Optimist1 Startet 9.Juni.2021 Del på Facebook Startet 9.Juni.2021 Hei, håper noen på forumet kan hjelpe meg litt med feilsøking, evt erfaringer med temperatur på KAD motoren sin på lave turtall. Har 2xKAD44. Installerte engine gateway i vinter så nå har jeg digital visning på temperatur. BB motor viser ca 15 - 20 grader mindre enn SB på samme turtall når jeg ligger under 1500 RPM. Varmtvannet på 80L tank er koblet til SB motor. I mitt hodet burde derfor SB motor hatt lavere temp, pga mer volum i sløyfen. Servopumpen sitter riktignok på SB motor, men tror ikke det har noe med saken å gjøre. På tomgang i havnen i dag (10 mim 1500 rpm) viste BB motor 43 grader, mens SB viste 70. Throttlet ned til 650 rpm, uten noen temperatur utslag på noen av motorene. Synes det er rart at temp forskjellen et så stor. Noen med KAD44 som har noen referanse temperaturer til meg å sammenligne med? Har IR måler, men var flatt batteri så fikk ikke sjekket med den. Kjente i stedet med hånden og det var definitivt forskjell på termoststhus og eksosbend. SB motor var merkbart varmere. Det et vel også naturlig siden motoren går varmere. Så sjekket jeg kjølevæsken. Her oppdaget jeg noe interresant: BB motor (altså den som gikk kaldest) slapp ut godt med trykk da jeg skrudde av lokket til ekspansjonstanken og kjølevæsken var merkbart varmere enn den på SB side. SB motor ga såvidt fra seg lyd da lokket kom av, og væsken var som sagt kaldere. Dette tyder vel på dårlig sirkulasjon i SB motor? Virker nesten som væsken har stått stille MEN varmtvannet blir varmt, så det kan den jo ikke ha gjort... Ved gange på 1500 så ligger BB på 53, SB på ca 80 om jeg husker riktig. På 3300 er det bare en grad forskjell på de to. BB 94 og SB 95 grader. (De analoge instrumentene ser såvidt ut til å passere 90 forøvrig) Begge motorer fikk renset kjølekretsene , både sjøsiden og intern system i fjor høst. Brukte systemrens og jobben ble gjort ordentlig;) Begge impellere er nye i våres, oljeskift i høst, nivået er helt normalt og sjøvannsfiltrene er nyvasket. Hva kan være årsaken til at temperaturen er så forskjellig på lave turtall, men nesten dønn lik på høyere turtall? En av motorene må det jo være ett eller annet med som ikke er helt som det skal? Tips til feilsøking mottas med takk (og gjerne de enkleste metodene først;)) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Har du samme forskjell også på tempmålerne på motorinstrumentene? Har du mulighet til å stenge sirkulasjonen gjennom berederen for å få en sammenligning uten at denne forstyrrer? En sjekk kan være å kryssbytte termostater for å utelukke at det er en av disse som trøbler. Men kanskje lurt å bytte batteri i ir-måleren aller først. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Optimist1 Svart 9.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Takk for gode innspill og tips! Ja, samme forskjell på analoge instrumenter. Mener jeg har stengeventil på slangene til bereder, kan prøve den, god ide’! Hvor ville du målt med IR måler? Litt usikker på hva jeg skal se ettter...Temp på varmeveksler? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Prøv å måle på ulike steder og sammenlign mellom motorene når de har gått like lenge. Ved giver for vanntemperatur, på varmeveksler, på blokka (gjerne flere steder), på oljekjøler. Mål også temp på sjøvannslangen der den går inn på eksosbendet for å se om det er ulik temp på sjøvannet etter at det har gått gjennom alle kjølerene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Om du ligger med landstrøm på, kan det være at motoren som er koblet på vv bereder blir varmet opp av el kolben på vv berederen? Det skjer på motoren min. er det på samme utslag om begge motorene har gått seg skikkelig varme først så tenker jeg det er sensorfeil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Optimist1 Svart 9.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Brigg skrev for 2 timer siden: Prøv å måle på ulike steder og sammenlign mellom motorene når de har gått like lenge. Ved giver for vanntemperatur, på varmeveksler, på blokka (gjerne flere steder), på oljekjøler. Mål også temp på sjøvannslangen der den går inn på eksosbendet for å se om det er ulik temp på sjøvannet etter at det har gått gjennom alle kjølerene. Ja, det er gode plasser å måle, men hvilken motor er det egentlig som ikke er normal? Er jo ingenting galt med temperaturene. Nesten så jeg tror at det er den kald motoren som har en termostat som har låst seg til fult åpen, mens den varme er som den skal. Det at kjølevæsken er kaldere på den varme motoren skurrer litt, men jeg vet ikke hvor godt dette blir sirkulert i ekspansjonstanken når man kjører på tomgang til kai. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Optimist1 Svart 9.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Bitteliten skrev 1 time siden: Om du ligger med landstrøm på, kan det være at motoren som er koblet på vv bereder blir varmet opp av el kolben på vv berederen? Det skjer på motoren min. er det på samme utslag om begge motorene har gått seg skikkelig varme først så tenker jeg det er sensorfeil Jeg har også tenkt på det, men da vill det bare skjedd i starten, så ville etter hvert berederen blitt nedkjølt. Kjørte en putre tur for noen dager siden på en times tid, men temperaturen falt aldri... Begge sensorer er nye fra forrige sesong (hadde feil type tidligere), og det er ingen tvil om at den motoren som avleses som varmest, virkelig er varmest. Trengte ikke IR termometer til det, kunne fint kjenne det med handa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 En kompis har hatt varmeproblemer med sin i flere år, i år begynte motoren å koke ved litt belastning. Han fant ut at det var varmeveksler som hadde intern lekkasje, slik at sjøvannet tok korteste vei ut. Ikke mulig å se uten ødeleggende demontering. Har den inne til rep nå. Måtte låne en veksler for å få bekreftet at dette virkelig var feilen. Med ny veksler går den aldri over 84 grader mener jeg det var. Forsøk å kryssbytte varmevekslere så får du sjekket det ut... