Jump to content

Gaupen båthenger, rette opp skeivhet


Laumb

Recommended Posts

Hei! 
 

jeg har kjøpt en skikkelig prosjektbåt (egen prosjekttråd kommer) som min første egne båt. Liten greie som skal på Øyeren om et par år. 
 

I forrige eiers varetekt sto den på henger med nesehjulet og ingen oppbygging så med litt for mye vann så tok den kvelden. 
 

Det meste ser greit ut med unntak av en rulle og festet til draget inn mot ramma. 
rulle kjøper jeg ny (sammen med et par småting) og festet til draget har jeg fått retta opp. 
 

problemet mitt er at jeg vet ikke hvordan draget skal festes. 
Før jeg begynte å mekke sto «leppa» fra rullebraketten som draget er festet i rett inn i firkantrøret draget er. Om det var bevegelse her vet jeg ikke fordi det var kilt fast. 
 

har rettet opp og satt tilbake på samme måte, men nå kan firkantrøret bevege seg vertikalt hele dets innside i lengde opp og ned langs bolten. 
Umiddelbart tenker jeg det enkleste er å feste den oppå leppa, men usikker på om det er riktig. Oppå står den helt rett likt med de ytre bjelkene, henger jeg den under så henger den i bolten og blir gående skrått sammenlignet med de ytre bjelkene. 
 

vet noen hvordan denne skal sitte? 
jeg tror hengeren er en Gaupen B0918 fra 2008. Det har jeg klart å tyde fra registrering (CR1518).

 

legger ved et par bilder:

- bilde av brakett for rulle og feste av drag/bjelke, bøyd på bildet, nå rett på ekte. 
- innfesting før jeg demonterte. 
- avstandsbilde for å vise plassering. 

B1F81C22-6DB5-48DF-88B1-2D0F0F07E6F2.jpeg

6C710C7E-5601-4E8E-AF85-994BF29231A6.jpeg

55868FE5-0FAE-4247-A275-2CFFF4BDBF85.jpeg

Link to post
Share on other sites

Har du bedre bilder på den kjølrullen som festet er skjevt på?

Ser ut på bildene som om den er utsatt for betydlig overbelastning da den er så bøjd.

 

I tilfelle du tenker å kjøre den på veien igjen:

Skulle nok ikke anbefalle å rette opp den ,men høre med Gaupen om hva de anbefaller og om du får kjøpt både den delen og røret foran nytt.

Har du ikke full kontroll på hva du gjør så bør du ta hjelp av en verksted som driver med hengere eller høre med biltilsynet om en vurdering om dette er en godkjent reparasjon.

 

I tilfelle du skal bruke den som opplagshenger så kan du få noen til og sveise ihop noen forsterkninger rundt det festet.

 

Vid Kragevika ved Hemnessjøen er det en firma som selger hengere og gjør også en del reparasjoner.

 

Men jeg tror nesten du borde se deg om etter en ny henger , ser ut som om den har levd ett hardt liv i saltvann.

Link to post
Share on other sites

Å reparere denne tilhengeren anser jeg å ikke være noe problem. Men leppa ser litt liten ut i forhold til tilhengerens totalvekt. (900kg). Leppa skal nok inni røret ja. Men mistenker at den skulle ha noe mer feste. Om du ser på nyere Gaupen tilhengere så er firkant røret festet ned på ett underliggende tverr gående firkant rør som igjen er festet til rammen med bøyler. (På tunge tilhengere er dette sveiset).

 

Men når det er sagt. Jeg ville ikke ha rettet opp draget. Det er jo bare ett vanlig firkant rør. Jeg ville ha skiftet det ut med ett rør med samme dimensjon og gods tykkelse. Når firkant røret har blitt bøyd og rettet en gang så er det allerede svekket.

 

Jeg ville ha gjort følgende:

* Kjøpt ett firkant rør med samme dimensjon og gods tykkelse som draget.

* Laget draget nytt med samme mål.

* Studert inn festning på nyere Gaupen tilhengere, og kopiert dette.

* Laget ett feste rør til undersiden. (Tverr gående).

* Kjøpt feste bøyler til underliggende bjelke og drag.

* Fått stålet varmgalvanisert / eventuelt malt det med Hammerite.

* Lagt alle ramme deler ut på en jevn flate og justert det til alt ligger helt rett.

* Skrudd alt sammen mens det ligger flatt på jevn flate.

