Jump to content

Hvilken K skal jeg mattslipe båten med?


tom Cognac

Recommended Posts

Det drar seg nå mot slutten av sparkling, pussing, sparkling og pussing av div. sårskader og annet på båten min. Da er det snart tid til å lakkere - alt over fenderlist (alt under fenderlist ble lakkert i fjor), men jeg husker ikke hvilken K jeg skal velge på papiret for å mattslipe - før priming og lakkering? Noen som har en formening om det? Jeg bruker eksentersliper der hvor jeg kommer til og hånd der maskin ikke er mulig. 

Kjøpt stort garasjetelt kommer til torsdag (har jeg blitt lovet) til å pakke rundt båten for å unngå sol, regn, støv og pollen.

WP_20210608_17_56_50_Pro__highres.jpg

WP_20210608_17_57_04_Pro__highres.jpg

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

LuckyFalls skrev 10 minutter siden:

Jeg vill begynt med 1200 og gått videre til 2000.

Abralon på maskin er bra for slike jobber.

 

For polering av finnish er 2000-4000 bra, og til slutt polish og sealer.

 

 

Hei - takker for svar :wink:

Jeg skal lakkere med rulle etter mattsliping - bør jeg ikke da bruke et grøvere papir?

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Knude skrev 43 minutter siden:

Jeg bruker K 180 på slikt.

Takker - da bruker jeg det også - føler meg trygg når du svarer - takker :thumbsup::smiley:

Jeg har sparklet og pusset noen steder på båten,(sårskader og tilsvarende), ville du ha primet disse stedene? Ville du evt ha primet alt som skal lakkeres? Jeg skal bruke lakken fra: https://www.dycas.no/

 

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring men har blitt fortalt at man kan legge lakk rett på gelcoat. Det vil @Solbris II  kunne svare på.  Ved lakking er det ofte vanlig å legge et lag over reparerte skader. Slipe ned overgangen før et strøk til over hele.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev for 6 timer siden:

Takker - da bruker jeg det også - føler meg trygg når du svarer - takker :thumbsup::smiley:

Jeg har sparklet og pusset noen steder på båten,(sårskader og tilsvarende), ville du ha primet disse stedene? Ville du evt ha primet alt som skal lakkeres? Jeg skal bruke lakken fra: https://www.dycas.no/

 

 

Knude skrev for 6 timer siden:

Har ingen erfaring men har blitt fortalt at man kan legge lakk rett på gelcoat. Det vil @Solbris II  kunne svare på.  Ved lakking er det ofte vanlig å legge et lag over reparerte skader. Slipe ned overgangen før et strøk til over hele.


Lakken kan brukes rett på gelcoat. Underlaget skal bare være slett og være fettfritt. 
Lakken er epoxybasert. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
index skrev for 6 timer siden:

 

Det er vel litt i seneste laget nå, to år etter at jobben er gjort?:tongue:

I tillegg til at det var et mindre godt råd.

Denne lakken flyter bedre ut når man ikke etterstryker, rull på og la den gjøre jobben sin med å flyte ut :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...