Jump to content

Løfte ut en Cummins 4,2/bravo x fra vannet?

Heatseeker

Recommended Posts

Hmm. Har en Aquador 25 Wae, og har ikke så mye plass fremover foran motor. Har aldri tatt ut en motor før, så lurer derfor på om det går greit med drevet montert? Eller er det en stor fordel å få den på land? 🤞🤞

Klør meg litt i hodet mtp hvor man skal begynne? For en urutinert det definitivt greiest å ta av drevet først, eller er det andre muligheter? 

28565C16-C439-44F3-90BB-4ECEE15E7453.jpeg

60F04F32-6315-4BC5-9D25-18DDE982E6D2.jpeg

47B601F9-198C-40A6-8B9D-5E3446FAB7BD.jpeg

Posted (edited)

Du får ikke den motoren ut, før drevet er tatt av. Bilde 1 så ser du en hvit akslingbit på ca 10cm, der går drivakselen fra drevet inn, så drevet må av. Eller er det rett fram, kobler du fra strømen og og kjølevann, den svarte og grå vaieren du ser på siste bilde så to bolter i bakant på transam plata og 2 på motorfestene bak så er du der. Det er 3 løfteøre på den motoren, jeg bruker bare det på venstre side framme og høyre bak for å løfte den ut. 

Edited by freeforc

Hmm, hva er det som gjør at det er null trykk i en sylinder på en dieselmotor? Hull i stempelet, eksosventil som står åpen eller knekt råde? Har du ulyder?

Årsaken er jeg usikker på, men mistenker en ventil. Har hatt litt fukt i motorrommet tidligere, så da får jeg renset og malt opp, i tillegg til overhaling. Ingen ulyder utover at den har nok godt av en justering. 

Ok, hvis dette er 4,2 R6 blokk fra Toyota, samme som Yanmar bruker, så skal den jo være solid. Men hvis den ikke er fulgt opp, så kan jo ting skje, uansett motor..

Torsen67 skrev for 9 timer siden:

Ok, hvis dette er 4,2 R6 blokk fra Toyota, samme som Yanmar bruker, så skal den jo være solid. Men hvis den ikke er fulgt opp, så kan jo ting skje, uansett motor..

Nei det er nok den velkjente VM Motori 4,2 R6, en ca 30 år gammel design som var etterfølger til 3,6 literen som ble solgt som BMW Marine D636 på 80-tallet. I utgangspunktet ganske solid, men enkelte svakheter har jo forekommet....

Takk for tips👍 Jeg Har ikke så mye greie på akkurat dette, så får hjelp av som kan skru på disse motorene, og greit å få den inn. Sikter oss inn på båtturer i august med en motor som maler som en katt 🤞