Jump to content

Drikker dere ferskvannet fra tanken?

bjoris

453 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Folk er blitt svært bortskjemte på drikkevann - salget av flaskevann viser det til en viss grad. Vann som står i en relativt liten plasttank vil ikke smake veldig godt, men hvis vannet som fylles er som vann fra springen pleier å være blir det ikke farlig å drikke av å være på tanken i båten.

Det er smaken som avgjør for meg også, cola, kaffe og øl dekker behovet men litt irriterende at så mange mener vann ikke kan drikkes hvis det ikke kommer fra en flaske. Eller at det ikke går an å være i en båt eller på en hytte en uke uten tilgang til dusj, eller alt annet en forventer å ha tilgjengelig overalt hele tiden...............

:yesnod:

Selvfølgelig drikker vi vannet fra tanken. En gang i mellom (hvert år?) tømmer vi tankene helt ned, og vasker dem innvendig. Strengt tatt burde man nok skiftet ut slangene isteden. Tror nok det som måtte være av uhumskheter sitter i slangene, ikke i tanken.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Tror nok det som måtte være av uhumskheter sitter i slangene, ikke i tanken.

Klorinbehandlig løser opp det meste av uhumskheter i slangene. Men husk at dersom du har sil i tuten av kranen, må den fjernes slik at den ikke tettes til av alt som har løst seg opp i slangene under behandlingen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ståltank er muligens tingen. Min ble satt inn i 1984 og har aldri siden blitt tilført annet enn ferskvann. Ingen rensing, ingen tilsetninger, aldri åpna for inspeksjon så vidt jeg vet, og ingen problemer. Det samme med resten av rørsystemet ombord; akkurat som hjemme, det blir bare brukt og aldri rensa. Systemet blir drenert før frosten kommer og fylt opp igjen med engang det blir varig frostfritt. Tapper en liten liter med avsetninger fra røra fra alle kraner før det er kildeklart igjen for resten av sesongen. Drikker det rett av springen.

Når jeg tenker meg om så har jeg stort sett pleid å bruke av tankvannet til tannpuss, selv om vi har med femliters kanner med drikkevann.. Så da er jeg nok like utsatt for eventuelle bakterier i tanken som om jeg hadde drukket fra den :blush: . Kanskje på tide å avskaffe den obligatoriske femliteren?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Skulle jeg komme i uløkka, og ikke ha en pils for handa, :cheers: drikker både jeg og frua vannet fra tanken.

Riktignok ser jeg tendenser til at vannflasker fra en av disse mineralhodige vidunder-vannkildene av og til sniker seg ombord, men jeg er som regel kvitt dem ute i Kosterfjorden, om sola steiker som den skal uti der.

Tømmer ståltanken hver høst og har i en skvett klorin.

Skyller godt ut ved påfyll av vann om våren.

Vannet smaker fint, og det blir enda bedre om man setter ei mugge i køleskapet.

:drink:

Mvh Morty

Svarte ja, drikker ukonservert.

Sannhet med visse modifikasjoner, ikke fordi jeg er skeptisk, men fordi jeg drikker lite vann. Har som regel lager av mineralvann og skummende forfriskninger ombord, og det er helst dette vi drikker.

Men har ingen betenkeligheter med å bruke det, brukes til matlaging, kaffe/te koking, tannpuss osv.

Har også saft konsentrat som det hender vi lager av vannet ombord, dersom mineralvannsbeholdningen tar slutt (ikke så ofte).

Renser sjelden (aldri) tankene, men fyller heller lite og ofte, en mye og sjelden, slik at det er en viss utbytting av vannbeholdningen, og ikke vannet står i månedsvis i tanken.

Har ikke hatt magetrøbbel som jeg har relatert til vanninntak.

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg ville nok ikke drukket fra vanntanken til en vilkårlig båt.

Men vi har alltid drukket fra vår tank. Også fordi jeg renser den hvert år for å være på den sikre siden. Da vet jeg hva jeg har å forholde meg til. De båtene jeg har hatt som er "skrutopp" på er det lett å komme til, mens de andre skyller jeg gjennom....

Sørger for å bruke vannet, slik at jeg når fyller opp tanken er den så godt som tom.

Det har hendt at jeg ikke har renset den om høsten, men da gjør jeg det før tanken tas i bruk om våren.

I min båt er det dette filteret på kaldvannet i byssa.

Bilde

Er det noen som har noen erfaring med dette? Det er et utskiftbart filter, men jeg synes det er ganske dyrt da det koster 385 hos Maritim. Siden vi ikke drikker vann fra tanken så har jeg ikke brydd meg om å skifte det siden jeg kjøpte båten i 2001. Har som oftest plenty brus og øl med på tur. Noen som vet hvor ofte man må skifte det for at det skal ha virkning?

Er det noen som har noen erfaring med dette? Det er et utskiftbart filter, men jeg synes det er ganske dyrt da det koster 385 hos Maritim. Siden vi ikke drikker vann fra tanken så har jeg ikke brydd meg om å skifte det siden jeg kjøpte båten i 2001. Har som oftest plenty brus og øl med på tur. Noen som vet hvor ofte man må skifte det for at det skal ha virkning?

Kjenner ikke ditt filter spesielt, men mange slike filter er yngleplass for bakterier. Dette er jo også stort sett partikkelfilter, og fyller du rent vann på tanken så får du rent vann ut av springen - hva skal filteret ta da?. Personlig ville jeg kastet slike filter - tror de ofte forverrer vannkvaliteten, særlig dersom de ikke skiftes ofte.

