Jump to content

Er dette en standard gjennomføring til bensintank?


Mastiff

Recommended Posts

-morten- skrev for 2 timer siden:

Om jeg først hadde hatt tanken min ute ville jeg montert et par mannlokk og avtappingspung

 

Mannlokk er greit. Men jur på en tank som ligger helt ned i bunn av båten? Hvordan ser du for deg noe sånt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Elektrisk framdrift er som vi ser kurant for framkomstmidler som brukes daglig, eller i det minste noen ganger i uka hele året rundt. 

Fritidsbåter gjør sjelden det, så elektrisk drift er da kun aktuelt for noen få % av fritidsflåten. Dvs. de som har eller godtar marsjfart på 5-6 knop og begrenset rekkevidde.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Egentlig ikke, det var et svar til noe av Mastiffs innlegg for 4 timer siden :smiley:

Glemte å sitere det i farten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex Jeg må si meg helt uenig der, på "mellomlang" sikt. Det er ikke så mange årene til bensinen går over 30-40 kroner literen og blir omtrent umulig å få tak i. Og med faststoffbatterier og lavere priser på motorene er det nok ingen vei utenom. For min del er det helt greit med rekkevidde nå, motoren til 800 000 klarer 18 nautiske mil i 25 knop med en Zodiac, og det er en grei fisketur for meg. :smiley: Det eneste som kan hindre dette er om det kommer en form for karbonnøytral, syntetisk bensin i salg.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja.. om 30 år er det ikke sikkert vi er så mye på sjøen lengre av forskjellige årsaker :giggle:

Men ser ingen grunn til at de store oljeprodusentene ute i verden kommer til å stoppe oljeproduksjonen i løpet av vår levetid iallefall. De tenker økonomi må vite.

 

Og hvis faststoffbatterier i det hele tatt kommer da, det vil vel være en sensasjon. Iallefall om de blir kommersielt tilgjengelige i enorme mengder til betydelig lavere pris enn dagens batteriteknologi.

Nå er det 30 år siden Li-ion batteriene ble oppfunnet i Japan, så tydeligvis tar denne utviklingen noen tid.

Og vedr. rekkevidde så må jeg iallefall ha 100 nautiske mil i 25-30 knop :smiley: Evt. 50 med hurtiglading.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå mener jeg 6-8 år på mellomlang sikt, dette er teknologiskala, ikke industriskala. Og jeg er bare 56, så jeg satser absolutt på å være på sjøen om 30 år! Morfar var i god form til et par år før han døde, 99 år gammel. It's all in the genes! :giggle: Men hver til sitt bruk, selvsagt. Med dine krav må du nok vente til du kan montere havvindmølle på båten før du kjører elektrisk...

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

56 her også, men skal vel være fornøyd om jeg er aktiv båtbruker etter fylte 80. Tør ikke ta slikt på forskudd  Alt blir en bonus i disse urolige tider. 

Kjøpte min første egen båt da jeg var 36, så det er jo ikke så lenge siden. Men første gang på båttur var på slutten av 60-tallet, husker ikke mye av det  Men vet at dieselen var fryktelig billig den gangen :smiley: Hadde båtpause hele 90-tallet, dessverre.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...