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Optimist1 Svart 10.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 larshans1 skrev for 2 timer siden: En kompis har hatt varmeproblemer med sin i flere år, i år begynte motoren å koke ved litt belastning. Han fant ut at det var varmeveksler som hadde intern lekkasje, slik at sjøvannet tok korteste vei ut. Ikke mulig å se uten ødeleggende demontering. Har den inne til rep nå. Måtte låne en veksler for å få bekreftet at dette virkelig var feilen. Med ny veksler går den aldri over 84 grader mener jeg det var. Forsøk å kryssbytte varmevekslere så får du sjekket det ut... Mye rart som kan gå galt gitt😆 Kjøling er god nok, og den tåler bånn gass uten at temperaturen stiger noe særlig fra det jeg har på 3300 RPM (maks 3850), så kjølingen synes jo å være OK, jeg skjønner bare ikke hvorfor forskjellen er så stor på lavt turtall... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havlengt Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Du bør ta spenninga av VVB nokre dagar før du gjer nye målingar, ev. dra ut støpselet og tappa ut alt varmtvatnet. Beredaren held på varmen i mange timar om du ikkje tappar varmtvatn, dette kan absolutt påverka slik du beskriv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 For meg så virker dette som ett termostat problem. Min Kad44 blir og gjerne 70 grader når den står på tomgang. Og ved lett gange (1500 rpm) så går den opp til rundt 80 grader. Hadde termostat stått åpen hele tiden så vil den sirkulere gjennom varmeveksler hele tiden å slite med å få temperatur. Så jeg tror den kalde motoren din er den med feil og ikke den varme. Så ville tatt ut termostatene (det er vel 2 stk?) og kokt disse for å se når tid de åpner seg. Du vil jo og fort se om den er helt åpen. Eventuelt så bytter du de mellom de 2 motorene for å se om det flytter seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Optimist1 Svart 10.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Mr_Stian skrev for 2 timer siden: For meg så virker dette som ett termostat problem. Min Kad44 blir og gjerne 70 grader når den står på tomgang. Og ved lett gange (1500 rpm) så går den opp til rundt 80 grader. Hadde termostat stått åpen hele tiden så vil den sirkulere gjennom varmeveksler hele tiden å slite med å få temperatur. Så jeg tror den kalde motoren din er den med feil og ikke den varme. Så ville tatt ut termostatene (det er vel 2 stk?) og kokt disse for å se når tid de åpner seg. Du vil jo og fort se om den er helt åpen. Eventuelt så bytter du de mellom de 2 motorene for å se om det flytter seg. Takk for temperatur referansen! Det forsterker mistanken min om at det kan være et termostat problem på den kalde motoren, som heller ikke er koblet til bereder forøvrig. Kan virke som den står fult åpen hele tiden... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ohenrikh Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Vet ikke om det er nevnt - men virker impelleren godt nok på tomgang? Muligens den drar for dårlig til å virke på lavt turtall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Optimist1 Svart 10.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Impeller er ny, er ikke noe i veien med den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KDB Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Mål med IR termometer rundt termlstathuset på begge motorene og sammenlign. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Optimist1 Svart 10.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Skal gjøre det så jeg får noen tall, men det var ikke vanskelig å kjenne forskjell med handa. Motoren som indikerer kaldest er definitivt også kaldest å ta på rundt termostathuset. Er rimelig sikker på at det ikke er noe galt med føleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Ikke trenger du å begynne å måle temp. Heller ikke tenke på om du har for lite kjøling enten pga tette varmevekslere eller dårlige impeller etc. Du kjenner forskjell med hendene og temperaturen holder seg stabil på marsj og på fullt. Problemet er ikke for lite kjøling men for mye. Eneste jeg ser som kan gi for mye kjøling er en termostat som står åpen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Optimist1 skrev for 22 timer siden: Nesten så jeg tror at det er den kald motoren som har en termostat som har låst seg til fult åpen, mens den varme er som den skal. 👍 Støtter denne fullt ut! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Optimist1 Svart 11.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2021 (redigert) Er det mye kjølevæske som må tappes ut for å sjekke termostatene? Den sitter jo på topppen av motor så det holder kanskje med å plugge igjen rørene ? Redigert 11.Juni.2021 av Optimist1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 11.Juni.2021 Del på Facebook Svart 11.Juni.2021 Jeg ville bare tappet ut fra en slange som ligger lavere enn termostathuset. Dersom det ikke stopper å renne innen en 4 liters spyleveskekanne er full, ville jeg stanset tappingen der og begynt å åpne termostathuset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.