Jump to content

Hjelp til feilsøking kjølekrets KAD44. Unormal temp ved lavt turtall?


Optimist1

Recommended Posts

Hei, håper noen på forumet kan hjelpe meg litt med feilsøking, evt erfaringer med temperatur på KAD motoren sin på lave turtall. 
 

Har 2xKAD44. Installerte engine gateway i vinter så nå har jeg digital visning på temperatur. 
 

BB motor viser ca 15 - 20 grader mindre enn SB på samme turtall når jeg ligger under 1500 RPM. Varmtvannet på 80L tank er koblet til SB motor. I mitt hodet burde derfor SB motor hatt lavere temp, pga mer volum i sløyfen. Servopumpen sitter riktignok på SB motor, men tror ikke det har noe med saken å gjøre.

 

På tomgang i havnen i dag (10

mim 1500 rpm) viste BB motor 43 grader, mens SB viste 70. Throttlet ned til 650 rpm, uten noen temperatur utslag på noen av motorene. Synes det er rart at temp forskjellen et så stor. Noen med KAD44 som har noen referanse temperaturer til meg å sammenligne med?

 

Har IR måler, men var flatt batteri så fikk ikke sjekket med den. Kjente i stedet med hånden og det var definitivt forskjell på termoststhus og eksosbend. SB motor var merkbart varmere. Det et vel også naturlig siden motoren går varmere. Så sjekket jeg kjølevæsken. Her oppdaget jeg noe interresant: 

BB motor (altså den som gikk kaldest) slapp ut godt med trykk da jeg skrudde av lokket til ekspansjonstanken og kjølevæsken var merkbart varmere enn den på SB side. SB motor ga såvidt fra seg lyd da lokket kom av, og væsken var som sagt kaldere. Dette tyder vel på dårlig sirkulasjon i SB motor? Virker nesten som væsken har stått stille MEN varmtvannet blir varmt, så det kan den jo ikke ha gjort...


 

Ved gange på 1500 så ligger BB på 53, SB på ca 80 om jeg husker riktig. På 3300 er det bare en grad forskjell på de to. BB 94 og SB 95 grader. (De analoge instrumentene ser såvidt ut til å passere 90 forøvrig)
 

Begge motorer fikk renset kjølekretsene  , både sjøsiden og intern system i fjor høst. Brukte systemrens og jobben ble gjort ordentlig;) Begge impellere er nye i våres, oljeskift i høst, nivået er helt normalt og sjøvannsfiltrene er nyvasket. 
 

Hva kan være årsaken til at temperaturen er så forskjellig på lave turtall,

men nesten dønn lik på høyere turtall? En av motorene må det jo være ett eller annet med som ikke er helt som det skal? Tips til feilsøking mottas med takk (og gjerne de enkleste metodene først;))

Link to post
Share on other sites

Har du samme forskjell også på tempmålerne på motorinstrumentene?

 

Har du mulighet til å stenge sirkulasjonen gjennom berederen for å få en sammenligning uten at denne forstyrrer?

 

En sjekk kan være å kryssbytte termostater for å utelukke at det er en av disse som trøbler. Men kanskje lurt å bytte batteri i ir-måleren aller først. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill og tips!


Ja, samme forskjell på analoge instrumenter. Mener jeg har stengeventil på slangene til bereder, kan prøve den, god ide’!
 

Hvor ville du målt med IR måler? Litt usikker på hva jeg skal se ettter...Temp på varmeveksler?

Link to post
Share on other sites

Prøv å måle på ulike steder og sammenlign mellom motorene når de har gått like lenge.  Ved giver for vanntemperatur, på varmeveksler, på blokka (gjerne flere steder), på oljekjøler. Mål også temp på sjøvannslangen der den går inn på eksosbendet for å se om det er ulik temp på sjøvannet etter at det har gått gjennom alle kjølerene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Om du ligger med landstrøm på, kan det være at motoren som er koblet på vv bereder blir varmet opp av el kolben på vv berederen? Det skjer på motoren min. 
 

er det på samme utslag om begge motorene har gått seg skikkelig varme først så tenker jeg det er sensorfeil 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 2 timer siden:

Prøv å måle på ulike steder og sammenlign mellom motorene når de har gått like lenge.  Ved giver for vanntemperatur, på varmeveksler, på blokka (gjerne flere steder), på oljekjøler. Mål også temp på sjøvannslangen der den går inn på eksosbendet for å se om det er ulik temp på sjøvannet etter at det har gått gjennom alle kjølerene. 