En sikker måte å sørge for rent vann ombord er å montere en UV-lampe i tanken.

Dette dreper det aller meste av bakterier og andre uhumskheter!!! :crazy:

Vil man ha friskere vann monter man i tillegg en luftpumpe ala akvariepumpe som pumper frisk luft inn i vannet.. :lol:

Har man filter i glassbeholder kan man med fordel montere UV-lampe her også, så danner det seg ikke bakterier.. :eek:

UV-lyset hindrer også algevekst i tanken!! :fishing:

Bilde

Jeg har montert et slikt. Det er impregnert med noe sølvgreier som visstnok skal forhindre bakterievekst - om det funker, det vet jeg ikke.

Det filteret er ikke laget for å filtrere vekk bassillusker og virus, men det er et kullfilter som kan fjerne plastsmak o.l. .

Jeg smaker ingen forskjell på vannet som har vært igjennom det filteret og det som ikke har vært det. Kanskje ørlitegrann hvis vannet har vært lenge på tanken og fått en nydelig bismak av styren (GRP tank).

"Vannverksvann" er forholdsvis reint og litt klorert, så lenge en tapper fra en slik kilde tror jeg det skal mye til for å få en skadelig bakteriekultur på tanken.

Ang. syrefaste tanker så kan det også i disse bli bakterier/alger, jeg hadde tidligere en Norlin 34 med syrefast vanntank, og den så ikke pen ut da den ble åpnet for rengjøring. Vannet smakte dog bra både før og etter rengjøringen.

Lagt til: Filteret skal i følge fabrikantens anvisninger byttes hver 6. mnd eller så. Men jeg vil tro at mengden forurensing som har passert igjennom også har en viss betydning. I alle fall så har det det hvis du gfiltrerer sprit. :drink:

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)

De vannslangene som ligger ved kaiene har jeg mistanke om at har vært stukket nedi det ene og andre.

Slike vannslanger er det nok best å holde seg langt unna, ja! :lol: I båtlivet som ellers gjelder denne enkle regel ... skal vi se om den kan omskj.. omskrives: du drikker av påfyllingene til alle de som har fylt før deg?? :lol:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Lagt til: Filteret skal i følge fabrikantens anvisninger byttes hver 6. mnd eller så. Men jeg vil tro at mengden forurensing som har passert igjennom også har en viss betydning. I alle fall så har det det hvis du gfiltrerer sprit. :drink:

Geir

Ja, da er dette noe av det første jeg skal rive ut av båten til sommeren. Å skifte et vannfilter til nesten 400 kr. hver 6. mnd. som jeg egentlig ikke har bruk for i utgangspunktet blir ikke aktuelt. Hadde prisen vært en 50-lapp så kanskje.

Elles er klorinmetoden effektiv. Tek litt tid å gjennomføra, men gir god rensing av tank, røyr og kranar. Luktar som ein svømmehall i båten etterpå, men det går fort over.

Enig. Etter at jeg rengjorde tanken i august, har vannet vært forbausende friskt, selv om det luktet godt klorin før vi hadde fylt opp to ganger. Haren plan om å tilsette en kork klorin eller så ved hver fylling, forå holde det rent.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg klarer ikke med beste velvilje å forstå at det skal være så farlig å drikke vann rett fra springen (med unntak av enkelte Bergenske områder i enkelte perioder da :lol: ). At det skal være nødvendig å kjøpe vann til bensinpris og vel så det som i tillegg delvis smaker dårligere enn "rett fra springen" vann er over min fatteevne. Om en har en viss sirkulasjon på tanken, dvs. bruker vann jevnlig og fyller på igjen, kan ikke det bli dårlig vann om en ikke har særdeles skitten tank.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Jeg klarer ikke med beste velvilje å forstå at det skal være så farlig å drikke vann rett fra springen

Enig. Bruker vannet fra tanken i båten som vann fra springen hjemme.

Det går så mye vann gjenom systemet ombord at det umulig kan bli dårlig.

Det jeg imidlertid IKKE gjør, er å stikke fylleslangen ned i fyllerøret. (fyllerør)?

Store Norske Kullseilingskompani.

Drikker vannet fra tanken i den båten jeg nå har. MEN: før vi fyller vann på steder vi ikke er kjent, fyller vi litt vann i glassflaske. Er det brunt (som det er i hjemmehavnen) fyller vi ikke. Brunt vann er normalt uttrykk for høyt humusinnhold. Ofte ikke helseskadelig, men kan klogge igjen siler etc. Er vannet klart, smaker jeg på det. Smaker det ok, fyller vi tanken. Dette er ikke i nærheten av vitenskap, men har så langt fungert.

Jeg vil gjerne ha en forholdsvis rask utskifting av vannet i tanken, dvs at dusjing og andre former for vask foregår uten "vanningsrestriksjoner". Legger opp til sjokk-klorering annenhvert år. dvs at klorin tilsettes tanken, etterfulgt av gjennomvanning ved at tanken tømmes et par ganger og etterfylles fra "sikker" kilde.

Bortsett fra en viss faglig kompetanse på vannforsyning har jeg "klinisk" erfaring ved at jeg i et tidligere liv pådro meg en meget alvorlig infeksjon pga inntak av urent vann. Det er utrolig hvor lite kritisk man er til kjøleskapskaldt vann når utetemperaturen er 45 grader og alt vann i bilen holder 70 grader +!

Laholm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...