pete Svart 12.November.2005 Link til dette innlegget Svart 12.November.2005 Gjør ingenting med tank eller rør, kan kanskje vurdere å desinfisere med klorin. Har alltid drukket vannet fra tanken, aldri noe problem. Dvs. utover det evige problemet med at "det er liddeli flaut å gett å drekke bare vann", holder for nesa og truer det ned. Neida, det har aldri skapt problemer. Rederinnen derimot er sartere, hun sverger til medbragt 5-liters kanne med vann som byttes daglig. Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 12.November.2005 Link til dette innlegget Svart 12.November.2005 Drikker vannet rett fra tanken. Kalt vannet går gjennom et stort kullfilter, mens varmt vannet ikke blir filterert gjennom filter. Teorien her er at varmtvannet er bakterie fritt etter oppvarming. Ellers fyller jeg tanken med nytt vann for hver tur. Har koblet en kran på sjøvanns inntaket til motoren som kan skrues over på ferskvanns tanken. Den bruker jeg til å tømme ferskvanns tanken ved hjelp av motoren etter hver tur og som bonus, står det fersk vann på motor kjølingen. Så her slår jeg to fluer i en smekk. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 12.November.2005 Link til dette innlegget Svart 12.November.2005 Jeg renser tanken med Klorin og skyller godt gjennom et par ganger om våren. Første tankfylling tilsetter jeg en pose natron. Kaldtvannet går gjennom kullfilter fra Biltema. Vannet er absolutt drikkbart og smaken er akseptabelt, men jeg tror det hadde smakt bedre om det hadde kommet fra en ståltank og ikke, som hos meg, fra en innstøpt tank i glassfiber / polyester. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Intruder Svart 12.November.2005 Link til dette innlegget Svart 12.November.2005 Seiler skrev: ..... Har koblet en kran på sjøvanns inntaket til motoren som kan skrues over på ferskvanns tanken. Den bruker jeg til å tømme ferskvanns tanken ved hjelp av motoren etter hver tur og som bonus, står det fersk vann på motor kjølingen. Så her slår jeg to fluer i en smekk. Den var ikke dum, dette var en ide som det må sjekkes ut muligheter til å gjennomføre... Intruder Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 12.November.2005 Link til dette innlegget Svart 12.November.2005 Seiler: "Drikker vannet rett fra tanken. Kalt vannet går gjennom et stort kullfilter, mens varmt vannet ikke blir filterert gjennom filter. Teorien her er at varmtvannet er bakterie fritt etter oppvarming." Men så drikker du vel heller ikke vannet fra varmtvannstanken? Jeg ville ikke tatt sjansen på at det var bakteriefritt, i alle fall ikke hvis det bare hadde gått på oppvarming fra kjølesystemet. Etter noen tids landligge vil temperaturen ha sunket, og noe av vannet være erstattet med vann fra hovedtanken som da går utenom kullfilteret... De fleste relevante bakterier har vel sitt vekstmaksimum ved 37 grader, og det er ikke nødvendigvis så langt fra den temperaturen vannet i varmtvannstanken vil holde i slike situasjoner. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Havbris Svart 12.November.2005 Link til dette innlegget Svart 12.November.2005 Har alltid drukket vannet fra tanken som fra springen hjemme, og har aldri hatt magesjau hos mannskapet. Men jeg renser varmt- og kaldt-vannssystemet med klorin hver vår, for å være på den sikre siden. Det er jo tross alt ikke så stor kostnad eller jobb å fylle og tømme tanken 3 ganger. Eneste ulempe med dette er at vannpumpen får kjørt seg en del under operasjonen. Samt kanskje at klorinen muligens kan svekke komponenter i vannsystemet den tiden rensingen tar? Sitér dette innlegget Link to post
ironman Svart 12.November.2005 Link til dette innlegget Svart 12.November.2005 ikke noe problem vis du bruker Kullfilter ,jeg drikker vann rett fra tanken uten tilsetninger i vannet Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 Ja, vi drikker vannet rett fra tanken har aldri hatt problemer med det.... Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
