Lazyjack Startet 9.Juni.2021 Del på Facebook Startet 9.Juni.2021 Jeg vurderer bakveggsbåt av type NB 340 Fly. Der er det styring og gir/gass på fly og dessuten inne nede. Dette er båter hvor det også kunne være ønskelig med styring og gir/gass ute nede. Motor er Yanmar 200 hk. fra rundt 2003. Det er hydraulisk styring selvsagt og gir/gass er nok wire (ikke elektronsisk). Vil det være problemer med å kople til en 3'dje rattpumpe? Hva med en 3dje gir/gass kontroll, vil det bli for mye treghet i systemet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
_Bliss_ Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Det går det. Hadde det på min forrige båt. Da var det en vender inne for å velge mellom styreposisjon på fly eller nede. Det var da en vekslerplate som ble styrt av vender som skilte fly fra styreposisjoner nede. Om det kan løses uten vekslerplate er jeg ikke sikker på. Veldig praktisk med styreposisjon på akterdekk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 9.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 _Bliss_ skrev 14 minutter siden: Det går det. Hadde det på min forrige båt. Da var det en vender inne for å velge mellom styreposisjon på fly eller nede. Det var da en vekslerplate som ble styrt av vender som skilte fly fra styreposisjoner nede. Om det kan løses uten vekslerplate er jeg ikke sikker på. Veldig praktisk med styreposisjon på akterdekk. Dette må du forklare nærmere. Denne vekslerplaten, er det for gir/gass? Har du et forslag til hvor jeg skal lete etter noe sånt? Hva med 3 rattpumper i paralell, er det bare å kople inn ytterligere 2 slanger inn på styresylinderen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Går med Kobelt sine mekaniske hendler.... Hadde det på forrige båt. Koblet i serie. Var litt treg på flybridge, men fungerte greit.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
_Bliss_ Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Lazyjack skrev 16 minutter siden: Dette må du forklare nærmere. Denne vekslerplaten, er det for gir/gass? Har du et forslag til hvor jeg skal lete etter noe sånt? Hva med 3 rattpumper i paralell, er det bare å kople inn ytterligere 2 slanger inn på styresylinderen? Veksler er kun for gass/ gear. Styring er koblet i paralell. https://www.telmo.no/ds-veksler-teleflex-gass-207572- Som sagt er det mulig det kan løses uten veksler også. Har du 1-spaks kontrollboks? Når jeg tenker meg om hadde jeg 2-spaks kontrollbokser nede og 1-spak på fly. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 En tredje rattpumpe burde være uproblematisk. To hydraulikkslanger + slange for utligning mellom pumpene. Pumpen på akterdekket må ha påfyllingsplugg uten lufting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 9.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 _Bliss_ skrev 10 minutter siden: Veksler er kun for gass/ gear. Styring er koblet i paralell. https://www.telmo.no/ds-veksler-teleflex-gass-207572- Som sagt er det mulig det kan løses uten veksler også. Har du 1-spaks kontrollboks? Når jeg tenker meg om hadde jeg 2-spaks kontrollbokser nede og 1-spak på fly. Foreløpig har jeg ikke båt en gang men tenker som sagt å kjøpe en NB 840 Fly 👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 9.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Brigg skrev 18 minutter siden: En tredje rattpumpe burde være uproblematisk. To hydraulikkslanger + slange for utligning mellom pumpene. Pumpen på akterdekket må ha påfyllingsplugg uten lufting. Hva er funksjonen til utligningsslangen. Hvis den står i paralell med styresylinderen, vil ikke oljen ta veien gjennom den fremfor å presse stempelet i sylinderen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Utligningen er mellom rattpumpene (og eventuell autopilotpumpe), denne er ikke koblet til styresylinderen. Hensikten er å utligne trykk og nivå i rattpumpene. I praksis blir øverste pumpe oljereservoar for de andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Styring fra 3 posisjoner er som det er sagt flere ganger her ikke noe stort problem. Men man er nok avhengig av å ha elektronisk styring av gir og gass kontroll. Jeg har en slik mekanisk omkobler mellom fly og nede, som det linkes til over her, men har aldri sett en slik som kan håndtere 3 input. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 10.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 _Bliss_ skrev for 11 timer siden: Veksler er kun for gass/ gear. Styring er koblet i paralell. https://www.telmo.no/ds-veksler-teleflex-gass-207572- Som sagt er det mulig det kan løses uten veksler også. Har du 1-spaks kontrollboks? Når jeg tenker meg om hadde jeg 2-spaks kontrollbokser nede og 1-spak på fly. Forstår jeg det riktig når jeg oppfatter at jeg evt. må ha to av disse vekslerplatene, en for gass og en for gear? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 10.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 VegJoh skrev for 6 timer siden: Styring fra 3 posisjoner er som det er sagt flere ganger her ikke noe stort problem. Men man er nok avhengig av å ha elektronisk styring av gir og gass kontroll. Jeg har en slik mekanisk omkobler mellom fly og nede, som det linkes til over her, men har aldri sett en slik som kan håndtere 3 input. Siden båten allerede har to styreposisjon er så antar jeg at det allerede finnes to slike vekslere om bord. En for gear og en for gass. Da blir det vel å ta vaier ut fra eksisterende veksler og kjøre denne inn på en ny veksler for gear og en for gass og la gear og gass fra ny posisjon gå inn på samme. Om jeg har forstått det riktig. Om det blir mye friksjon og tungt å operere er en annen sak.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Lazyjack skrev 1 time siden: Siden båten allerede har to styreposisjon er så antar jeg at det allerede finnes to slike vekslere om bord. En for gear og en for gass. Ja det stemmer. Her ser du et bilde av de fra min båt, den innerst mot skottet styrer gass og den ytterste gir. Det er imidlertid bare den som styrer gir som omfattes av «omveksleren» ved styreposisjon. Det kan nok være mulig som du skriver å koble de videre til ennå en slik veksler for å få inn en 3.posisjon, men jeg opplever at de allerede skaper noe mekanisk dødgang og samtidig må de plasseres på en slik måte at man ikke får for mye radie på styrekablene. Maks radie er etter husken 20cm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 10.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 VegJoh skrev for 5 timer siden: Ja det stemmer. Her ser du et bilde av de fra min båt, den innerst mot skottet styrer gass og den ytterste gir. Det er imidlertid bare den som styrer gir som omfattes av «omveksleren» ved styreposisjon. Det kan nok være mulig som du skriver å koble de videre til ennå en slik veksler for å få inn en 3.posisjon, men jeg opplever at de allerede skaper noe mekanisk dødgang og samtidig må de plasseres på en slik måte at man ikke får for mye radie på styrekablene. Maks radie er etter husken 20cm. Takk for bildet, det forklarte mye👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.