mulig dette stemmer, men jeg har ikke noen dokumentasjon på det da... Uansett, jeg tok nåen Klorin behandling på tanken i Viksunden i sommer, da det enkelte ganger kom litt brunalger ut med vannet. Synes det ble rent og fint, meg jeg måtte skylle gjennom en del ganger før klorlukten forsvant. Noe tidkrevende når man kun har manuelle pumper på vaskene . Men det gikk nå det også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Marø Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Jeg svarte Ja, har konservert vannet. Sannheten er at jeg bruker vannet til kaffe. D.v.s. kun kokt vann. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Mener å ha hørt at i seilskutetiden råtnet vannet og ble drikkende igjen 3 ganger og deretter var holdbarheten "uendelig". Vet ikke hvor lange disse syklusene var men regner med det var snakk om en del måneder. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
SiA Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Litt OT: Minner om inspeksjon i UNIFIL, Nå gutter; hva gjør dere med drikkevann? Sv: Først siler vi det; hmm: utmerket; så koker vi det; hmm: enda bedre; så tilsetter vi desinfeksjonstabletter; hmm: glimrende!; så drikker vi ØL! Mvh. Sindre Sitér dette innlegget Link to post
nelson Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Vi er familie på 4, har ny båt med vanntank på ca 150 liter, på vår 3 ukers ferietur i sommer ble tanken stort sett fylt opp annenhver dag fra forskjellige marinaer, vannet blir brukt til dusj, matlaging, kaffe, og som drikkevann det smaker godt og holder seg kjølig siden tanken befinner seg i bunn av båten. Jeg har ingen betenkligheter med dette så lenge anlegget holdes rent. Tanken blir tømt hver høst, og det blir igjen noen liter på tanken, når vårpussen er klar er det bare å legge en klortablett i tanken med vannet fra i fjor, la den få tid til å oppløse seg, deretter starte fylling av tanken, samtidig som alle kraner åpnes og man pumper ut 30 - 50 liter igjennom hele anlegget.... Friskt norsk kildevann på tanken igjen !! Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Jeg svaret "nei" men ikke fordi jeg er pyse -- skulle gjerne ha drukket vannet, jeg har drukket så mye kaffe opp igjennom tidene at jeg er galvanisert innvendig. I alle fall skulel jeg våge å drikke vannet etter at jeg sjauet tanken og klorinerte hele systemet i sommer. Vi som har vært med her en stund vet jo hva du drikker - ihvertfall på flybridgen.... Jeg drikker alltid fra tanken og gjør det i alle båter jeg er ombord i. Det har vel aldri skjedd at vannet har gjort meg syk... Geir Har også alltid drukket vannet fra vanntanken - helt til jeg fyllte noen liter diesel på den. Ble ikke helt det samme etterpå..... Mener at smaken er borte nå men det sitter liksom i bakhodet... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Gunga Din Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Har en 5-liters dunk i kylen till drikkevann. vattnet fra tanken användes till matlagning, kaffekokning o allt annet... dusj etc.!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mariell Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Drikker vannet fra tanken. Har gjort det fra alle båtene jeg har hatt de siste 22 årene, har aldri hatt noe problemer, Resten av familien er mer reserverte, så vi har med flaskevann, men gubben sjøl er så vrang at jeg kun drikker "tankvann". 2-3 glass morgen og kveld. + masse kaffe resten av dagen. Regner med at desifisering av kroppen med en Cognac eller Akeveitt med jamne mellomrom har en preventiv virkning. Vannet på Balticen smakte forferdelig når vi overtok den i våres. Etter noen gjennomskyllinger var det drikkenes. Men planen var å få gjort dem rene nå vi vinter. Jeg har reist rundt i mesteparten av verden i 30 år. Har aldri vært noe forsiktig med hva jeg har spist eller drukket. Kun EN gang har jeg fått magaproblemer. det var etter noen drinker (med isbiter) på ei luguber sjappe i Santa Marta i Colombia ( 1981). Der var det isbitene som ga oss ei runde på potta. Så det er jo mulig at man er blitt noget herda med åra. Mariell Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Fjordutsikt Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Nei, vannet blir benyttet til oppvask, tannpuss, kroppsvask. Vi benytter vannet til matlaging men da kokes det og til kaffe. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Har en 5-liters dunk i kylen till drikkevann. vattnet fra tanken användes till matlagning, kaffekokning o allt annet... dusj etc.!! Samme her. Har en pumpe som pumper fra den lille tanken og en som pumper fra den store. De siste 20 cm har de felles utløp. Sitér dette innlegget Link to post