h2o Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 Renser tanker, manuelt med oppvask kost og Salo først. For så å skylle gjennom med klorinblanding. Deretter skyller jeg med rent vann ett par ganger og sjekker at klor lukt/ smar er forsvunnet. Er ganske trygg på å drikke dette. Dersom vann har stått lenge på en plasttank tar det smak og det kan derfor være en fordel å skifte det helt ut relativt ofte. Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 14.November.2005 Link til dette innlegget Svart 14.November.2005 (redigert) Tror dere at landets ca. 20000 fiskere går på supern og kjøper flaskevann? I løpet av mine snart femti år som fisker har jeg aldri hørt om noen som ikke drakk vann fra tanken ombord. Har heller ikke hørt om noen som har blitt dårlig av det. Redigert 14.November.2005 av gunped (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.November.2005 Link til dette innlegget Svart 14.November.2005 gunped skrev: Har heller ikke hørt om noen som har blitt dårlig av det.Ja, er det i hele tatt noen her som har blitt dårlig av å drikke vann fra tanken ombord, eller har hørt om noen som har blitt det? At lunka tankvann kan smake litt "dafft", er en annen sak. Brunt flaskevæske fra kjøleskapet er jo noe annet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avsluttet Svart 14.November.2005 Link til dette innlegget Svart 14.November.2005 Drikker hvis vannet er forholdsvis nytt, mest i form av kaffe. Fort gjort å tømme tanken en gang i blant. Vi hadde en jedematic kaffeautomet på jobb en gang i tiden, den tror jeg ble rengjort med eddik en gang i blant. Noen her som bruker denne metoden på vanntanken i båten? Ellers slukker jeg gjerne tørsten med mineralvann, farris etc. Sitér dette innlegget Link to post
SpaceCab Svart 15.November.2005 Link til dette innlegget Svart 15.November.2005 Drikker vannet fra tanken. Vi har aldri hatt problemer med det. Tanken tømmes ofte da vårt vannforbruk er stort. Sitér dette innlegget Link to post
EspenE Svart 16.November.2005 Link til dette innlegget Svart 16.November.2005 Henger meg på her. Drikker ikke vannet fra tanken av, sannsynligvis, ren paranoia. Fyller opp 4-litere hver gang vi er i havn og bruker det til alt fra drikkevann til kaffekoking. Et vennepar har imidlertid helt motsatt syn. Der benyttes, til og med, vann fra varmtvannsbereder til "rett i koppen" kaffevann. Litt lunkent til tider, men de har nå aldri hatt noen mageproblemer med det. Sitér dette innlegget Link to post
r-edholm Svart 18.November.2005 Link til dette innlegget Svart 18.November.2005 Bruker vannet uhemmet. Men det blir nok blandet med saft ol. Men jeg passer på å ha friskt vann før vi legger ut på tur. Sitér dette innlegget Link to post
scandman Svart 21.November.2005 Link til dette innlegget Svart 21.November.2005 Har aldri hatt problemer med vannet - drikker "rett fra tanken". MEN det hender jeg kvir meg for å drikke vannet fra springen hjemme... Henger meg på dem som mener at ved rask sirkulasjon - så bør det vel ikke være noen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Gammel tråd, men er vel like aktuell den dag i dag... Jeg har kviet meg for å drikke rett fra krana, men konklusjonen av denne tråden er at jeg egentlig kan droppe å dra på vannflasker og heller lepje i meg kranvann og koke kaffe på det til jeg blir brun i øyeeplet. Jeg har ståltank på litt over 100ltr og trykkpumpe med sil. Tapper tanken tom på høsten og tar ut pumpen og evt renser silen. Dog har jeg ikke renset tanken før fylling på våren, bare fylt opp med rent vann. I havna har vi rent kommunalt vann så her er nok vannkvaliteten uten problem. Tror jammen jeg skal prøve meg på tankvannet... må bare sjekke en liten ting først... jeg kom nemlig i går til å velte vannsugeren med diesel/parafin/olje/saltvann-bunnslam (som jeg hadde sugd opp fra kjølsvinet) over vanntanken og jeg er usikker på om noe kan ha sivet inn ved tankmåleren. Får vel lukte på vannet før jeg tester kvaliteten oralt :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Proxor Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 bruker bare vannet dersom eg må vaske hendene eller vaske saltvann av vinduene evnt gulve etter ein fisketur. sikkert liten sjangs for at det skjer men man vet jo heller alderi vilke pøbler som kan ha gått forbi og tenkt at det ville vert morrsomt og pissa nedpå eller evnt hellt nedi noe annet drit på vanntaken hehe. synest heller ikke at vannet eg fyller på båten fra slangen på bryggene smaker så godt så vannet heime i springen så er mest derfor eg ikke drikker det. Sitér dette innlegget Link to post