 

Skal du sette bort jobben så kan du mest sannsynlig kjøpe en nesten ny tilhenger for samme prisen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Gaupenhenger til sønnens båt! den er veldig god og stabil å kjøre!  Din henger bærer preg av røff bruk og null vedlikehold.. skal man begynne å koste på slike raser jo tusenlappene ut.  Jeg var ute etter brukt henger, men de skulle ha 4-5000 for hengere i veldig dårlig stand. Jeg kjøpte en ny Gaupen til 7-8000. etter 5 år ser den fremdeles ut som ny. Har vært nøye med å spyle av saltvann og vedlikeholde den.  Jeg skjønner meg ikke på folk som bare bruker ting og ikke bryr seg.  En båthenger er omtrent evigvarende om man vedlikeholder den!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 2 timer siden:

Jeg har en Gaupenhenger til sønnens båt! den er veldig god og stabil å kjøre!  Din henger bærer preg av røff bruk og null vedlikehold.. skal man begynne å koste på slike raser jo tusenlappene ut.  Jeg var ute etter brukt henger, men de skulle ha 4-5000 for hengere i veldig dårlig stand. Jeg kjøpte en ny Gaupen til 7-8000. etter 5 år ser den fremdeles ut som ny. Har vært nøye med å spyle av saltvann og vedlikeholde den.  Jeg skjønner meg ikke på folk som bare bruker ting og ikke bryr seg.  En båthenger er omtrent evigvarende om man vedlikeholder den!

Finner nok ingen ny tilhenger nå til 7 -8 tusen. Jeg kjøpte akkurat den rimligeste ubremset tilhengeren jeg kunne finne. En Brendrup tilhenger. Den koster 10 500 kr ferdig registrert. For en bremset 900 kg tilhenger så må man fort opp i 15 - 18 tusen. Rimeligeste nye Gaupen båttilhenger nå ligger på 12 195 kr. (Uten bremser og 600 kg). Med bremser og 1000 kg totalvekt koster Gaupen båttilhengeren 26 790 kr ny. Prisene er hentet fra Gaupen`s egne sider. Men det er om du finner en som er til salgs...

 

Siden det er så mange som har kjøpt seg båt. Så har også båttilhenger salget eksplodert. Derfor er det og kunstig høye priser på brukte tilhengere. 

 

Om man gjør arbeidet selv så trenger det ikke å bli så dyrt.

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, The Saint said:

Finner nok ingen ny tilhenger nå til 7 -8 tusen. Jeg kjøpte akkurat den rimligeste ubremset tilhengeren jeg kunne finne. En Brendrup tilhenger. Den koster 10 500 kr ferdig registrert. For en bremset 900 kg tilhenger så må man fort opp i 15 - 18 tusen. Rimeligeste nye Gaupen båttilhenger nå ligger på 12 195 kr. (Uten bremser og 600 kg). Med bremser og 1000 kg totalvekt koster Gaupen båttilhengeren 26 790 kr ny. Prisene er hentet fra Gaupen`s egne sider. Men det er om du finner en som er til salgs...

 

Siden det er så mange som har kjøpt seg båt. Så har også båttilhenger salget eksplodert. Derfor er det og kunstig høye priser på brukte tilhengere. 

 

Om man gjør arbeidet selv så trenger det ikke å bli så dyrt.

prisene har sikkert steget, men mener tilbudet var 7999 da jeg kjøpte. ser ut til at prisene har dobblet seg på 5 år!  dette er dem minste uten brems. 

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Litt avhengig av hvor mye hengeren kommer til å bli brukt på veien, så hadde i alle fall ikke jeg nølt et øyeblikk med å bruke den etter oppretting / reparasjon.

Den manglende foringen rundt bolten inni draget lager du fint selv, alternativt å lage ei leppe til som festes med den gjennomgående bolten under draget, og som da holder dette nede. Mulig jeg hadde gått til det skritt og sveiset  rullebraketten til draget også. Det blir godt som nytt i mine øyne! 

Redigert av Smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

mons skrev 9 minutter siden:

Til Index

Plasserer du røret over vil alle krefter fra en oppbremsing eller kollisjon forsøke å klippe bolten istedenfor å skyve på firkantrøret.

Da kan du heller ikke skru bolten godt til uten avstandshylse uten å deformere firkantrøret.

