Jump to content

Oljetrykksgiver VP41


krl

Recommended Posts

Har mistanke om at oljetrykksgiveren min er beregnet på 2 styreposisjoner og derfor viser for lite.

Måling av oljetrykk viser høyere verdi enn instrument på dashbord tilsier (makstrykk 3.5)

Hvordan finner jeg ut om jeg har feil giver?

Må uansett ta ut giver, men er giveren feil er det ingen vits i å prøve å rengjøre denne.

Kan noen opplyse hvordan enkleste måte å ta ut giver på uten å demontere annet først?

Link to post
Share on other sites

Har mistanke om at oljetrykksgiveren min er beregnet på 2 styreposisjoner og derfor viser for lite.

Måling av oljetrykk viser høyere verdi enn instrument på dashbord tilsier (makstrykk 3.5)

Hvordan finner jeg ut om jeg har feil giver?

Må uansett ta ut giver, men er giveren feil er det ingen vits i å prøve å rengjøre denne.

Kan noen opplyse hvordan enkleste måte å ta ut giver på uten å demontere annet først?

Oljetrykksgiveren sitter FORAN oljefilteret (mellom filter og dynamo) - oljetrykksalarmgiveren sitter ETTER filteret. Du kan koble fra ved giveren (jord og senseledning) og skru denne ut og montere et manometer. Oljetrykket på min 41-motor er mellom 4 og 5 bar.

Redigert av boolle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Giveren har et nummer som du kan lese av og sjekke.

 

Jeg har ikke oversikt her nå hav du trenger, men det finner du på Kellox sine sider eller hos VP.

 

Mistenker det er samme som på min gamle TAMD 40B (360 081 032 014). Står da bare stemplet 32/14 såvidt jeg husker.

0-10 Bar ....:

Kellox

 

 

Bilde

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, det er samme giveren som du har på bildet. Det er litt utydelig hvor nr. står, så det er ikke sikkert nr. stemmer. Står nr. stemplet flere plasser?

Hos VDO finnes alle nr. på givere etc., tar noen sekunder å laste ned.

http://www.vdo.de/siemens/sycomax/uploadpo...ion-en-v2-0.pdf

 

Nei, det pleier å stå på sekskanten (mutteren) såvidt jeg husker. Tror nummeret ditt må være feil, eller så kan det være veldig gammelt. Hvis du ikke finner noe annet nummer, og du er rimelig sikker på at det er 32/35 så ring Kellox eler snakk med VP forhandler. Kan hende nummeret er veldig gammelt

eller at VP har et annet nummer, men det er jeg ikke på noen måte sikker på.

Mener det er vanlig med 1/8" ... gjenger på VP.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Alarmen på Bab motor går etter at jeg har ligget i marsjfart (17-18kn) i en periode, og reduserer farta ned til mot tomgang igjen. Normalt er oljetrykket på marsj drøy 4 Bar og på tomgang ca 2 Bar. Likt på begge motorer. Allikevel går altså alarmen på Bab motor, ved 2 Bar. Er det oljetrykksgiveren eller alarmgiveren som er defekt? Jeg vil vel tro det er alarmgiveren. Jeg mMener å huske at disse skal gi alarm ved 0,5 Bar? Hvis det er alarmgiveren, er det mulig å reparare/rense eller er de bare å bytte?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt hva du mener. Alarmen går både oppe og nede. Instrumentene (har kun nede) viser 2 Bar på begge motorer. Det er dette som får meg til å tro at det må være alarmgiveren på Bab motor som feiler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...