Pondu_s Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Drikker vannet fra tanken uten betenkeligheter,største årsakt til magesjau etter å ha drukket springvann eller vann fra tank er ureinslighet har jeg blitt fortalt av min bror som jobber med dette. Dvs folk er feks på do å tørker seg bak uten å vaske hendene etterpå ,forså å ta på armaturet på kjøkkenet eller andre steder så kommer nestemann å drikker rett fra krana med renneræv som resultat, så ringes det til komunen som kommer å tar prøver fra utekrana med fine prøveresultater. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Drikker vannet fra tanken, men kun i form av kaffe. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
VannTro Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 (redigert) Vi har aldri benyttet vannet fra tanken til drikkevann. Har med 20 liters kanne som holder i massevis mellom vannhullene. Dette er sikkert bare tull og tøys og jeg er helt sikker på at vi fint kunne drukket det som er på tanken. I fjord tok jeg ut tanken og tok den hjem. Der ble den vasket så den så ut som ny. Likevel, når man skal fylle opp systemet etter å ha tømt tanken, så kommer det en del luft sammen med vannet til å begynne med. Dette resulterer i at man får god fart gjennom slangene frem til kranen og da kommer det flak som ser mindre innbydende ut. Dette stopper å komme etter en stund og det finnes da ikke synlige partikler lenger. Jeg forsøker å tappe ut vannet etter hver helg/ferie og fyller nytt. Det vil si at bortsett fra partiklene som kommer(sammen med luften) de første minuttene er vannet helt ferskt fra en ganske ny-renset tank. Likevel, de partiklene som kommer til å begynne med fører til at det er lite fristende å drikke selv om jeg vet dette bare er tull og at vannet som sådan sikkert har like høy kvalitet som det vi har med på kanna. Psykologien spiller oss et puss kan man vel si....... Redigert 17.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tom-ass Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Nei, ferskvannet som drikkes som tørstedrikk oppbevares på flasker og dunker. Men alt annet vannbruk går via båtens vannsystem. DVS jeg pusser tenna, koker kaffe, vasker opp, dusjer, tilsetter i maten, mm. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 gentron skrev On 16.8.2012 at 23.34: Dvs folk er feks på do å tørker seg bak uten å vaske hendene etterpå ,forså å ta på armaturet på kjøkkenet eller andre steder så kommer nestemann å drikker rett fra krana med renneræv som resultat, så ringes det til komunen som kommer å tar prøver fra utekrana med fine prøveresultater. +1 Nesten alltid folk som har klart å spre sin egen mansjit som er problemet. Og ikke sikkert at en alltid kan skylde på andre heller.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Jeg har alltid pleid å ha med egne kanner med drikkevann, men i det siste har jeg begynt å bruke tankvannet til drikke også. Merker ingen forskjell egentlig, det er jo samme vann! Jeg pleier å rengjøre tanken hver vår på følgende måte: Fyller på en halvliter klorin på tom tank, og fyller på 10-15 liter vann. Tapper i alle kraner til det lukter klor, slik at slangene også fylles med klorvann og brunt belegg løses opp. Deretter lar jeg det stå minst et døgn, før jeg tapper utog skyller godt gjennom med rent vann før tanken fylles igjen. Så er tanken ren, og jeg er klar for en ny sesong med rent vann og god samvittighet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 (redigert) Har drukket vann fra vanntanker siden 1958, det er så godt som det vannet der du fyller. Jeg desifiserer vanntanken hver vår og setter den på skylling et par-tre ganger i sesongen (April/oktober). PS. fikk feil info fra Lilleborg i det innlegget. Sendte en ny mail til Lilleborg nå er svaret dette. Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå. Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank. Klorin må ikke benyttes i aliminiumstank. Redigert 17.August.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.