Jump to content

Strømfeil til instrumentpanel for Volvo Penta 2002


Vestfold50

Recommended Posts

Har noen her peiling på strøm til Warm-lampe i instrumentpanelet til en VP2002? Jeg var uheldig å brekke innfestning til pæren bak panelet. Ny 2W pære er anskaffet, men den lyser ikke. Nr 3 i diagrammet nedenfor. Når jeg måler strøm på ledningen til lyset med tenningen på, måles det kun ca 5 volt. De andre lampene i instrumentpanelet måler alle 12 volt. Hva kan være feil?

May be an image of floor plan

Link to post
Share on other sites

Ja, det er lampen helt til venstre dette gjelder. Når tenningen skrus på, og før motoren startes, har samtlige 3 lamper lyst. Men nå lyser ikke lenger lampen til venstre som heter Warm. Jeg kan ikke se at det er en testknapp på mitt panel.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser på skjemaet for motoren ser du nr 3. Det er giveren til lyset. Ta de to ledningene som står på giveren og koble dem sammen. Da skal lampen lyse. Det er nettopp det giveren gjør, kobler de to sammen når tempen overstiger 97 grader.

At lampen lyser når du slår på tenning er en slags selvtest panelet gjør i ca 10 sek. Kan være noe der også, men gjør du testen jeg beskrev får du prøvd om lyset og kablingen ved høy temp fungerer, men selve giveren blir ikke testet uten og varme den til kokepunktet.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg forstår hva du mener, hegra, men jeg ser ikke helt at en slik test kan løse mitt problem.

Lampen skal som du sier lyse i ca 10 sek når tenningen skrus på. Problemet mitt, er at den IKKE lyser når tenningen skrus på. Jeg måler kablene som går til pæren (+ og -), og det er ca 5 volt på disse. De øvrige lampene i panelet har 12 volt.

Link to post
Share on other sites

De to andre lyser uansett så lenge motor ikke er startet da det hverken er lading  eller oljetrykk så ikke hekte deg opp i de to andre. Ved og gjøre testen jeg beskrev skal du også få 12 volt til templyset og lys der også. Men problemet er ikke løst nei, men det kan være et spor på veien hvor problemet ligger,inne i boksen eller utenfor.

Link to post
Share on other sites

Har forsøkt å feilsøke litt mer, og har funnet ut at det er minus-ledningen til lyspæren som kun har 5 volt. Minus-ledningen kommer fra et rele sammen med mange andre ledninger fra samme rele. De andre ledningene (bla til oil-lampen) måler 12 volt. Er det da ok om jeg henter 12 volt minus fra en av de andre ledningene fra samme rele?

Link to post
Share on other sites

Har hatt litt dårlig tid i dag til å svare.

Vestfold50 skrev 1 time siden:

Er det da ok om jeg henter 12 volt minus fra en av de andre ledningene fra samme rele?

For og teste om det er lys er det greit, og ikke dumt og sjekke det, men ikke mer enn det. Husk at formålet med lyset og alarmen er og varsle om for høy temperatur . Du vil jo ha konstant lys og alarm hvis du kobler slik du her foreslår , men det er du kanskje klar over.

 

Vestfold50 skrev 1 time siden:

 Minus-ledningen kommer fra et rele sammen med mange andre ledninger fra samme rele. 

Tror du må se litt på skjemaet. Ledningen går fra lyset nr3 opp og rundt og ned i kontakt nr15. Så videre rett til tempgiver. Ingen måleverdier hentes fra rele, hverken temp eller oljetrykk. De hentes fra giverene, men giverene henter minus fra releets minustilkobling. Derfor jeg tenkte testen jeg foreslo da du får prøvd hele strekket med ledning. Men ikke dumt og prøve om du får lys slik du foreslo heller, men noen permanent løsning er det ikke.                                      Hvor giverene er plassert vet jeg ikke for jeg kjenner ikke motoren. Ser den er levert både som sjøvannkjølt og ferskvannkjølt. Hvilken kjøling har din ?

Link to post
Share on other sites

Takk for veldig god hjelp her, hegra!!

Motoren vi har er ferskvannskjølt. Forstår ikke helt det du sier at warm-lampen vil gi konstant lys om jeg kobler den mot en minusledning fra f eks oil-lampen. Oil-lampen slukker jo med en gang motoren starter, og det er vel uansett plusskretsen som sender signalene fra temp-føleren?

Link to post
Share on other sites

Nei, skal prøve og forklare. Tar oljetrykklyset først. For at det skal lyse må det ha både pluss og minus. Pluss får det fra nøkkelen når strømmen settes på. Minus får det fra giveren på motoren som måler oljetrykk. Når det ikke er trykk danner giveren kontakt akkurat som en bryter. Så snart du starter blir det trykk , og giveren bryter kontakten til minus, og lyset slukker. Skulle oljetrykket forsvinne mens motor går vil altså giveren danne kontakt til minus igjen og du blir varslet.

Tempgiveren danner derimot bare kontakt til minus når tempen overstiger 97 grader ca.                         Så giverene til varsellampene er minusstyrt og ikke plusstyrt.  Håper det hjelper på forståelsen av testen jeg foreslo nå. :smiley:                                     

Link to post
Share on other sites

Takk igjen, hegra, for gode og pedagogiske svar. Det er fint å kunne lære av andre hvordan systemet fungerer. Da forstår jeg at det ikke er mulig å hente minus-strøm til warmlyset fra andre ledninger fra releet. Gjenstår da å finne ut hvorfor lyset til warm-lampen fortsatt kun har 5 volt. Skal søke litt mer etter giveren og forsøke å gjøre den testen du har anbefalt tidligere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...