Ja, det er gode plasser å måle, men  hvilken motor er det egentlig som ikke er normal? Er jo ingenting galt med temperaturene. Nesten så jeg tror at det er den kald motoren som har en termostat som har låst seg til fult åpen, mens den varme er som den skal. Det at kjølevæsken er kaldere på den varme motoren skurrer litt, men jeg vet ikke hvor godt dette blir sirkulert i ekspansjonstanken når man kjører på tomgang til kai.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 time siden:

Om du ligger med landstrøm på, kan det være at motoren som er koblet på vv bereder blir varmet opp av el kolben på vv berederen? Det skjer på motoren min. 
 

er det på samme utslag om begge motorene har gått seg skikkelig varme først så tenker jeg det er sensorfeil 

Jeg har også tenkt på det, men da vill det bare skjedd i starten, så ville etter hvert berederen blitt nedkjølt. Kjørte en putre tur for noen dager siden på en times tid, men temperaturen falt aldri...

 

Begge sensorer er nye fra forrige sesong (hadde feil type tidligere), og det er ingen tvil om at den motoren som avleses som varmest, virkelig er varmest. Trengte ikke IR termometer til det, kunne fint kjenne det med handa.

Link to post
Share on other sites

En kompis har hatt varmeproblemer med sin i flere år, i år begynte motoren å koke ved litt belastning. 

Han fant ut at det var varmeveksler som hadde intern lekkasje, slik at sjøvannet tok korteste vei ut. Ikke mulig å se uten ødeleggende demontering. Har den inne til rep nå.

Måtte låne en veksler for å få bekreftet at dette virkelig var feilen. Med ny veksler går den aldri over 84 grader mener jeg det var.

 

Forsøk å kryssbytte varmevekslere så får du sjekket det ut...

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev for 2 timer siden:

En kompis har hatt varmeproblemer med sin i flere år, i år begynte motoren å koke ved litt belastning. 

Han fant ut at det var varmeveksler som hadde intern lekkasje, slik at sjøvannet tok korteste vei ut. Ikke mulig å se uten ødeleggende demontering. Har den inne til rep nå.

Måtte låne en veksler for å få bekreftet at dette virkelig var feilen. Med ny veksler går den aldri over 84 grader mener jeg det var.

 

Forsøk å kryssbytte varmevekslere så får du sjekket det ut...

Mye rart som kan gå galt gitt😆 Kjøling er god nok, og den tåler bånn gass uten at temperaturen stiger noe særlig fra det jeg har på 3300 RPM (maks 3850), så kjølingen synes jo å være OK, jeg skjønner bare ikke hvorfor forskjellen er så stor på lavt turtall...

Link to post
Share on other sites

For meg så virker dette som ett termostat problem. Min Kad44 blir og gjerne 70 grader når den står på tomgang. Og ved lett gange (1500 rpm) så går den opp til rundt 80 grader.

 

Hadde termostat stått åpen hele tiden så vil den sirkulere gjennom varmeveksler hele tiden å slite med å få temperatur. Så jeg tror den kalde motoren din er den med feil og ikke den varme. Så ville tatt ut termostatene (det er vel 2 stk?) og kokt disse for å se når tid de åpner seg. Du vil jo og fort se om den er helt åpen. Eventuelt så bytter du de mellom de 2 motorene for å se om det flytter seg. 

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev for 2 timer siden:

For meg så virker dette som ett termostat problem. Min Kad44 blir og gjerne 70 grader når den står på tomgang. Og ved lett gange (1500 rpm) så går den opp til rundt 80 grader.

 

Hadde termostat stått åpen hele tiden så vil den sirkulere gjennom varmeveksler hele tiden å slite med å få temperatur. Så jeg tror den kalde motoren din er den med feil og ikke den varme. Så ville tatt ut termostatene (det er vel 2 stk?) og kokt disse for å se når tid de åpner seg. Du vil jo og fort se om den er helt åpen. Eventuelt så bytter du de mellom de 2 motorene for å se om det flytter seg. 

Takk for temperatur referansen! Det forsterker mistanken min om at det kan være et termostat problem på den kalde motoren, som heller ikke er koblet til bereder forøvrig. Kan virke som den står fult åpen hele tiden...

Link to post
Share on other sites

Skal gjøre det så jeg får noen tall, men det var ikke vanskelig å kjenne forskjell med handa. Motoren som indikerer kaldest er definitivt også kaldest å ta på rundt termostathuset. Er rimelig sikker på at det ikke er noe galt med føleren.

Link to post
Share on other sites

Ikke trenger du å begynne å måle temp. Heller ikke tenke på om du har for lite kjøling enten pga tette varmevekslere eller dårlige impeller etc. Du kjenner forskjell med hendene og temperaturen holder seg stabil på marsj og på fullt. Problemet er ikke for lite kjøling men for mye. Eneste jeg ser som kan gi for mye kjøling er en termostat som står åpen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...