Vestfold50 Startet 10.Juni.2021 Del på Facebook Startet 10.Juni.2021 Har noen her peiling på strøm til Warm-lampe i instrumentpanelet til en VP2002? Jeg var uheldig å brekke innfestning til pæren bak panelet. Ny 2W pære er anskaffet, men den lyser ikke. Nr 3 i diagrammet nedenfor. Når jeg måler strøm på ledningen til lyset med tenningen på, måles det kun ca 5 volt. De andre lampene i instrumentpanelet måler alle 12 volt. Hva kan være feil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Er vel lampen helt til venstre (høy temperatur) og den skal ikke lyse under normale driftsforhold. Men den skal lyse når du trykker på testknappen. Har du prøvd det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestfold50 Svart 10.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Ja, det er lampen helt til venstre dette gjelder. Når tenningen skrus på, og før motoren startes, har samtlige 3 lamper lyst. Men nå lyser ikke lenger lampen til venstre som heter Warm. Jeg kan ikke se at det er en testknapp på mitt panel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Hvis du ser på skjemaet for motoren ser du nr 3. Det er giveren til lyset. Ta de to ledningene som står på giveren og koble dem sammen. Da skal lampen lyse. Det er nettopp det giveren gjør, kobler de to sammen når tempen overstiger 97 grader. At lampen lyser når du slår på tenning er en slags selvtest panelet gjør i ca 10 sek. Kan være noe der også, men gjør du testen jeg beskrev får du prøvd om lyset og kablingen ved høy temp fungerer, men selve giveren blir ikke testet uten og varme den til kokepunktet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestfold50 Svart 10.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Tror jeg forstår hva du mener, hegra, men jeg ser ikke helt at en slik test kan løse mitt problem. Lampen skal som du sier lyse i ca 10 sek når tenningen skrus på. Problemet mitt, er at den IKKE lyser når tenningen skrus på. Jeg måler kablene som går til pæren (+ og -), og det er ca 5 volt på disse. De øvrige lampene i panelet har 12 volt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 De to andre lyser uansett så lenge motor ikke er startet da det hverken er lading eller oljetrykk så ikke hekte deg opp i de to andre. Ved og gjøre testen jeg beskrev skal du også få 12 volt til templyset og lys der også. Men problemet er ikke løst nei, men det kan være et spor på veien hvor problemet ligger,inne i boksen eller utenfor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestfold50 Svart 10.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Takk for god og nyttig info, hegra. Da prøver jeg den testen du foreslo Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestfold50 Svart 10.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Må nesten spørre deg igjen, hegra. Vet du hvor den giveren kan være plassert? Det er nokså trangt i rommet mellom panelet og motoren, og ledningene går i kanaler så det er ikke lett å finne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestfold50 Svart 10.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Har forsøkt å feilsøke litt mer, og har funnet ut at det er minus-ledningen til lyspæren som kun har 5 volt. Minus-ledningen kommer fra et rele sammen med mange andre ledninger fra samme rele. De andre ledningene (bla til oil-lampen) måler 12 volt. Er det da ok om jeg henter 12 volt minus fra en av de andre ledningene fra samme rele? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Har hatt litt dårlig tid i dag til å svare. Vestfold50 skrev 1 time siden: Er det da ok om jeg henter 12 volt minus fra en av de andre ledningene fra samme rele? For og teste om det er lys er det greit, og ikke dumt og sjekke det, men ikke mer enn det. Husk at formålet med lyset og alarmen er og varsle om for høy temperatur . Du vil jo ha konstant lys og alarm hvis du kobler slik du her foreslår , men det er du kanskje klar over. Vestfold50 skrev 1 time siden: Minus-ledningen kommer fra et rele sammen med mange andre ledninger fra samme rele. Tror du må se litt på skjemaet. Ledningen går fra lyset nr3 opp og rundt og ned i kontakt nr15. Så videre rett til tempgiver. Ingen måleverdier hentes fra rele, hverken temp eller oljetrykk. De hentes fra giverene, men giverene henter minus fra releets minustilkobling. Derfor jeg tenkte testen jeg foreslo da du får prøvd hele strekket med ledning. Men ikke dumt og prøve om du får lys slik du foreslo heller, men noen permanent løsning er det ikke. Hvor giverene er plassert vet jeg ikke for jeg kjenner ikke motoren. Ser den er levert både som sjøvannkjølt og ferskvannkjølt. Hvilken kjøling har din ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestfold50 Svart 10.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Takk for veldig god hjelp her, hegra!! Motoren vi har er ferskvannskjølt. Forstår ikke helt det du sier at warm-lampen vil gi konstant lys om jeg kobler den mot en minusledning fra f eks oil-lampen. Oil-lampen slukker jo med en gang motoren starter, og det er vel uansett plusskretsen som sender signalene fra temp-føleren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Nei, skal prøve og forklare. Tar oljetrykklyset først. For at det skal lyse må det ha både pluss og minus. Pluss får det fra nøkkelen når strømmen settes på. Minus får det fra giveren på motoren som måler oljetrykk. Når det ikke er trykk danner giveren kontakt akkurat som en bryter. Så snart du starter blir det trykk , og giveren bryter kontakten til minus, og lyset slukker. Skulle oljetrykket forsvinne mens motor går vil altså giveren danne kontakt til minus igjen og du blir varslet. Tempgiveren danner derimot bare kontakt til minus når tempen overstiger 97 grader ca. Så giverene til varsellampene er minusstyrt og ikke plusstyrt. Håper det hjelper på forståelsen av testen jeg foreslo nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestfold50 Svart 12.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2021 Takk igjen, hegra, for gode og pedagogiske svar. Det er fint å kunne lære av andre hvordan systemet fungerer. Da forstår jeg at det ikke er mulig å hente minus-strøm til warmlyset fra andre ledninger fra releet. Gjenstår da å finne ut hvorfor lyset til warm-lampen fortsatt kun har 5 volt. Skal søke litt mer etter giveren og forsøke å gjøre den testen du har anbefalt tidligere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.