mercruiser2 Startet 9.Juni.2021 Del på Facebook Startet 9.Juni.2021 (redigert) Hei. Er det noen som vet hva dette kan komme av, kastes olje rundt aksel, kommer tydelig fra flensen, men hvor kommer det fra? Se bilde. Akselen går vel ikke inn i girkassen? Så kan vel ikke være girolje og motorolje kan det jo absolutt ikke være. Redigert 9.Juni.2021 av mercruiser2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Det kan vel med all rimelighet ikke være annet enn girolje. Sitér dette innlegget Link to post
mercruiser2 Svart 9.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Okei? Men går akselen inn i girkassen? For meg ser det ut som det er en ren mekanisk overgang her, flens mot flens. Så skjønner ikke helt at det kan være girolje. Kan det være fett fra pakning i andre enden som skyves opp dit, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Bunnvann som har stått så høyt at klemflensen har kastet det rundt? Hvilken pakkboks har du? Oljefylt? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mercruiser2 Svart 9.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Nei bunn vannet har ikke vært så høyt. Nei ikke olje, det er fett som presses ned. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Har du et hurth gear? Det har jeg, å der er luftinga på kassen i peilepinnerøret, altså:peilepinnen er et rør å i toppen av pluggen er det borret et hull så kassen kan puste, det som da skjer er at olja blir pisket opp i røret å ut i luftingen, trekker bakover treffer klemflensen å spruter rundt. Jeg borret 2 stk 5 mm hull midt på pinnen ca så olja som blir pisket opp i røret renner ned igjenn, problem løst👍 Sitér dette innlegget Link to post
mercruiser2 Svart 9.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Ok, takk for tips. Men hvis det var problemet burde jeg ikke sett olje andre plasser også, fra peilepinne og ned til flens? Men skal uansett sjekke. Usikker på hvilket fabrikat giret er. Må sjekke det også. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Det kan faktisk også lekke ut fra girkassen via akselen som flensen sitter på, men innvendig. Litt vanskelig å forklare, men medbringeren på girkassen sitter mest sannsynlig på splines. Olje kan lekke ut mellom splinesen og medbringeren, og deretter videre ut til klemflensen. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
mercruiser2 Svart 9.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Ok, skjønner. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Jo du burde kunne se om det kom fra toppen av kassa, ser nå på bildet at olja kommer ut i flensen, da har jeg mest tro på lekk i simmerring på utgående aksel fra giret. Hva slags motor har du? BMW? Sitér dette innlegget Link to post
mercruiser2 Svart 9.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 Ja okei, men den simmerringen sitter jo lenger inn på kassa som man ser på bildet, men er det en simmerring som kommer til synet hvis man tar av klemflensen, eller? Det er en BMW motor ja. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juni.2021 Del på Facebook Svart 9.Juni.2021 (redigert) Se her: Girkasse i biter. Til høyre en svart klump. Det er navet som er koblet til klemkoblingen som sitter på propellakslingen. Girkasse enda mer i biter: Nærmest i bildet utgående aksling med gjenger og spline. På denne sitter navet omtalt over. På akslingen mellom rusten spline og konisk lager sitter det en zimmerring. Den er lekk hos deg. Om det lekker olje fra giret i bakkant. Zimmerringen som er plukket ut ligger mellom pipesett og kulehammer. Redigert 9.Juni.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Trådstarter har ikke opplyst hvilket gir det er snakk om. Men jeg har en mistanke om at det kan være samme konstruksjon på akselflensen som på mitt ZF80 gir. Bilde fra da jeg overhalte giret for fire år siden. Flensen står på splines på utgående aksling, så vidt synlig i senter av flensen. Det er simmering mellom ytre del av flensen og girkassehuset, så vidt synlig på bildet. På splines mellom aksling og flens er det benyttet en Locktite-tetning, jeg husker ikke hvilken. Om @mercruiser2 sitt gir har en lignende konstruksjon tror jeg lekkasjen er i splines mellom aksling og flens, ikke i simmeringen mellom flens og girhus. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 ZF har vel samme konstruksjonen som PRM Newage. Det glapp litt for meg i siste sving. Zimerringen tetter mot navet. Derfor er det mulig å få oljelekjasje ut langs splinen. Så vidt jeg husker måtte jeg ha utgående aksling ut av giret for å få av navet. Var vel oppe i 20 tonn før det begynte å bevege på seg. Sitér dette innlegget Link to post
mercruiser2 Svart 10.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Hei. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.