 

Ikke over, men under! Så svakt som dette er dimensjonert så vet jeg ikke hvor viktig hylse er. Men det skader helt klart ikke!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Oi! Plutselig rant det inn med svar! Veldig bra og gøy!

 

for å klargjøre litt;

- Firkantrøret i midten (draget?) er snorrett og med rette vinkler. 
- Den har sett saltvann noen ganger ja, men dette er grei skuring. Mest felgene og overflaten på noen bolter som er berørt. 
- Hengeren skal kjøres 2 turer. Hjem så jeg kan fikse båten. Så til havna igjen om et års tid eller to. Etter det blir den opplagshenger i praksis. 
- Tøff bruk; det er dårlig støtte ved lagring og ingen presenning som er grunnen til at den er falt. Båten ble full av vann i front så braketten til nesehjulet tålte ikke vekten. Da ramlet alt. 
 

Over til noen spennende nyheter. Henger.no holder til rett borti høgget her og kunne skaffe deler. 
Beslaget som holder bjelke + rulle, rulle foran, baugstøttegummi og 1 stk dobbelt siderulle med vipp kommer på drøye 1500 kr. 
Delene kommer forhåpentligvis denne uken så jeg kan bytte i helgen. Båten står 4 mil unna så litt ugrei avstand. 
 

legger ved bilder fra butikken så delene synes bedre. 
 

 

diskusjonen ref leppa og firkantrøret. Den koden må jeg knekke ja. Mistenker at det burde vært noe på bolten inni røret for å hindre bevegelse opp/ned men ikke funnet noe som kan ha detti av eller inn i røret. Så her har nok noen fiklet en gang i tiden. Butikken lovte å undersøke dette litt når delene var inne og vi kunne se på dem. Så det blir spennende. 
 

ellers masse bra svar her! Holder dere oppdatert og tar i mot alle svar videre :) 

 

 

9AF5F11F-31DA-42A0-8B19-2879568191D2.png

CD1A228A-B6E7-41AB-BDBE-7A5D63617818.png

7AB7CABF-D623-45C1-A72D-C431459477AB.png

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lett meg grønn og blå i alt jeg kan finne og tenke på av dokumentasjon og etter å ha snakket med flere forhandlere så sitter jeg i utgangspunktet igjen med flere spørsmål enn svar når det kommer til hvordan firkantrøret til draget festes i kjølrulla og tverrbjelka.

 

Så da tok jeg på meg tøffebuksene og gikk på jakt etter noen som selger eller leier ut lik henger på Finn. Etter en drøy times tid med sjekk av alle annonser fant jeg til slutt en henger med lik innfesting og sende personen i andre enden en melding.

Der møtte jeg verdens hyggeligste person som tok på seg oppdraget med å rusle ut og ta bilder og forklare sånn at fasiten ble lagt. Det viser seg, som også nevnt, at det er en rund hylse. Evig takknemlig og jeg fikk ikke lov å betale noe for bryderiet selv om jeg helt ville det!

 

Har fått alle delene utenom mutterne jeg trenger til siderullene. Uten mutterne er det bare løse ruller på en stang.

Har målt meg fram til at det må være M22 muttere, men dette er så godt som umulig å få tak i. Forhandleren hadde ingen flere gode svar og har ikke svart meg siden.

 

Startet på Biltema som hadde kun M20 og M24 i de dimensjonene. Deretter reist rundt i flere timer over 2 dager uten å finne noen som har noe som passer. Gaupen svarte opprinnelig "hør med forhandler", men etter at forhandler ble tyst og andre forhandlere ikke finner disse delene spesifikt i systemet så tok jeg til slutt kontakt med de igjen - og de sender ned de delene jeg trenger. Veldig bra!

 

På min ferd rundt etter deler kom jeg over Grim Maskin på Jessheim som i det minste kunne hjelpe med å finne en brukbar bolt på verkstedet til å feste ene braketten og et stålrør som var godt nok til å feste draget inn mot tverrbjelken. Her fikk jeg heller ikke lov å betale selv om jeg insisterte.

Jeg tenker jeg stikker innom dem med en is ved en passende anledning! Veldig bra service!

 

Så det er neste steg i eventyret - i dag håper jeg delen forhandler ikke klarte å skaffe kommer - men hos en annen forhandler som hadde den på hovedlageret. I så fall bør jeg klare å få montert 95% av delene og i det minste gjøre den kjørbar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...