junkern Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 JEg drikker også vannet rett fra tanken og har ikke hatt noe problemer med det. Nå skal det være sagt at jeg bor i båten, og fyller stort sett tanken en gang i uka. Pleier også å la alle kraner så åpne når jeg fyller slik at det blir bra gjennomstrømning. Vannet er friskt og fint og har har i hvertfall aldri blitt dårlig av det. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Folk er blitt svært bortskjemte på drikkevann - salget av flaskevann viser det til en viss grad. Vann som står i en relativt liten plasttank vil ikke smake veldig godt, men hvis vannet som fylles er som vann fra springen pleier å være blir det ikke farlig å drikke av å være på tanken i båten. Det er smaken som avgjør for meg også, cola, kaffe og øl dekker behovet men litt irriterende at så mange mener vann ikke kan drikkes hvis det ikke kommer fra en flaske. Eller at det ikke går an å være i en båt eller på en hytte en uke uten tilgang til dusj, eller alt annet en forventer å ha tilgjengelig overalt hele tiden............... Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 10.November.2005 Del på Facebook Svart 10.November.2005 Her på berget har vi Mjøsa både som arkipelag og drikkevannskilde. Derfor burde jeg kunne hente drikkevann helt enkelt fra en pøs som slenges overbord, men det gjør jeg ikke. Mjøsvann koker jeg kaffe på og lager mat med, pusser tenna i, men drikker det ikke. Det kunne jeg sikkert gjort, men (lett)øl smaker bare så mye bedre! Tester av drikkevann på plastflaske i butikk har vel ikke oppnådd særlig gode resultater, kommunalt vannverk er visstnok minst like bra, men lagret over tid ombord kan sikkert smaken bli så som så. "Törstig av naturen, som de andra djuren, därför han ock vin planterat har" (Gubben Noach) Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Anonym Svart 10.November.2005 Del på Facebook Svart 10.November.2005 (redigert) Det er klart jeg drikker vannet fra tanken! Renset tanken for et par uker siden, da det nok var 15 år++ siden det ble gjort, og vannet smakte veldig dårlig. Etter rensingen (med klorin) smaker det utmerket, og jeg blir definitivt ikke dårlig av det. Men så bor jeg i båten og da, fyller tanken ca 1 gang i uka (60 liters tank) Den tiden jeg hadde båt i Øyeren/Glomma (1994-2001) drakk jeg forøvrig vannet der, sørget for å ikke drikke i nitelva, men så fort jeg var så langt ute som deltaet drakk jeg vannet med god samvittighet.. Så er jeg gammel speider og da, har blitt vant til å drikke vann fra ymse kilder gjennom mine 18 år der.. Redigert 10.November.2005 av Anonym (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.November.2005 Del på Facebook Svart 10.November.2005 (redigert) Ble litt overrasket av denne pollen - hadde regnet med at alt. 2 var "vinneren". Med unntak for de som har et eller annet problem med vanntanken så burde deltakelse på en videoinspeksjon av kommunens rør frem til springen være god medisin. Tipper dette ville kurert redselen for magesjau pga. forurensing ombord (dessverre ville det vel ført til at folk kjøpte Imsdal og tømte på vanntanken...). Drikker vannet ombord med velbehag. Dog drypper jeg i litt sølvjodid(?) av og til for å være sikker på at det holder seg. Redigert 10.November.2005 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 10.November.2005 Del på Facebook Svart 10.November.2005 Tar en rensing av tanken med klorin annenhvert år eller så og drikker vannet. Har aldri hatt noen problemer med det. Dette er hele hemmeligheten, jevnlig rensig av tank og slanger. Er vannet du fyller på rent så er det ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 10.November.2005 Del på Facebook Svart 10.November.2005 Jeg drikker alltid fra tanken og gjør det i alle båter jeg er ombord i. Det har vel aldri skjedd at vannet har gjort meg syk... Geir Det samme har vi gjort i 30 år ( fra jeg var med far i 10 års alderen til i dag ). Har aldrig tilført tanken noe konserveringsmiddel, men har gjort tankene rene ca hvert annet år, da med hjelp av klorin. Må si jeg heller ikke kjenner til noen som ikke " våger " å benytte vannet fra tanken ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.November.2005 Del på Facebook Svart 10.November.2005 (redigert) Hei. Bruker vannet fra tanken på samme måte som hjemme, og det har vi gjort nå i snart 20 år. Det vil si koker poteter, lager kaffe og drikker vannet slik det er dersom behovet for det siste skulle være tilstede. Men det er heller sjeldent, det måtte være dersom en skulle skylle ned en hodepinetablett. Foretrekker øl til maten, gjerne en kald lettøl. Ellers drikker skipshunden vannet uten problemer. Og det digre Labrador-beistet på 47 kg har faktisk en svært følsom mage. Kan heller ikke huske av noen av oss noen gang har hatt magetrøbbel på båttur. De siste 2 - 3 årene har tank, slanger og kraner rengjøres med klorin hver vår (før det renset vi ikke i det hele tatt). I tillegg skrubbes tanken innvendig manuelt, også hver vår. Jeg har stort og godt lett tilgjengelig mannhull. Lars H. Redigert 10.November.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.