Jump to content

Flashe kondensator til generator for dummies


Førstefender

Recommended Posts

Som overskriften antyder, hvordan gjøres dette? I instruksjonsbok står det at kondensatorer kan flashes med et 9v batteri. Skal jeg koble på 9v batteriet i 1sek, 30sek eller hva er greia?

Generator klarer ikke holde stabil volt over tid, nye kondensatorer er bestilt, men kunne tenke meg å teste ut dette mens jeg venter 🙄😉

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 2 timer siden:

I instruksjonsbok står det at kondensatorer kan flashes med et 9v batteri.

 

Jeg trodde dette var faget mitt, men her aner jeg virkelig ikke hva du snakker om.... Ta gjerne et bilde av siden i instruksjonsbok det dette står forklart og legg det inn her.

 

Hva slags generator det handler om kunne også vært interessant å vite. 

Link to post
Share on other sites

nor star 290.. skrev 11 minutter siden:

Tanken med å flashe er vel visst den ikke gir strøm i det hele tatt

 

For her snakker vi kanskje om noe av det samme som å gi en kjapp puls inn på "D+" på en 12 V generator for å magnetisere ankeret slik at ladingen kan startes?

Link to post
Share on other sites

Som det blir nevnt her så er dette noe som kun kan hjelpe dersom den ikke genererer spenning i det hele tatt. Da du snakker om ustabil spenning er denne prosedyren bortkastet tid i ditt tilfelle. Men det skader selvfølgelig ingenting å forsøke. En kjapp touch med et 9V batteri, underkant av ett sekund holder i massevis.

 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Før i tiden drev vi med 'flashing innen data', husker ikke i farta, mulig det var en risikabel prosedyre for a resette hovedbordet, et-ellet-annet. 

 

Dette er på ingen måte utdatert og handler om å slette firmware for en prosessor av et eller annet slag før ny firmware lastes inn. I mange tilfeller kan instruksjonene for hvordan prosessoren skal gjennomføre denne prosedyren ligge i den samme firmwaren, slik at dersom det skjer noe tull under denne prosessen så mister man muligheten til å forsøke på nytt. 

Link to post
Share on other sites

Lit uklart hva den kondensatoren er til. På de billigste dritt aggregatene er det jo en asynkron generator som bruker kondensatorer for å skape den induktive strømmen som skal til for å magnetisere generatoren. På disse er det ingen spenningsregulator og utspenningen vil variere med fasevinkelen på lasta. I praksis er disse kun egnet til omsk last og liker dårlig å bli tilkoblet elmotorer og ladere. Da vil spenningen kunne variere en god del.

Link to post
Share on other sites

Dette handler om manglende rest-magnetisme som gjør at generering av strøm ikke kommer i gang.

ref. det @X10an skriver og det jeg har understreket i manualen.

 

At man skal "Flashe" kondensatoren handler antagelig bare om hvilke tilkoblinger det er enklest å komme til.

I virkeligheten er man ute etter å skape et magnetfelt når det settes spenning på kretsen som skal etterlate seg en liten restmagnetisme. 

Kondensatoren i seg selv kan være en feilkilde. Overslag eller kortslutning i den vil påvirke magnetiseringskrets og forhindre eller redusere spenning ut.

 

1507998728_MasterVoltflash.jpg.0cc72ce26d535888ca2e09643231c5f1.jpg

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Update..

Rakk aldri teste "flashing", nye kondensatorer kom i posten på Fredag. Tviler vel på om det hadde hatt noe for seg..

Uansett, kondensatorer er byttet og generator funker som aldri før, ligger 20volt over normalen fra tidligere og tåler last endringer uten problemer :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...