Jump to content

Hekkbølger i lav fart, legg deg heller i plan

Vittig

Recommended Posts

Det har vært mye diskusjoner rundt barn som farter rundt i joller og vannskutere som skaper sjenanse, og det plager meg svært lite. Det som derimot plager meg en del er de som i 5 knops sonene kjører i 10-15 knop fordi 5 knop føles for sakte og det å legge seg i plan blir for fort. Problemet er bare det at et av poengene med 5 knops grensa er for å begrense hvor store bølgene blir rundt båter som ligger fortøyd. Når du ligger i 10-15 knop så lager du omtrent så store bølger det er mulig å lage med din båt. Da vil jeg mye heller se at du legger deg i plan og sparer drivstoff og lager mindre bølger, eller at du gjør som du skal å ligge i maks 5 knop.

Det er ikke alltid kun bølger som er årsak til farsbegrensninger. Dårlig sikt, kort avstand til badende, padlere etc. Da er det litt umusikalsk å oppfordre folk til å gå i plan gjennom 5 knop soner...

Angående no wake zone så har veldig mange problemer med å tolke denne. Alle båter lager bølger uansett fart. Det er mye greiere å ha en fart å forholde seg til. 

Det finnes faktisk no wake area i norge, her er maks 8 knop

83BD1E79-9E69-45F2-AD67-33CAD5A2043D.png.265ed97dc9ae2efffd1ce4ba9bc9f5f6.png

Grand Banks jr skrev 9 minutter siden:

No wake zones...

"Hekkbølge-fri sone"

Det burde brukes i Norge 👍

1 minute ago, index said:

Det er ikke alltid kun bølger som er årsak til farsbegrensninger. Dårlig sikt, kort avstand til badende, padlere etc. Da er det litt umusikalsk å oppfordre folk til å gå i plan gjennom 5 knop soner...

Angående no wake zone så har veldig mange problemer med å tolke denne. Alle båter lager bølger uansett fart. Det er mye greiere å ha en fart å forholde seg til. 

Ikke uenig med deg, fint hvis folk følger reglene, men de gjør jo tydeligvis ikke det. Da betyr det at de aktivt har tatt en avgjørelse om å bryte reglene og det gjøres i stor grad i vårt land når det gjelder fart både land og til vanns. Da mener jeg det er bedre å ligge i 20 knop så båten ligger flatt, du ser hvor du kjører, sparer drivstoff og lager mindre bølger. Men for all del, skjønner at det kunne kommet bedre frem. Jeg oppfordrer i aller høyeste grad til at folk skal følge reglene

Vittig skrev 6 minutter siden:

Da mener jeg det er bedre å ligge i 20 knop så båten ligger flatt, du ser hvor du kjører, sparer drivstoff og lager mindre bølger. 

Dette varierer fra båt til båt. Mange lager uhorvelige bølger i 20 knop. 

1 minute ago, index said:

Dette varierer fra båt til båt. Mange lager uhorvelige bølger i 20 knop. 

Det er riktig, og som tittelen på tråden viser så er det å grave som plager meg. Graver båten mer i 20  knop så er det selvfølgelig enda værre.

Dette gjelder forsåvidt ikke bare i 5 knops soner, men også rundt båter som ligger i uthavn. Ser gang på gang båter som reduserer fart når de skal passere uthavner der det ender opp med at de går fra å ligge i plan til å grave opp sjøen istedenfor som gjør situasjonen mye verre.

index skrev for 2 timer siden:

Enig.

Noen tror tydeligvis at det er OK å frese rundt marinaen i jolla fordi den ikke lager særlig bølger. Det kan til tider være plagsomt og noen ganger farlig. Egentlig bryr jeg meg lite, men det går jo an å holde litt avstand. Verst er de som går ned fra plan rett ved siden av båten vår som ligger ytterst på brygga.

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Enig.

Noen tror tydeligvis at det er OK å frese rundt marinaen i jolla fordi den ikke lager særlig bølger. Det kan til tider være plagsomt og noen ganger farlig. Egentlig bryr jeg meg lite, men det går jo an å holde litt avstand. Verst er de som går ned fra plan rett ved siden av båten vår som ligger ytterst på brygga.

Passerte der i helgen, og registrerte at båtene ligger veldig urolig der @NilsPils 

Skjønner tanken til ts, men tør ikke tenke på åssen det skulle bli om alle tenker det er grei å ligge i plan i 5knop området. Greit at båter lager mindre sjø i plan enn halvplan, men det er ikke flatt etter de.