Jump to content

6 hk Mercury 4 takt som stopper når den blir varm

bjoris

Recommended Posts

Jeg har en 6 hk Mercury 4 takt som jeg overtok ved kjøp av ny båt. Motoren går ok, men er litt tung å få i gang samt at den nå viser seg å stoppe når den har gått en stund med belastning. Jeg skal først nå skifte tennplugg, men kan det være den som kobler ut når den blir varm, den får normalt med kjøling om en ser på strålen. Det skal sies at motoren nok har blitt litt hardt brukt og selger la den bare med uten ekstra kostnad når jeg kjøpte den. Da var det bare sjøvann i giroljen og motoren var nesten uten motorolje, men har gått noen timer siden vi tok over så tror nok motoren har litt tid igjen, men irriterende at en må vente til den blir kald når en er midtfjords ja:)

Har en 2012 mod av samme. Denne er også tung å dra i gang. 

Om du ikke vet når pluggen ble byttet sist kan det være lurt med en ny. Årsaken til stopp kan også ligge i bensintilførsel. Lufting tank, skittent bensinfilter, uren forgasser kan i så fall være blant mulige årsaker. Har du tatt ut pluggen etter at motoren har stoppet for å se om den er fuktig av bensin?